Menü

Teljes pályafutására kiterjedő retrospektív album jelent meg Vivian Maierről

22 • 11 • 01A Fehér Vera

Az Anne Morin, Christa Blümlinger és Ann Marks tollából született Vivian Maier teljes életművét tematikusan feldolgozó, Vivian Maier című, 256 oldalas, keménytáblás könyv idén augusztusban jelent meg a Thames and Hudson gondozásában. Anne Morin a madridi diChroma Photography igazgatója, Christa Blümlinger filmkészítést tanít egy párizsi egyetemen, ahol szakterülete a dokumentumfilm és az avantgárd, Ann Marks pedig Vivian Maier életrajzírója, New Yorkban él.

0103

Fotó: Vivian Maier. Thames and Hudson, 2022

Vivian Maier rendkívül termékeny és mélyen privát dokumentálója volt a századközepi Amerikának. Élete során több mint 150 ezer fényképet, filmeket, printeket, sőt hangfelvételeket is készített. Hatalmas mennyiségű hírkivágást gyűjtött össze, jegyeket, nyugtákat, jegyzeteket, talált tárgyakat őrzött halomban. Chicago és New York utcáit barangolva szeméttelepeket, filmpremiereket, bontási helyszíneket, könyvtárakat, hírességeket, cipőtisztító fiúkat, gyerekeket, verekedést, és számos különös jelenetet fényképezett – mindezt Helen Levitthez, Diane Arbushoz vagy Robert Frankhez hasonló erővel. Ő maga sosem mutatott érdeklődést munkája publikálása, reklámozása, eladása, sőt előhívása iránt – semmilyen kulturális, semmilyen gazdasági tőke felhalmozása sem vonzotta. Nem házasodott meg, nem voltak gyermekei, nem volt ismert élettársa vagy barátja sem.

2007-ben egy raktárárverésen John Maloof ingatlanfejlesztő véletlenül talált rá Maier fényképeire, majd néhányat közülük a Flickr-re töltve érte a felismerés: Maier zseniális fotográfus volt. Maloof 2013-ban készítette el Finding Vivian Maier című dokumentumfilmjét, mellyel elmélyítette a világ érdeklődését a művész iránt.

A kevés életrajzi töredéken túl Maier titokzatos maradt egész élete során mind az őt felfedező Maloof, mind az őt dajkaként alkalmazó családok számára. Kontinentális akcentusával, régimódi ruhákat öltve kissé megfejthetetlen jelenség volt. Munkaadói felé új és új élettörténettel állt elő és nevét is mindig máshogyan használta: „Vivian”, „Viv vagy „Ms Maier”. A gondozásában állók ellentmondásos véleménnyel voltak róla: egyesek számára instabil, érzéketlen, sőt bántalmazó, míg mások számára ötletes, pozitív és játékos társaság volt – valójában rejtőzködő jelenség, aki „egyfajta kémként” jellemezte magát.

Negyven évig dolgozott dadaként, főként Chicago North Shore területén. A munkáltatóitól zárható ajtót kért és helyiségét tárolódobozokkal, mappákkal, kidolgozatlan tekercseivel töltötte meg. Szinte mindig a nyakában lógott Rolleiflex gépe, de a képeit sosem vagy nagyon ritkán mutatta meg.

A Vivian Maier című könyv korábban nem publikált anyagokra és a legújabb tudományos elemzésekre egyszerre támaszkodik, ezáltal új megvilágításba helyezi Maier munkásságát. Anne Morin és Christa Blümlinger szövegeivel Maier teljes archívuma új tematikákkal gazdagodik, mely magába foglalja az önarcképeket, az utcát, a portrékat, a gesztusokat, a filmművészetet, a gyerekeket, a színes felvételeket. Az album fontos adalék Maier munkásságának értékeléséhez, egyben a legmaradandóbb, kulcsfontosságú képeinek egykötetes összefoglalója.

0103

Fotó: © Thames and Hudson

0103

Fotó: © Thames and Hudson

0103

Fotó: © Thames and Hudson

0103

Fotó: © Thames and Hudson

0103

Fotó: © Thames and Hudson

0103

Fotó: © Thames and Hudson

Maloof több interjúban is említ egy Maier idézetet, amelyet az egyik hangfelvételen hallott, ahogy Maier éppen az élet és halál értelméről filozofál:

„Helyet kell adnunk a többi embernek is. Olyan, mintha egy óriáskerékre szállnánk fel; végigüljük a menetet, és aztán át kell adnunk valaki másnak is a lehetőséget. És így tovább. Mindig jön valaki, aki átveszi a helyünket. Nincs semmi új a nap alatt.”

Vivian Maier képeiből a Howard Greenberg Galéria engedélyével ezen a linken mutattunk be egy válogatást.

Jegyzetek

A Vivian Maier című album beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.