Elmúlás, elengedés, újrakezdés – Válogatás a 2022-es Portrait of Humanity díjazottjainak képeiből
22 • 04 • 10Udvari Orsolya
A 1854 Media digitális média vállalkozás és a British Journal of Photography kihirdette közös alapítású pályázatának, a Portrait of Humanity idei nyerteseit.
A pályázat koncepciójának lényege, hogy kortárs fotográfusok olyan friss művei kerüljenek be a válogatásba, amelyek a portrékon keresztül tág értelemben véve mutatják be az emberiséget érintő kurrens folyamatokat, élethelyzeteket és az emberiséget foglalkoztató kérdéseket. A pályázat során kétféle kategóriában osztott díjakat a zsűri.
Az első kategóriában 30 alkotótól egy-egy fotót válogattak be. A 30 kiválasztott díjazott pályamű a sokféleség és sokszínűség szó szerinti példája, portrék a világ minden tájáról, melyeken különböző élethelyzeteket, életkorokat mutatnak be a fotográfusok, összetett és változatos látásmódokkal és megközelítésekkel.
A második, fő kategóriába három művész fotósorozata került kiválasztásra, melyek konkrét, lokális eseteken keresztül mutatnak be olyan általános emberi kérdéseket, mint az elmúlás, elengedés vagy újrakezdés. Mindhárom nyertes pályamű érzékeny kérdéseket feszeget, amikről sok esetben a társadalmi párbeszéd korlátozott módon zajlik. A képekben megjelenő témák gyakran tabukként húzódnak meg életünkben, annak ellenére, hogy széles körben érintik az emberiség különböző társadalmi csoportjait, vagy egyszerűen csak szerves és elkerülhetetlen részük életünknek, amikkel szembenézni nem tartozik a legkönnyebb feladatok közé. A témákat körülvevő némaságot, elhallgatást és szótlanságot a kiválasztott alkotók vizuális eszközökkel törik meg, így adnak egyéni olvasatokat és megküzdési, szembenézési lehetőségeket.
A svájci születésű Jonathan Liechti What happens when we die? projektjének címe explicit módon tárja fel fotói témáját, a halált és az azt körülvevő társadalmi szokásokat és légkört. Mi történik egy testtel a halál után? Milyen szereplők, intézmények és személyek vesznek részt a halál utáni folyamatok intézésében? Hogyan fér össze a bürokrácia és gyász, a profán, materiális-biológiai folyamat a megkerülhetetlen érzelmi érintettséggel és munkával? Hogyan befolyásolta a Covid-járvány eddigi stratégiáinkat, tapasztalatainkat és érzéseinket a halált illetően? A képeken vegyesen jelennek meg személyek, üres terek, szimbólumok, akik és amik különböző szerepeket töltenek be az élet lezárásban. Liechti egyáltalán nem tolakodó, képeivel teret és időt enged a feldolgozásra.
A kanadai származású Florence Babin-Beaudry Products of Conception-je szintén az elmúlás témájához kapcsolódik, illetve az elengedés és veszteség feldolgozását és feldolgozhatatlanságát emeli be sorozatába. Az alkotó rendkívül nehéz és fontos témát állít portréi középpontjába, amivel kapcsolatban szótárunk az elhallgatás és elrejtés miatt, valamint megterhelő mivoltja miatt nagyon hiányos. Babin-Beaudry a spontán vetélésről készített letisztult és érzékeny sorozatot. Olyan különböző korosztályú és hátterű nőket ábrázol, akik életük egy pontján megélték a spontán vetélést. Statisztikai szempontból megközelítve világszerte közel ötből egy terhesség érintett a kérdésben. A jelenség annak ellenére van tabusítva, hogy nagyon sok nőt és családot érint. A sorozat a csendet és hallgatást töri meg egyéni, mégis ismerős koncepcióval. Népszerű, a terhességet végig kísérő applikációk bevett illusztrációs eszköze, valamint a közbeszédben is sokszor hasonlított a magzat növekedési folyamata és állapota különböző gyümölcsökhöz. Magzat és gyümölcs metaforája kulturális toposzaink közé tartozik, amit az alkotó is alkalmaz. A felkért nők mellett gyümölcsök és magvak szerepelnek a képeken. A szomorúság, gyász, veszteségtudat jelen van a képeken azokban az esetekben is, amikor a nők esetleg nem egyedül szerepelnek a fotón. A tapasztalat, amit átéltek, elszigeteli, mégis több szinten összeköti őket.
Claudia Gschwend londoni székhelyű fotográfus a Sencirk nevű cirkusz tagjairól készült 2021-es portrésorozatával került a három díjazott közé. A szenegáli cirkuszi társulat, pontosabban közösség nem mindennapi misszióval és történettel rendelkezik. Olyan embereknek, köztük sok-sok gyereknek nyújtanak újrakezdési vagy elindulási lehetőséget, akiknek máshol erre kevés esélye lenne. A cirkusz 2010 óta hivatalosan működik Dakar városában, ahol egyedülálló módon ötvözik cirkuszi munkájukat társadalmi elhivatottságukkal. Különböző programokkal utaznak kórházakba vagy iskolákba, ahol előadásaikkal visznek örömet sokszor reménytelen helyekre. A társulatot Modou Touré alapította, aki hátrányos helyzetű gyerek múltját illetően hasonlít a társulat több tagjára. A társulat nem csak aktív cirkuszi előadókból áll, képzéseket is tartanak rossz társadalmi körülmények között élő gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A képeken különböző korosztályok cirkuszi pillanatait láthatjuk közelről, varázslatos világokat is bemutatva a szürke, nyomorúságos élettörténetek mögött.
A díjazottak – melyek képei ezen a linken tekinthetők meg – 2022. április 29. és május 22. között a PHOTO 22 kiállításon Melbourne-ben lesznek kiállítva. Emellett a harminc végső egyéni fotó mellett, a 200 beválogatott legjobb fotó könyv formájában is kiadásra kerül.