Menü

Ikonikus alkotók képeit árverezték el Bécsben az Ostlicht aukcióján

22 • 06 • 17Baki László

Az OstLicht fotóaukciót 2022. június 15-én rendezték meg Bécsben, az OstLicht Galériában, melyről így nyilatkozott az aukció előtt Peter Coeln, galériatulajdonos:

„Örülök, hogy csapatommal sikerült egy különlegesen izgalmas válogatást összeállítani. Biztos vagyok benne, hogy ezekkel a tételekkel különösen élénk licitháborúkra számíthatunk.”

Az aukció legkeresettebb tételei között van egy olyan kép, amely biztos, hogy bevésődött az emberiség kollektív emlékezetébe. Sokak számára ez René Burri legjobb képe, annak ellenére, hogy a magabiztos, szivarozó kubai forradalmi vezér, Che Guevara 1963-as portréja kezdetben csak kicsiben és erősen megvágva jelent meg a Look magazin eredeti riportjában. 2010-ben Burri a The Guardiannek így mesélt erről:

„1958-ban a Magnum ügynökség arra kért, hogy menjek Kubába és tudósítsak a forradalomról. Mivel nemrég jöttem haza egy hathónapos dél-amerikai utazásról, és pihenni szerettem volna, így nemet mondtam. Később már nagyon bántam, de nem volt mit tennem; fújhattam az egészet. Évekkel később 1962 októberében felhívott Laura Bergquist, a Look magazin riportere, hogy kísérjem el Havannába, mert Che Guevarával készít riportot. Természetesen azonnal igent mondtam. A Hotel Riviera nyolcadik emeletén találkoztunk vele. Akkoriban ő volt Kuba második embere, ipari miniszter és a Nemzeti Bank elnöke. A két pesós érmére is az ő arcképének mását nyomták. Bemutatkoztunk és miután észrevettem, hogy a redőnyök besötétítik a szobát megkérdeztem franciául, hogy felhúzhatom-e őket, mert szükségem van fényre. Ő nemet mondott, én pedig közben azon gondolkodtam, hogy nekem mindegy, végül is a Te arcod lesz a fotón. Két és fél órán keresztül vitatkozott az amerikai politikáról Bergquisttel. Nyolc tekercs filmet használtam el, de ő egyszer sem nézett a kamerámba.”

Valószínűleg a fotó ott maradt volna a Magnum archívumában az idők végezetéig, ha az 1968-as mozgalom hívei nem fedezik fel újra, és nem stilizálták volna „Che ikonnak”. Ennek eredményeként a képet számtalanszor reprodukálták. Amikor Burri 1968-ban visszatért Kubába, remekművét mindenhol pólókra nyomtatva találta, amelyekből végül gyermekeinek vásárolt néhányat. Ma már rendkívül ritkák a Burri által aláírt és keltezett nagyítások. A „Che Guevara y su tabaco" című kép 1990-es évekből származó, tökéletesen megőrzött zselatin ezüst nagyítását 9.600 eurós áron adták el.

0103

Fotó: René Burri: »Che Guevara y su tabaco«, Havana 1963 21.5 x 32 cm

0103

Fotó: Thomas Hoepker: Muhammad Ali’s Punch, Chicago 1966, 27.4 x 20.8 cm

E két klasszikus mellett Arnulf Rainer osztrák művész alkotása számíthat még élénk érdeklődésre. Rainer az 1950-es évektől kezdve festményeivel a fényképezés és a gesztusfestészet kombinációját hozta létre. Mára a kezdetben gyakran vitatott alkotásai egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nemzetközi művészeti piacon, és aukciókon is többször értek el magas árat.

A „Marie von Ebner-Eschenbach író halotti álarcának" 1978-as fényképét Rainer többször átdolgozta, és fényképezőgépével dokumentálta ennek az alkotási folyamatnak minden fázisát. A fotó 13.200 euró áron kelt el.

Ugyanilyen híres képet készített Thomas Hoepker 1966-ban, mely a német Stern magazinban jelent meg a minden idők leglegendásabb bokszolójáról szóló riportban. Hoepker – az első német Magnum-fotográfus – „Muhammad Ali's Punch" című képét Ali chicagói edzőtáborában tett látogatása során készítette. Amikor a bajnok észrevette Hoepkert, kimászott a ringből, és váratlanul egy gyors jobb-bal-jobb kombinációt mutatott közvetlenül a fotográfus előtt.

Hoepkernek egyetlen éles és megfelelően exponált felvételt sikerült készítenie, és ez sokak szerint a Muhammad Aliról valaha készült legjobb kép lett. A magángyűjteményéből egyedül a fotográfus által nagyított és aláírt vintage print az egyetlen. A hátoldalára a következőt írta: „Muhammad Ali bemutatta az ütését, amelynek ugyanolyan ereje volt, mint egy 3 tonnás ütésnek."

