Menü

Az objektív újrafókuszálása: középponttól a peremig – a Magnum Photos első filmfesztiváljáról

22 • 08 • 31Gyöngyösi Eszter

A Magnum Photos 2022. július 30. és augusztus 3. között rendezte meg első filmfesztiválját az Egyesült Királyságban, a Rio mozival együttműködésben, melynek a Refocusing the Lens: from the Centre to the Margins címet választották. A Brit Filmintézet (BFI) által szervezett – az egész Egyesült Királyságra kiterjedő Film Feels Curious mozis évad részeként vetített – program kritikus pillantást vet a fotóriporterek szerepére és a globális problémák dokumentálására.

Az állókép megörökíti a múló pillanatot, olykor misztifikálja is azt. A mozgókép ezt feloldja, és ahelyett, hogy azon töprengenénk, hogy mi van a képen kívül, mi történt közvetlenül előtte és utána, a film a jelenet középpontjába helyezi a nézőt, új dimenziót ad az emberek, helyek és események dokumentálásához.

Ahogy az esemény oldalán is olvashatjuk: az 1950-es és ’60-as években bevezetett új videotechnikával, valamint a nyomtatott sajtóról és az állóképekről a televíziós híradás felé történő elmozdulással, sokan a Magnum fotográfusai közül is mozgóképek készítésébe kezdtek megbízásaik során. Így, a negatívok mellett folyamatosan bővülő filmarchívumot is hátrahagytak.

A fesztivál ideje alatt filmvetítéseken és kísérőbeszélgetéseken keresztül vizsgálták meg ezt a legendás, hetvenötödik születésnapját ünneplő archívumot. A filmek és a hozzájuk kapcsolódó diskurzusok etikai kérdéseket, az alulreprezentáltság és az objektív mögötti pozícióval járó felelősség kérdéseit járták körül.

Négy Magnum-fotográfus négy különböző helyszínen készült filmje volt látható: Khalik Allah az Egyesült Államokban, Chris Steele-Perkins a Szaharától délre fekvő Afrikában, Susan Meiselas Latin-Amerikában, Patrick Zachmann a Földközi-tenger térségében forgatott.

Bruce Davidson és Khalik Allah Harlem utcáit járva a városi hanyatlásról és a faji alapú jogfosztottságról, valamint a környezet dokumentálásának morális következményeiről szóló vitákról elmélkedik (Urban Rashomon, 2013).

0103

Fotó: © Khalik Allah
USA. Harlem, New York City. 2013. From the "125th Lexington" series.

Chris Steele-Perkins Fekete-Afrika országainak európai ábrázolásai kapcsán a gyarmatosítással, hatalmi dinamikával foglalkozik (Dying for Publicity, 1993).

0103

Fotó: © Chris Steele-Perkins
AFGHANISTAN. Photography studio in street. 1996

Susan Meiselas társrendezőivel, Alfred Guzzettivel és Richard P. Rogersszel megalkotott dokumentumfilmjében a nicaraguai sandinista mozgalom személyes, állami és fotóriporteri archívumokon keresztül kerül feltárásra (In Pictures from a Revolution, 1991).

0103

Fotó: NICARAGUA. 1984. Magnum photographer Susan MEISELAS. Photo by Dick ROGERS.

Patrick Zachmann a film és a fotográfia közötti kölcsönhatásokat vizsgálja a mediterrán térségben játszódó történeteken keresztül. Központi témaként jelenik meg a gyarmatosítás és utóhatásai, a kultúrák közti találkozások és a geopolitika kérdései. (Mare-Mater, 2014)

0103

Fotó: © Patrick Zachmann
Zarzis, Tunisia, April 2011. Ali Ghommidh, 19, is posing in front of the boat which was supposed to take around one hundred illegal immigrants, including him, one week ago, but broke down and was finally rescued by the Tunisian Marine. Ali has failed six times leaving Zarzis but was reimbursed each time by the trafficker and will try again.

0103

Fotó: © Patrick Zachmann
TUNISIA. Zarzis, April 2011. Oussama,19, is a candidate for illegal immigration to France, through Lampedusa in Sicilia. He is posing at the place where he will embarq very soon.

Fontos kiemelni, hogy a fentebb felsorolt Magnum fotográfusok alkotásai mellett, az adott témához kapcsolódó – olykor eltérő nézőpontú – helyi filmesek munkái is láthatóak voltak. Ezáltal lehetővé vált a reprezentáció összetettségének és kihívásainak bemutatása, a kamera hatalmáról való elmélkedés, valamint a történelmet író, alakító és megosztó ill/legitim szereplők vizsgálata. A vetítéseket minden esetben a téma szakértőivel való beszélgetések követték.

A záróeseményen bemutatott két film (Ariella Aisha Azoulay: The Angel of History, 2000; Rio Tape/Slide Newsgroup: One Day Off in Hackney, 1984) kritikai reflexióval tekint a fotóriporterek és a kamera szerepére a történelem megörökítésében, vizsgálja az ikonikus képek fogalmát, valamint az archívum és a valóság közötti kapcsolatot.