Menü

Karolina Wojtas a C/O Berlin Talent Award alkotói kategóriájának idei nyertese

22 • 08 • 01Cserna Endre

A C/O Berlin Talent Awardot minden évben művészeti és elméleti kategóriában ítélik oda egy-egy harmincöt év alatti személynek. A díj mindkét nyertes számára pénzjutalommal, valamint egyéni kiállítással és egy egyedi tervezésű kiadvány megvalósításának lehetőségével jár. Az elmélet és a gyakorlat találkozását egy közös kerekasztal-beszélgetés teszi teljessé a győztesek között, azok kihirdetését követően. A művészeket egy nemzetközi szakértőkből álló bizottság jelöli a díjra, míg az elméleti szakemberek egy nyílt pályázat során jelentkezhetnek. A német intézmény nemrég jelentette be, hogy az idei C/O Berlin Talent Awardot alkotói kategóriában Karolina Wojtas lengyel multimédiaművésznek ítélték oda, akinek munkáit – a kelet-európai fotográfusokat bemutató sorozatunkban – februárban a Punkton is publikáltuk.

0103

Fotó: © Karolina Wojtas: Abzgram
CO Berlin Talent Award 2022

0103

Fotó: © Karolina Wojtas: Abzgram
CO Berlin Talent Award 2022

Ennek elismeréseként az Abzgram című díjnyertes munkája egyéni kiállításon látható majd 2023. január 27. és május 4. között a berlini Amerika Haus-ban. A 2022-es shortlistre négy művész, Lucas Leffler (sz. 1993, Belgium), Irene Antonia Diane Reece (sz. 1993, USA), Alina Schmuch (sz. 1987, Németország) és Lisandro E. Suriel (sz. 1990, Saint-Martin) kerültek fel. A 2022-es C/O Berlin Talent Award elméleti kategóriájában kiosztásra kerülő díját Matthias Gründig, fotótörténész kapta, aki a program által létrejövő kötetének első elméleti esszéjét Karolina Wojtas Abzgram című művéről írja majd. Az esszé egy, a fotográfussal készített interjúval együtt lesz olvasható a Spector Books kiadói gondozásában hamarosan megjelenő monográfiában.

Gründig, aki a képek emberek közötti használatára és azok jelen, folyamatosan alakuló funkciójára összpontosít írásaiban. A szociológiai tanulmányok és a játékelmélet ismereteinek beemelésével kiemelkedett a közel harminc nemzetközi pályázó közül. Írásmintái meggyőzően bizonyították a berlini zsűri számára, hogy tehetsége van analitikusan és absztraktan gondolkozni műalkotások csoportjairól abból a célból, hogy felfejtse azok komplex mibenlétét és jelentéstartalmait a maguk kortárs művészeti, társadalmi és esztétikai kontextusában. Gründig tanulmánykötetének megjelenése jövőre várható.

0103

Fotó: © Karolina Wojtas: Abzgram
CO Berlin Talent Award 2022

0103

Fotó: © Karolina Wojtas: Abzgram
CO Berlin Talent Award 2022

Idén a C/O Berlin zsűrijét a multimediális Abzgram projekt sötét iróniája ragadta meg. Karolina Wojtas sorozata a merev lengyel iskolarendszert vizsgálja, amely a gyerekeket a művész szerint a fasizmus határát súroló militáns szabályoknak veti alá. Wojtas projektje, amely 2017 óta folyamatosan bővül, videókból és fotókból áll össze, amelyeket a művész talált felvételekkel kever, arra invitálva a közönséget, hogy elevenítsék fel gyermekkori emlékeiket, illetve idézzék fel emlékezetükben azt, hogy ezen emlékek milyen viszonyban állnak a bemutatott igen szigorú lengyel iskolarendszer és fegyelmezési rend mibenlétével. Milyen emberekké váltak volna, ha hasonló környezetben nevelkednek, illetve milyen társadalmak nyúlnak az ilyen szigorú nevelési módszerekhez?

A projekt illeszkedik a C/O Berlin Talent Award idei témájába, amely idén ismét az Új dokumentarista stratégiák bemutatása volt. A Jaroslawban született Karolina Wojtas mindenekelőtt arra kérdez rá egy politikailag egyre feszültebb társadalomban, hogy ha a hallgatás és a meghunyászkodás az eszközei a megfelelésnek (vagy akár a túlélésnek) egy közösségen belül, a kreativitás és a kísérletezés hiánya milyen következményekkel jár majd, valamint hogyan és meddig tudja a hatalom fentről elnyomni az emberek szabadságvágyát. Az Abzgram már ezelőtt is szerepelt nemzetközi versenyprogramokban, illetve a magyar befogadók számára akár a magyar iskolarendszer emlékei is megelevenedhetnek a sorozat groteszk humorú fotográfiáin.

Jegyzetek

"Egy csomó rossz emlékem van a lengyel iskolarendszerről: a tanárok azt mondták, hogy én írok a legrosszabbul, hogy nem láttak senkit még olyan pocsékul írni, mint én. Ezért is utálok írni. Napokig győzködöm magam, mire válaszolok egy-egy e-mailre. Az iskola szerepe meghatározó, hiszen a gyerekek nagyon sok idejüket töltik ott, és eközben a tanárok könnyen kiölhetik belőlük a szabad gondolkodást és a kreativitást."
– írta a Punktnak Karolina Wojtas, akinek Abzgram című sorozata ezen a linken tekinthető meg.