„A fényképezés szabályai nem érdekeltek.” – William Klein divatfotói a Polka Galériában
21 • 12 • 10Gyöngyösi Eszter
A párizsi Polka Galéria Fashion + Klein címmel nyitott retrospektív kiállítást William Klein divatfotóiból, mely 2022. január 15-ig látogatható.
Miután befejezte a középiskolát, Klein először szociológiát kezdett tanulni, majd 1946-ban belépett az amerikai hadseregbe, ahol egy pókerparti alkalmával megnyerte élete első fényképezőgépét. Eleinte azonban nem a fotográfia, hanem a festészet és a szobrászat érdekelte, ezeket tanulta Párizsban, ahova 1948-ban költözött. Karrierje egyik fordulópontja volt, amikor 1954-ben, egy párizsi kiállításán Alexander Liberman, az amerikai Vogue akkori művészeti igazgatója találkozót kért tőle. Libermannak feltűnt Klein szokatlan esztétikája, és bár ezek nagyon távol álltak a Vogue akkoriban megjelentetett képeitől, állást ajánlott neki New Yorkban.
Klein a fényképezést autodidakta módon sajátította el, rengeteget kísérletezett a fényképezőgép kezelésével, figyelmen kívül hagyta a fotográfia írott és íratlan szabályait. Képeit gyakran túlexponálta vagy eltorzította, és nagylátószögű objektívet használt divatfotói elkészítéséhez.
„Kívülről jöttem, a fényképezés szabályai nem érdekeltek. Voltak olyan dolgok, amiket egy fényképezőgéppel megtehettél, más médiummal viszont nem – szemcsézettség, kontraszt, elmosódás, a szürke tónusok eltüntetése vagy eltúlzása és így tovább. Úgy gondoltam, jó lenne megmutatni, hogy mi minden lehetséges, és azt, hogy ez ugyanolyan érvényes módja a fényképezőgép használatának, mint a hagyományos megközelítések.”
A modelleket kivitte a stúdió klasszikus fényei közül New York, Róma vagy Párizs zajos utcáira. A lányokat sokszor a forgatag közepére állította, ő maga pedig távolabb, akár 100-150 méterre állt tőlük. Mivel az emberek nem realizálták, hogy egy divatfotózásba csöppentek, az is előfordult, hogy néhány fiatal srác vette a bátorságot és megközelítette vagy kikezdett a modellekkel. Az ilyen szituációkból olykor ikonikus képek születtek, mint például a Nina + Simone, Piazza di Spagna (1960).
A mostani, Fashion + Klein kiállítás keretében, a Polka Galéria eddig soha nem látott sorozatokból is válogat (ilyen például a Fashion Lights), illetve olyan fekete-fehér és színes képek is megjelennek a tárlaton, amik a Vogue-ban való eredeti megjelenésük óta nem hagyták el a művész fiókjait.
„Divat? Nem érdekel! Az egész egy badarság.”
– mondta Klein, aki több médiumban alkotott a fotográfián kívül, a már korábban említett festészet és szobrászat is közel állt hozzá, de filmrendezőként is tevékenykedett, illetve számos reklámfilm is köthető a nevéhez.
Mindezeken kívül érdemes megjegyeznünk, hogy Klein a photobook történetében is jelentős újítónak számít. Korai munkáit könyv formátumban képzelte el, mert így nagyobb szabadsága volt a képek elrendezésében. Első photobookja Life is Good and Good For You in New York címmel jelent meg 1956-ban. Az ebben szereplő, New York kevésbé csillogó oldalát brutális őszinteséggel bemutató képek nagy feltűnést keltettek, és bár a könyvet Amerikában betiltották, a következő évben Klein elnyerte vele a francia Nadar-díjat.
„Az én esztétikám a New York Daily News. Olyan könyvet akartam, mint egy elszabadult bulvárlap, közönségeset, szemcséset, félrenyomottat, brutális dizájnnal, óriási szalagcímekkel.”
Nem véletlen, hogy hosszú pályafutása alatt számos díjat és elismerést kapott, többek között a Professional Photographer magazin világ 100 legbefolyásosabb fotográfusainak listáján a 25. helyen szerepel.
A Polka Galériában nemrég zárult kiállítás Daido Moriyamáé volt, akire Klein bevallottan rendkívül nagy hatást gyakorolt. Erről a kiállításról ebben a cikkünkben írtunk.
William Klein: Fashion+Klein
Polka Galerie
2021. november 12. – 2022. január 15.
A kiállítás 69 fotója ezen a linken tekinthető meg.