Ezt a kivételes gyűjtői tételt 8000 eurós kikiáltási áron aukcióra bocsátották aukcióra, és végül a leütési ára 13.200 euró lett.

0103

Fotó: Arnulf Rainer: Death mask Marie von Ebner-Eschenbach, 1978, 59.5 x 45.5 cm

Az aukció további érdekességei az alábbi tételek voltak: 

A „Route 66, Albuquerque, New Mexico" színes felvétele Ernst Haastól. A New York-i MoMÁ-ban 1962-ben rendezték meg a legelső színesfotó-kiállítást Ernst Haas felvételeiből. (Leütési ár: 3.120 €)

0103

Fotó: Ernst Haas: »Route 66, Albuquerque«, New Mexico, 1969, 37.4 x 55.8 cm

0103

Fotó: Frantisek Drtikol: »Nude with ropes«, Prague, 1929, 28.3 x 21.8 cm

František Drtikol „Akt kötelekkel” című alkotása, amely az egyetlen kép volt abból a sorozatból, amely a napjainkban igencsak értékessé vált „Nők a fényben” című fotókönyvében szerepelt. Amint azt az eredeti dobozon lévő kézzel írt dátum, bélyegzők és címkék dokumentálják, Drtikol ezt az 1929-ben készült alkotást több nemzetközi kiállításon is bemutatta. (Leütési ár: 24.400 €)

Nobuyoshi Araki dedikált „Dinnye lány" című fotója a legendás „Colorscapes" sorozatból, amely őt nemzetközileg is ismertté tette, és ezáltal a művei a világ múzeumaiban és galériáiban keresett kiállítási tárgyakká váltak. (Leütési ár: 11.400 €)

0103

Fotó: Nobuyoshi Araki: Untitled, 1991, 58 x 46 cm

0103

Fotó: David LaChapelle: »Early Fall«, Los Angeles 2008–2011, 101.6 x 66 cm

David LaChapelle „Early Fall" című rendhagyó csendélete, a művész aláírásával, az „Earth Laughs in Flowers" sorozatból, amelyben a bűn és a hiúság közötti társadalom törékenységét kutatja. (Leütési ár: 14.400 €)

Nagy formátumú és korai nagyítás Rudolf Schwarzkogler híres „3. akciójából" 1965-ből, Nitsch, Brus, Adam és Hoffenreich fotográfusok aláírásával. (Leütési ár: 22.800 €)

0103

Fotó: Rudolf Schwarzkogler: 3rd Action, Vienna, 1965, 61.8 x 49.7 cm

Anton Josef Trčka osztrák fotográfus 1926-os szecessziós orientációjú „Akttanulmánya VI", akinek birtoka nagyrészt megsemmisült egy 1944-es bombatámadás során. A néhány fennmaradt nagyítás ezért különösen keresett gyűjtői műtárgynak számít. (Leütési ár: 16.800 €)

0103

Fotó: Anton Josef Trcka: »Aktstudie VI«, Vienna, 1926, 11.8 x 19.2 cm

0103

Fotó: August Sander: »Bauernmädchen« (Country girls), Westerwald, 1925, 58.8 x 41.8 cm

August Sander „Parasztlányok" című fotója, amelyet az új tárgyilagosság fő képviselője és a konceptuális fényképezés úttörője készített 1925-ben a „Korunk arca" című, úttörő sorozatához. (Leütési ár: 15.600 €)

Edward S. Curtis által aláírt oroton, amelyen „Egy lándzsás Wisham indián lazacot fog a Columbia folyóban". Az 1909-ből származó arany hátlapú pozitív, hibátlan állapotban maradt fent, ahogy az eredeti keret is. (Leütési ár: 7.200 €)

0103

Fotó: Edward S. Curtis: Wisham Indian spearing salmon in the Colombia River, 1909, 35 x 27 cm

0103

Fotó: Diane Arbus: Kenneth Noland and Stephanie Gordon, New York, 1966, 22.3 x 20 cm

Diane Arbus „Kenneth Noland és Stephanie Gordon” című kettős portréjának ritka nagyítása 1966-ban, New Yorkban készült. (Leütési ár: 15.600 €)

Az aukció legdrágább tétele: 

„A csellista", amellyel Anton Giulio Bragaglia 1913-ban kívánta láthatóvá tenni „a mozgás nyomainak esztétikai értékét". Ez a futurisztikus műalkotás, amelyet maga a művész írt alá, ritka gyűjtői műtárgy egy olasz magángyűjteményből. (Leütési ár: 66.000 €)

0103

Fotó: Anton Giulio Bragaglia: The Cellist, 1913, 16.9 x 19.2 cm

Jegyzetek

A 25. Ostlicht fotóaukció leütési árai ezen a linken tekinthetők meg.