Menü

„Törje össze!” – Elképesztő javaslatot tett a százéves üvegnegatívok vásárlójának a Webb’s aukciósház

22 • 02 • 18Baki László

A Bloomberg jelentése alapján – a Chainalysis blokklánc-elemző cég szerint – az NFT-piac értéke 41 milliárd dollár volt 2021-ben, ám az NFT-láz 2022. január 28-án egy újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor az 1976-ban alapított új-zélandi Webb’s aukciósház két, Charles Goldie festőművészt ábrázoló –  üvegnegatívra készült – fényképet párosított a műtárgyak NFT-jével, és azt javasolta a leendő vásárlóknak, hogy az eredeti üvegnegatívok megsemmisítésével tegyék „véglegesen digitálissá” a fényképeket.

0103

Fotó: Charles Frederick Goldie at His Easel by Rupert Farnall Studios. (via Wikimedia Commons)

Az 1976-ban alapított Webb's volt az első aukciósház Új-Zélandon, amely így közelítette meg a műtárgyak értékesítését, de globálisan nem ők voltak az elsők. 2021 júniusában az ausztráliai Lloyds Auctioneers and Valuers eladásra kínálta az ország történelmileg legjelentősebb fotóit, amelyeket olyan NFT-k kísértek, amelyek a fizikai negatívokkal együtt igazolták a tulajdonjogot.

Az NFT-ket arra használják a kriptovaluták (mint a bitcoin vagy az ethereum) gerincét adó decentralizált és titkosított blokkláncon, hogy egy adott digitális műalkotáshoz, vagyis az alkotás file-jához egy tokent, zsetont kapcsoljanak annak érdekében, hogy ez a token reprezentálja az adott alkotás egyediségét. Gyakorlatilag egy nem hamisítható, a műalkotás eredetiségét igazoló adategységről beszélhetünk, amelyeket online árveréseken lehet megvásárolni. Ezen túl a token alkalmas a műalkotás útját, tulajdonoscseréit is elraktározni, így pontosan követhető a digitális mű története. – írtuk tavaly júliusban Az NFT hatása – Virtuális aranyláz a digitális műtárgypiacon című cikkünkben.

Charles Frederick Goldie (1870–1947) egy új-zélandi festőművész volt, aki a maori őslakosokról és az ottani törzsek vezető személyiségeiről készült festményeivel vált ismertté. Munkássága a maorik történelme szempontjából is kiemelkedő jelentőségű. Az őt ábrázoló negatívok becslések szerint 1910 és 1920 között készültek.

Az árverés mindkét tétel esetében meglepő eredménnyel zárult, hiszen a digitális képpárok jóval a piaci várakozásokat meghaladó áron keltek el. Annak ellenére, hogy az előzetes becslés mindegyik tételre 5000–8000 dollár volt, Charles Frederick Goldie-t a festőállványa mellett ábrázoló munkája 51.250 dollárért, míg a Goldie műtermében készült nagyobb látószögű fotó 76.250 dollárért kelt el. Az aukciósház tájékoztatása alapján mind a képeket, mind az NFT-ket ugyanaz az ajánlattevő vásárolta meg.

A Webb’s művészeti igazgatója, Charles Ninow szerint ez hihetetlen siker volt:

"Az aukciót azért szerveztük, mert láttuk az NFT-térben rejlő lehetőségeket, és bátran kijelenthetjük, hogy még minket is megdöbbentett az eredmény. Ez kiváló példája a régi technológia, valamint az élvonalbeli modern technológiák találkozásának.”

0103

Fotó: © Webb’s

0103

Fotó: © Webb’s

0103

Fotó: © Webb’s

0103

Fotó: © Webb’s

A vevők az NFT mellett kaptak egy fenyőfából készült dobozban egy bekeretezett nagyítást, valamint az eredeti üvegnegatívot is. A csomag tartalmazott egy kis sárgaréz kalapácsot, amellyel kapcsolatban Ninow korábban azt javasolta, hogy azt a vevő az üvegnegatívok szétzúzására használja majd. – számolt be a hírről az Új-Zéland Rádió oldala. Az OpenSea leírása szerint valóban úgy tűnik, hogy az eszköz célja az volt, hogy a tokenek vásárlóinak lehetőséget adjon az üvegnegatívok összetörésére, a fizikai tárgy megsemmisítésére, hogy – feltehetően – megemeljék a digitális eszköz értékét.

A Webb's újabb NFT-eladásokat tervez a következő hónapokban, de a nagy sajtóvisszhangot kapott aukciósház művészeti igazgatója azt nyilatkozta, hogy a rézkalapács a jövőben már nem lesz állandó tartozék a megvásárolt üvegnegatívok mellett.

Jegyzetek

Michael Bradley projektjéről eredetileg 2018-ban jelentek meg híradások Puaki című kiállítása kapcsán, amelyen tetovált maori emberekről digitális fényképezőgéppel és kollódiumos nedves eljárással készített képpárokat mutatott be. A kollódiumos képeken a tetoválások nem látszanak, mert a 19. századi kollódiumos nedves eljárás anno láthatatlanná tette, eltörölte a maori őslakosok identitásának fontos elemét, a tā moko nevű jellegzetes tetoválást. Bradley képei ezen a linken tekinthetők meg.