Mindenkinek másfajta kapcsolódása van az önleképezéshez – beszélgetés Ladocsi Andrással
22 • 08 • 04A Fehér Vera
Ladocsi András friss hazai felbukkanása Sárvári Zita Heart & Cherry Limited Editions nevű projektgalériájában látható, a június 15-én nyílt, Geibl Katával páros tárlatukon, mely szeptemberig megtekinthető. A fiatal alkotó számos sikert tudhat maga mögött, 2015-ben szerepelt a Krakkói Fotóhónapon, 2018-ban az amszterdami Unseen fesztiválon, a Vogue Hyères fesztiválján pedig 2020-ban elnyerte az American Vintage Photography Awardot.
Milyen képekkel szerepelsz a Heart & Cherry Limited Editions tárlatán?
Geibl Kata kapitalista világrenddel foglalkozó sorozatához (There is Nothing New Under the Sun) kapcsolódnak az én New York-i barátaimról készített képeim. A képeink egymással vegyítve állnak a falon. A saját munkám, bár testekről szól, nem csak vizualitásában, hanem témában is össze tud fonódni Kata anyagával.
A kapitalizmus nagyban befolyásolja azt, ahogyan a testünkről gondolkodunk. A tőkéhez kötött társadalom, a fogyasztás, és a közösségi média is ahhoz vezet, hogy a testünkhöz való viszonyulás néhány év alatt sokat változott. A mi tárlatunk nem közvetlenül erről szól, nem ez van lefényképezve, de valahol erre is utal. Katával hasonlóan gondolkodunk a fotográfiáról és annak szerepéről, ezért tud jól működni a kettő egy térben, illetve állnak párbeszédben a munkáink még akkor is, ha első ránézésre különbözőek.
Hogyan kezdted és hová jársz mesterképzésre?
A II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumba jártam biológia szakra. Az osztályom másik fele viszont rajzra járt, és az ott létrejött barátságok sarkalltak arra, hogy közelebb kerüljek az alkotói folyamatokhoz. Egyetem előtt elmentem előkészítőre és onnan fel is vettek a MOME-ra. A BA képzés után pár év útkeresés következett, amíg sikerült kitalálni miért is lenne érdemes belevágni a mesterképzésbe. Akkor érkezett a koronavírus, amikor a londoni Royal College of Art mesterképzésére felvettek, emiatt csak online tudtunk iskolába járni. Ekkor keresett meg Frank Ocean amerikai zenész, hogy lennék-e az új márkájának (Home-r) a fotográfusa. Így alakult, hogy egy évet tölthettem New Yorkban és számos tapasztalattal térhettem haza, hogy befejezzem végre már személyesen az egyetemet Londonban.
Ki inspirál?
Itthonról feltétlenül meg kell említeni Baki Áront, Máté Balázst, Perlaki Mártont, és Vékony Dorottyát, akiktől rengeteget tanultam művészeti, illetve élet-szinten is. Ezen felül Sam Contis munkássága egy iszonyatosan érzékeny dolog, amit végtelenül tudok értékelni. Vagy ott van Thomas Ruff, akinek a munkássága nagy hatást gyakorolt rám az első egyetemi éveim alatt. Ő például úgy nyúl a konceptuális művészethez, hogy annak a vizuális végterméke nem megkérdőjelezhető.
Mi az ars poeticád? Hogyan dolgozol?
Talán azt tudnám mondani, hogy a klasszikus fotográfiával foglalkozom. Számomra előbb van a fotózás és ez alakítja a koncepciót. Sokan fordítva dolgoznak, de szerintem, ha a kép önmagában nem áll meg, akkor teljesen mindegy, hogy mi van mögötte.
Nem fotózok folyamatosan. Tudom, hogy ki az, aki érdekel, és azzal a személlyel megpróbálok összehozni valamit, és akkor csak fotózok. Lehet, hogy ezzel a valakivel nagyon jól ismerjük egymást, de lehet, hogy egyáltalán nem. Viszont mindig egy harmadik térbe kerülünk a fotózáson, olyan helyre, amit még nem ismertünk előtte. És ha ott bizalommal tudunk egymás felé közeledni, akkor születhet jó kép. Ez egy ismerkedés. Nincs nálam mindig a kamerám az utcán, inkább sokat gondolkodok, és ha rá tudom venni magam, akkor le is fotózom, amit kitalálok.
A képeid megrendezett, kitalált szituációban születnek?
Csak annyira van megrendezve, hogy találkozzunk és menjünk el valahová, ahol izgalmas. Ott már bármi meg tud történni. Próbáltam régen lerajzolni előre a képeket, de az általában nem végződött jól. Most úgy vagyok vele, hogy van egy minimális rendezés, de mindig a helyszínen derül ki, hogy mi fog működni. A pillanatképekben és a megrendezett fotókban sem vagyok elég jó, de ezekben a harmadik terekben meg tud születni, ami majd tetszeni fog. Hiszen, ha ki van találva, akkor mi a meglepetés? Kell a meglepetés.
