Menü

0103

Amerikai bíróságon rendezték a Picasso festményekről 90 éve készült fotók szerzői jogi perét

22 • 09 • 12Cserna Endre

Az Egyesült Államok Fellebbviteli Bírósága két évtizeden át tartó hosszas jogi csatározás után a szerzői jogtulajdonos javára döntött a Picasso festményeit ábrázoló fényképek ügyében, amelyek először a Zervos katalógus című 1932-es kiadványban jelentek meg.

 

1932-ben Christian Zervos fotográfus a Cahiers d'Art által kiadott, Zervos-katalógusnak nevezett kiadványban mintegy 16.000 képet állított össze Picasso műveiről. A Cahiers d'Art jogait aztán 1979-ben egy Yves Sicre de Fontbrune nevű francia férfi szerezte meg. A jogi problémák 1991-ben kezdődtek, amikor Alan Wofsy művészeti szerkesztő engedélyt kapott a Picasso hagyatékát kezelő szervezettől, a Succession Picassótól arra, hogy a The Picasso Project című könyvében olyan képeket tegyen közzé, amelyek közül néhány a Cahiers d'Art gyűjteményének részeként szerzői jogvédelem alatt állt. De Fontbrune jogászai ezután arra hivatkoztak, hogy a Succession Picasso-nak nincsen semmilyen jogalapja az adott helyzetben, hogy jóváhagyja a projekt megszületését.

0103

1996-ban a rendőrség egy könyvvásáron elkobozta a The Picasso Project példányait és De Fontbrune szerzői jogok megsértése miatt pert indított. Ez egy 1998-as francia bírósági döntéshez vezetett, amely megállapította, hogy a dokumentációs célokra használt művek nem élveznek szerzői jogi védelmet. Egy 2001-es fellebbezés azonban fordulatot hozott, és Wofsy jogsértéséért a felperesnek 10.000 frank megfizetésére kötelezték.

2011-ben, amikor a francia ítélet a tengerentúlon már végrehajtható lett volna, De Fontbrune keresetet nyújtott be a kaliforniai bírósághoz. Egy 2019-es ítélet Wofsy javára döntött, Edward J. Davila bíró a következőket írta:

„[Az alperes] könyvei könyvtárak, tudományos intézmények, műgyűjtők és aukciós házak számára készült referenciaművek. […] A felperesek azzal érvelnek, hogy az alperesek másolásának kereskedelmi célja van, ami a tisztességes felhasználás ellen szól. A mű pusztán kereskedelmi jellege azonban nem teremt vélelmet a tisztességes felhasználás ellen; egy ilyen vélelem elnyelné a [korábbi ítélet] preambulumának bekezdésében felsorolt illusztratív felhasználások szinte mindegyikét.”

Az Egyesült Államok Fellebbviteli Bírósága 2022. július 13-án hozott ítéletében hatályon kívül helyezte és visszautalta az ítéletet az alsóbb fokú bíróságoknak, mivel:

A bíróság megjegyezte, hogy a The Picasso Projectet könyvtáraknak, tudományos intézményeknek, műgyűjtőknek és aukciós házaknak szánták, és arra a következtetésre jutott, hogy a The Picasso Project célja megegyezik a kritika, kommentár, hírközlés, tanítás, tudományosság vagy kutatás céljaival, amelyeket nem minősülnek jogsértőnek. Bár úgy tűnhet, hogy ez az utolsó szög a koporsóban, Wofsy csapata újratárgyalást még kezdeményezhet, közölte ügyvédje, Neil Popovic az Art Newsnak küldött e-mailben.

„A bíróság tisztességes felhasználási elemzése rövidre zár néhány fontos tényt, köztük a fényképek jellegét, azt, hogy a Succession Picasso engedélyezte Wofsy számára a felhasználást, és a The Picasso Projecthez hasonló referenciaművekhez fűződő közérdeket.”

A képek sorsát csak az idő fogja megmondani, de egy dolog biztos: A szerzői jog mindig is erősen vitatott téma lesz.