Menü

Az egyik legfontosabb kortárs afrikai fotográfus életművéből nyílt hiánypótló kiállítás a párizsi MEP-ben

22 • 01 • 07Cserna Endre

A 2021-es Paris Photo alatt nem csak az év legfontosabb kereskedelmi fotóvásárán lehetett kiváló kiállítási anyagokkal és fényképészeti kiadványokkal találkozni, de a francia főváros egyéb kulturális intézményei is otthont adtak – akár azóta is nyitva tartó – tárlatoknak. Galériasorozatunkban ezekből mutatunk be egy-egy kifejezetten fontos és kiemelkedő projektet.

A Maison Européenne de la Photographie (MEP) tereiben megrendezett retrospektív kiállítás első alkalommal mutatja be Franciaországban Samuel Fosso, 1962-es kameruni születésű fotográfus közel ötvenéves karrierjét és annak minden fontosabb sorozatát. Fosso tizenhárom évesen nyitotta meg első fotóstúdióját, innen nőtte ki magát – a munkanapok végeztével a műteremben magáról képeket készítve – a nagy hagyományokra visszatekintő afrikai műtermi fényképezés egyik, nem csak Afrikában ismert és elismert alkotójává. Azóta főképpen a konceptualista önarcképeiről és az afrikai (azon belül is kifejezetten az igbó) örökséget, viseleteket, performanszokat a modernitással keverő, felszabadult, autentikus, mégis az afrikai létélményt zsigerileg megfogó esztétikájáról ismert. A posztkolonializmus kulturális és társadalmi kritikáját a popkultúra nyelvén képes megszólaltatni, miközben nem riad vissza a szatirikus, esetleg a különböző identitásokat ütköztető alkotói attitűdöktől.
Munkásságának hangvétele leginkább Yasumasa Morimuráéval vagy Cindy Shermanével rokonítható: a tömegnek gyártott és általuk fogyasztott, sematizáló és sztereotipizáló képeket a civil politikai képzelet eszközeivel bírálja és szakítja ki őket bebetonozódott kontextusukból. A kiállítás több mint háromszáz vintázs nagyításból és nyomatból áll, és igyekszik – az ikonikus sorozatokon túl az ezidáig kevésbé vagy egyáltalánnem ismert művek által – átfogó módon pótolni az életmű teljeskörű bemutatásának eddigi hiányát.

Fosso így nyilatkozott munkásságáról:

“Mikor dolgozom, mindig egy színészi játék az, amit igyekszem magamra venni. Egy figurához kapcsolom a testemet, mert be szeretném mutatni annak történetét.”

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Tati", The Golfer 1997 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Tati", The Liberated Woman of the 70s, 1997 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Tati", The Chief (who sold Africa to the Colonists), 1997 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "My Grandfather's dream", 2003 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait "Emperor of Africa ", 2013 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "My Grandfather's dream", 2003 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait "Emperor of Africa ", 2013 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Memory of a Friend", 2000 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Memory of a Friend", 2000 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Black Pope ", 2017 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Fosso Fashion ", 1999 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Black Pope ", 2017 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "Fosso Fashion ", 1999 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "African Spirits ", 2008 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "African Spirits ", 2008 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "African Spirits ", 2008 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "70s Lifestyle ", 1975-78 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "70s Lifestyle ", 1975-78 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "70s Lifestyle ", 1975-78 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "70s Lifestyle ", 1975-78 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "SIXSIXSIX ", 2015 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "SIXSIXSIX ", 2015 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Autoportrait From the series "SIXSIXSIX ", 2015 © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Archives from Studio Photo National, Samuel Fosso's studio in Bangui © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Archives from Studio Photo National, Samuel Fosso's studio in Bangui © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Archives from Studio Photo National, Samuel Fosso's studio in Bangui © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

0103

Fotó: Samuel Fosso: Archives from Studio Photo National, Samuel Fosso's studio in Bangui © Samuel Fosso courtesy Jean-Marc Patras / Paris

Jegyzetek

MEP - Maison Européenne de la Photographie
Samuel Fosso
2021. 11. 10 – 2022. 03. 13.