„Megváltoztathatod egy fénykép jelentését azzal, ahogyan nagyítod.” – Sokkoló felvételek Joel-Peter Witkin kiállításán
21 • 11 • 18Baki László
Az Etherton Gallery fennállásának 40. évfordulóját a Joel-Peter Witkin képeit felvonultató Journeys of the Soul című kiállítással ünnepli meg. Terry Etherton 1988 óta képviseli Witkint, kettejük kapcsolata mindössze néhány évvel azután kezdődött, hogy Etherton megnyitotta galériáját.
„A 40. évfordulón a 340 South Convent Avenue szám alatti új helyiségünk felavatása Joel-Peter Witkin munkáit bemutató kiállítással méltó tisztelgés a galéria és Joel öröksége, valamint régóta fennálló barátságunk előtt.”
– mondta Terry Etherton.
Joel-Peter Witkin 1939-ben született Brooklynban. Apja ortodox orosz zsidó, anyja olasz és hívő katolikus volt. Ezek a vallási nézeteltérések vezettek a válásukhoz, így Witkint és testvéreit anyja és nagyanyja nevelte fel. Witkin már tizenhat évesen komolyan érdeklődött a fotográfia iránt, ekkor találkozott Edward Steichennel, aki el is fogadta az egyik képét egy általa szervezett kiállítás állandó darabjának. Witkin gyakran látogatott el Coney Islandre, ahol egy torzszülötteket bemutató cirkuszi műsor keltette fel az érdeklődését, mivel közöttük érezte otthon magát. Sajnos a műsornak nem volt szüksége fényképészre, így Witkin New Yorkban maradt, eleinte reklámstúdiókban dolgozott, majd megteremtette azt a saját fantáziával teli világot, amelyet lefényképezhetett.
1961-ben behívták katonának, ott hadgyakorlatokon történt baleseteket és haláleseteket dokumentált. Witkin tehát korán megismerkedett a különössel, és a rendkívüli a mindennapi életének természetes részévé vált. Megtanulta elfogadni az életben a betegséget és a szenvedést, és egyúttal a halált is az élet természetes részének tekinteni. Witkin képeinek témái – a test, az akt és a csendélet – ellentmondásosak, mert Witkin mindig talál szépséget a groteszkben. A fotográfus a menny és a pokol, a szexualitás és a halál, valamint a szépség sokféle fogalma közötti feszültségekkel foglalkozik. Ahogy Witkin egy 2010-es interjúban megjegyezte:
„A test a lélek páncélja.”
Véletlen találkozások és apróhirdetések révén talált modelljei gyakran deformáltak, amputáltak, holttestek, kisnövésű emberek, szadomazochisták, transzszexuálisok. Rajtuk keresztül rámutat a kortárs kultúra társadalmi, vallási és politikai ellentmondásaira, képeibe beépítve a „lelkiismeret történetét”. Witkin szerint egy szobrot mindig csodálnak, még akkor is, ha hiányoznak a végtagjai, míg a fogyatékos személy többnyire bizonytalanságot és szégyenérzetet kelt az emberekben.
Mielőtt elkezd fényképezni, Joel-Peter Witkin papírra veti ötleteit, melyekhez előzetes vázlatokat készít. Hetekbe, sőt hónapokba telhet, mire megtalálja a modelljeit és megépíti az elképzelt díszleteket. Évente kevés fényképet készít, és csak korlátozott számban nagyítja azokat. Witkin értékesíti is fényképeit, és közöttük sosincs két teljesen egyforma. Miután elkészül egy fénykép, Witkin a sötétkamrában a negatív felületét roncsolni kezdi, majd ezután a kész nagyításokat is átfesti, retusálja és megvágja. Ezáltal képei ugyanolyan sérültek lesznek, ahogy képeinek modelljei. Mint 2017-ben mondta:
„Én magam nagyítom a képeimet, mert számomra ez a döntő pillanat: megváltoztathatod egy fénykép jelentését azzal, ahogyan nagyítod.”
Witkin képeinek előfutárai a nagy romantikus festő, Théodore Géricault alakjai, aki elítélt foglyok feldarabolt testét festette meg, és a párizsi Pitié-Salpêtrière kórház elmebeteg rabjait. Végül ezeknek és más művészeknek a nyomdokaiba lépve Witkin megalkotta saját, az emberi állapotról szóló átgondolt meditációját.
Az Etherton Galériában megrendezett kiállítás ritka és ikonikus fényképeket és rajzokat tartalmaz Witkin pályafutásának elmúlt négy évtizedéből.
A kiállítás képeiből ezen a linken látható egy 56 képből álló válogatás.
Joel-Peter Witkin: Journeys of the Soul
Etherton Gallery
2021. szeptember 14 - november 27.