Miben mérhető egy fotó súlya? – Alec Soth: A Pound of Pictures
22 • 02 • 22Udvari Orsolya
Vajon mennyit nyom egy fotó? Mekkora a súlya? Egyáltalán miben mérhető? Grammban vagy esztétikai értékében? Mit takar a képekben rejlő történelem és idő súlya? Alec Soth legújabb munkájában, az A Pound of Pictures-ben, amely egy három helyszínen megrendezett kiállítás és egy nemrég megjelent fotóalbum formájában is elérhető a nagyközönség számára, többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ. A projektet alkotó képek vagy képhalmaz összetett kérdésekre, a fotó alaphelyzetére és adott tulajdonságaira reflektál úgy, hogy az szinte észrevehetetlen módon épül be a képek belső világába.
Az 1969-es születésű Alec Soth a Minnesota állambeli Minneapolisból származik és alkotói bázisa is itt található. Munkássága során több mint 25 könyvet publikált, 50 feletti egyéni kiállítása volt. Emellett számos díjat és ösztöndíjat nyert el, köztük a Guggenheim Fellowshipet, illetve 2008-ban megalapította saját multimédiás vállalkozását, a Little Brown Mushroomot.
Alec Soth munkájában a létrehozott produktumok, vagyis a fotók, elválaszthatatlanok magától a létrehozás folyamatától. A képek szerves része az az út, amelynek legvégén szerepel az eredmény, vagyis maga a fotó. Alkotói folyamatát Soth a való világban folytatott „web-surfing”-hez hasonlítja, ami egy asszociatív, kissé csapongó, a váratlan helyzetekre nyitott megközelítésmód, ami ezek mellett egy hangsúlyos tudatosságot is magában foglal, amit a spontaneitással ötvöz. A képek, amelyek az A Pound of Pictures kiállításon és albumban szerepelnek, túlmutatnak témájukon, az ábrázolt jelenségeken, az elkapott pillanatokon; ugyanolyan mértékben szólnak elkészülésük történetéről külön-külön, és mint gyűjtemény egyaránt.
A kiállított és az albumban szereplő fotók 2018 és 2021 között készültek, és mindegyik kép egy nagy egység részét képezi létrejöttük egyedi történetével együtt. A képkészítés folyamatát megelőzően és azzal párhuzamosan is Soth más gyűjteményekben, archív anyagok felkutatásában és azok tanulmányozásában merült el, és így talált rá a projekt központi kérdéseire.
Ezalatt a kiszámíthatatlan folyamat során bukkant rá projektje címére is, mikor Los Angelesben egy utcai árus standjánál a különböző fotókat, akár a kimért húst vagy más élelmiszereket, súlyra árulta. A fotóra mint művészetre, annak esztétikai értékére fittyet hányó, szinte blaszfémikus gesztusból Soth nagyon fontos és releváns kérdéseket ültetett át munkájába; hol húzódik a fotó súlya, annak értéke? Miben lelhető fel, mikkel áll viszonyban megítélése?
Ezek megértéséhez Soth egyrészről a fényképezés anyagi, fizikai, valamint múló, időszerű aspektusát veszi górcső alá. Soth sokszínű és nem kizárólagos tematikai úton, hanem a fotó műfaján és adottságain keresztül alkotja meg a projekt egységességét. Személyeket és tárgyakat ábrázoló képek, Buddhától Lincolnig, önportré, hétköznapi jelenetek a tengerpartról, egy turisztikai helyszínről, és arcok az amerikai mindennapokból egyaránt megjelennek és rögzülnek kamerája által. Erdei tájkép, fotó fotókról mind szerepelnek a palettán. A lényeg és az egységesség közöttük elkészülésük és a fotózás folyamatában lelhető fel.
Az A Pound of a Pictures egy célirányos projektből nőtte ki magát. Soth eredetileg Abraham Lincoln karakteréből és halála utáni útjából indult ki. 1865 tavaszán Lincoln holttestét Washington DC-ből szülővárosába, az Illinois állambeli Springfieldbe szállították egy vonaton. A fotográfus ezt az utat tervezte bejárni eredetileg. Ebből nőtte ki magát és tört más utakat magának a gyűjtemény. Ebben a gyűjteményben a már említett módon vegyesen szerepelnek különböző témájú képek, akárcsak a régiségboltok vagy antikváriumok fotósarkaiban fellelhető kincsek.
A már említett alkotói folyamat mellett a fotó médiuma, valamint materialitása is központi szerepet tölt be Soth jelen projektjében. Reflexív módon a fotókon keresztül magáról a fotográfiáról, a fotó médiumáról is szól ez az album és kiállítás. Ahogy Soth vallja, a fényképezés egy fizikai cselekvés és aktus, amely el- és leválaszthatatlan a materiális világról. A fényképezőgép, a negatív, a kiállított tárgyi fotó a papíron és a keretben, szöggel a falra akasztva, a különböző kémiai anyagok mind-mind elengedhetetlenek ahhoz, hogy létrejöjjön a (mű)alkotás. Így tehát, ebben az értelemben Soth világában a fotó valós súlya igenis számottevő tényező annak esztétikai értékelése mellett, amelyről a befogadónak sem szabad megfeledkeznie.
Soth munkáiban gyönyörűen ötvözi az idő immateriális, kérészéletű pillanatszerűségét, a fényt és az időt, valamint a fizikai világhoz tartozó szem és film közötti kapcsolatot. Ez kerül kiállításra három különböző helyszínen is. Az USA-beli Weinstein Hammons Galleryben január 28-tól tekinthető meg, New Yorkban a Sean Kellyben január 14. és február 26. között, a San Franciscó-i Fraenkel Galleryben pedig február 3. és március 26. között került megrendezésre. A munkákból egy azonos című fotóalbum is kiadásra került, amelyeket Soth gondolatai egészítik ki.
Alec Soth: A Pound of Pictures
Weinstein Hammons Gallery