Made in Chicago – A szeles város a modern fotográfia tükrében
22 • 12 • 05Cserna Endre
A Párizsban található Galerie Rouge-ban nemrégiben nyílt meg a Made in Chicago című tematikus kiállítás, amely Chicagót és az illinoisi város fotográfiai reprezentációját mutatja be az 1940-es évektől egészen napjainkig.
A fotográfusok több generációja számára Chicago metropolisza jelentette a témát, a műtermet és a szociológiai vizsgálódások tárgyát, de egyben a művészi önmegvalósítás kiindulópontját is. A modern építészet bölcsőjeként, a társadalmi és faji megosztottság színtereként, az amerikai ipar fővárosaként, valamint a sokszínű és dinamikusan fejlődő szubkultúrák városaként mindezek a dimenziók az ott élő fotográfusok tekintetét és képalkotó tehetségét is megihlették. A New York-i fotográfiai színtérnél sokkal kevésbé ismert, de legalább olyan érdekes szcénát bemutató kiállítás célja, hogy Chicagót, mint a kiérdemelten gazdag és eredeti fotográfiai központot mutassa.
A Made in Chicago a chicagói fotográfusok közötti kapcsolatokat és a közös szintér inspiráló dinamikáját is kiemeli, mivel a kiállításon két fotóművészeti iskola volt vagy jelenlegi professzorai és diákjai is részt vesznek. A tárlat első része a legendás New Bauhaus és az Institute of Design iskolák hallgatóinak és oktatóinak munkáit mutatja be, ritkán látható fekete-fehér korabeli vintage nagyítások formájában, míg a másik részében Paul D'Amato fotográfus tanár és két volt Columbia College-beli tanítványa, Clarissa Bonet és Todd Diederich egyedülálló, kortárs látásmódját vonultatja fel a Galerie Rouge kiállítótereiben.
A chicagói Institute of Design egy már-már mitikusnak számító iskola, amely nagy hatással volt az amerikai fotóművészetre: az európai fasizálódás elől Amerikába emigráló Moholy-Nagy László alapította 1944-ben, az általa korábban vezetett két iskola, az Új Bauhaus (amely 1937 és 1938 között működött) és a Design Institute (1939–1944) pedagógiai folytatásaként. Amikor Moholy-Nagy 1946-ban újabb fotográfiai tanszéket alapított a Institute of Design intézményében, az edukációs gyakorlatok nagy része szintén a németországi Bauhaus hagyományai szerint, a műteremben zajlottak, hogy a jövő fotográfusait és dizájnereit a modern világ elvárásaihoz hűen, modern technikai környezetben képezhessék. Viszont a szak nem sokkal később felismerte annak fontosságát is, hogy az osztályteremben kifejlesztett új, kísérleti látásmódokat a külvilággal is ütköztetni lehet.
Olyan, ott végzett fotográfushallgatók, mint Arthur Siegel, Harry Callahan és Aaron Siskind a műteremből az utcára lépve a város jellegzetességeit használták fel a fény és árnyék, az emberi alak és az urbánus elemek, az érzékelés és a valóság kapcsolatának feltárására. A modern építészetben gazdag város, amelynek lapos városi tájképe ellentétben áll az ember alkotta felhőkarcolók függőlegességével, számos olyan perspektívát kínált számukra – az utcától a híres chicagói felszíni metró peronjaiig – amelyek lehetővé tették, hogy a modern élet és a gyökeres átalakuláson áteső modern világ bemutatásához méltó és releváns modellként szolgáljanak. Ezen fotográfusok drámai látásmódja Chicagót is egyedülálló környezetté tették formailag erőteljesen kontrasztos strukturáltságában, a várost a kísérletezés helyszíneként használták, ahol dekonstruálni tudták a városról alkotott addigi hagyományos elképzeléseket, így átalakítva azt is, hogy jelenleg hogyan tekintünk a szeles városra.
Made in Chicago
La Galerie Rouge
2022. október 27. – 2023. január 21.