Mitől jó egy kép? A készülő sorozatod milyen vizuális keretek köré épül?
Nekem az elején az kell, hogy meglepjen. Ne legyen szokványos, amilyet folyamatosan látni lehet. Újabb, izgalmasabb legyen, mint amit szoktam csinálni. Amikor már van egy, a végéhez közelítő sorozat, vagy egy 85%-os anyag, akkor már lehet picit tudatosabb képeket csinálni, mert lehet látni, hogy mi az a világ, ami felé menni kell. De ott is vannak véletlenek. Fotózás közben, ha úgy látom, hogy unalmas, amit csinálok, megpróbálok olyan új kompozíciót kitalálni, amire valaki azt is mondhatná, hogy el van rontva, számomra pedig attól érdekes, hogy nem ezt látom folyamatosan mindenhol.
A portré, a bőr és a test mindig foglalkoztatott. Úszó voltam 14 évig. Mondhatni pucéran nőttünk fel egymás körül, így ez meghatározta, hogy én hogyan látom a világot.
Előfordul, hogy ha találok egy érdekes karaktert az utcán, szeretnék vele fotózni. Csak el kell induljon egy beszélgetés. Önmagában már az is a történet része, hogy miért engedjük meg azt, hogy a másik ember lefotózzon minket. Vagy hogy milyen hatással van ez ránk? Ez komoly szituáció vagy komikus helyzet? Mindenkinek másfajta kapcsolódása van az önleképezéshez.
Egyetlen sorozatot építesz?
Igen, abszolút. Még nem született meg az első könyvem, pedig voltak már elindított sorozatok, de nincs köztük lezárt – ezek még készülnek. Ha mondjuk egy év múlva könyvstádiumba tudna kerülni egy anyagom, az szép lenne.
Van olyan anyagod, ami ehhez közel áll?
A mesterképzésnek egy év múlva lesz vége, addig kellene eljutni egy ön- testvizsgálatról, testnézésről szóló anyaghoz.
Klasszikus fotográfiát szeretek nézni és valószínűleg egy klasszikus fotókönyvet is szeretnék. Legyen nagyon bomba a papír, legyenek jók a printek, legyenek jók a képek. A legboldogabb akkor lennék, ha több ember több dolgot tudna belőle kiolvasni. Ha 10 emberből 10 ugyanazt fogja mondani, akkor én ezt a csatát elvesztettem. De ha tudnak róla vitatkozni, vagy valaki inkább ezt gondolja, valaki pedig azt, akkor az már félsiker. Mindenképpen emberek, portrék lesznek benne, melankolikus és vidám hangulatok is egyszerre, úgy, ahogyan az élet hullámzik.
Azért fotózol és forgatsz analóg technikával, hogy a jelenben legyél?
Álló és mozgóképben is mindig próbálok filmre dolgozni. Ha digitálissal dolgozom, akkor is úgy szoktam forogni, mintha filmre dolgoznék. Sem a film nyersanyagát, sem a digitális tárhelyet nem szeretem pazarolni. Egyszerűen, ha túl sok mindent veszek fel, akkor egy csomó felesleges dolgot kell visszanéznem. A digitális technikát én nem tudom annyira jól látni, jól értelmezni, nem tudom ugyanazt kitekerni belőle, amit a végén szeretnék látni, míg a film nyersanyagból ezt jobban el tudom érni.
A fotózásaim során nem az történik, hogy csinálunk egy képet és elkezdjük nézegetni, majd megpróbálunk valamit rekonstruálni, ami már soha nem fog újra úgy megtörténni. Hanem vagyunk mi, van a fotózás, de nem a képekről szól az egész, hanem magáról az aktusról. Mozgóképnél is az történik, hogy van sok-sok próbázás, majd ha valami megtetszik, akkor rá lehet forogni. A táncoshoz a kamerán keresztül kapcsolódom és együtt megy köztünk ez a tánc, egyébként akkor is, ha a kamera fix – mert akkor te ebben a táncban úgy döntöttél, hogy megállsz és csak vizsgálod, ami folyik előtted, abban a keretben, amit lát az eszköz. Én jellemzően még a látószögeket sem szoktam változtatni, szeretem végigcsinálni egy látószöggel az egész anyagot.
Sokat jelent neked a tánc?
Számomra a tánc az, ami a művészetet és a sportot összeköti: a mozgást, az erőt, a fizikai terhelést a legtisztább formában egyesíti. Valószínűleg ezért is nagyon élvezem ezt, kötődöm a tánchoz, foglalkoztat. Táncolni kell, legalábbis fontos része az életünknek és nagyon sokat segít a lelkünknek.
Ladocsi András Swallow című sorozata ezen a linken érhető el.