Menü

20. századi fotóutazások, női perspektívák – Germaine Krull: Chronicle of an Exile

22 • 07 • 22Cserna Endre

Germaine Krull (1897–1985), a francia avantgárd kiemelkedő és meghatározó női fotográfusának munkáiból nyílt kiállítás Madridban, a PHotoESPAÑA fesztivál keretei közt, a National Museum of Romanticism és a fesztivál közös szervezésében. A napjainkban használatos szóval világpolgárnak tekinthető Germaine Krull több minőségben is a fotó meghatározó alakjává vált – számos műfajon keresztül – kortársai és az utókor számára egyaránt. A Chronicle of an Exile című tárlat Krull azon munkáiból válogat, amelyek az 1941. március 24-én Marseille kikötőjéből útnak indult Capitaine-Paul-Lemerle teherhajó utasait és kihívásait mutatja be.

A hajó a II. világháború Vichy-kormánya által irányított Franciaországból Amerikába szállított különböző hátterű európai emigránsokat és menekülteket, köztük zsidókat, kelet-európai és száműzetésben lévő polgárokat, valamint hontalanokat. A kulturális és művészeti szcéna meghatározó alakjai közül is sokan ezen a hajón hagyták el otthonukat a vészterhes időkben: André Breton és felesége, az antropológus Claude Lévi-Strauss, írók, mint Anna Seghers és Victor Serge, illetve a festő Wilfredo Lam is.

Az utasok közt volt Jacques Rémy (Raymond Jacob Assayas), francia forgatókönyvíró is, Krull barátja és útitársa, ami azért is kiemelten fontos, mivel később Rémy gyermeke, Olivier Assayas filmrendező és író találta meg a most kiállított fotókat otthonukban. A felejtésre ítélt képek, a kor és eseménysorozat lenyomatai felszínre kerültek, ezáltal lehetőséget teremtve nemcsak a személyes családtörténet rekonstruálására, de annak szélesebb kontextusba ágyazására is. A képeken keresztül rengeteg egyéni sorsot a kollektív történelmi kihívások hálójában értelmezve ismerhet meg a látogató a kiállításon.

A képeket Rémy és felesége, a magyar származású divattervező, Catherine de Károlyi emlékei, valamint Krull írásai is kiegészítik, amelyek a házaspár gyermekei, Olivier és Michka Assayas archívumából származnak, és Neus Miró kurátori munkája rendezte őket egységbe a kiállításon. Ezekből a szövegrészletekből is megismerhet többet a látogató, valamint térkép és korabeli dokumentumok is segítik a történtek rekonstruálását, a hajó különböző állomásait is érintve.

A fotók magán az úton, és az egymást követő megállóhelyeken készültek, amelyek közül Rémy Buenos Airesben kötött ki, Krull állomása pedig Rio de Janeiro lett. A fotográfus most kiállított sorozata a fotóriport és dokumentarista vonalat képviseli a fotó műfajain belül, és amellett, hogy művészeti produktum, tanúságtétel is egyben. Tanúságtétele és bizonysága egy zord, kegyetlen és embertelen világnak, megmutatva és rögzítve a valóságot, bizonyos értelemben tagadva a kollektív trauma és történelem elfelejtésének és elfelejtődésének lehetőségét. Krull a fotóriportot a közelség, intimitás szűrőjén keresztül gondolta újra, ami ezen a kiállításon is látható portrékon és életképeken keresztül.

0103

Fotó: © Germaine Krull: El puente transbordador, Marsella. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Interiores y estancias del penal. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Vistas del puerto de Marsella. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Vistas desde la cubierta. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Pasajeros en el Capitaine-Paul-Lemerle. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Retrato de grupo. Jacques Rémy y Victor Serge sentados. De pie: señorita M. B., un estudiante belga, Germaine Krull, un ingeniero alemán. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Fiesta de Neptuno con ocasión del paso del Ecuador. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Interiores y estancias del penal. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Escala en Orán. Vistas del puerto. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Interiores y estancias del penal. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

0103

Fotó: © Germaine Krull: Retrato de grupo a bordo del Saint Domingue o del Correio Brasileiro rumbo a Río de Janeiro. Germaine Krull aparece sentada en el brazo de la butaca. Detrás de ella, Jacques Rémy entre otros pasajeros. Archivo personal de Olivier y Michka Assayas.

A kiállítás 2022. június 2. és szeptember 25. között ingyenesen látogatható Madridban, a National Museum of Romanticism-ben.