Menü

0103

Fotó: 400 POLAROIDS, Nobuyoshi Araki / Daido Moriyama, Ratio 3 Gallery, October 29 – December 17, 2022

Két legendás japán fotográfus egy helyen – válogatás a 400 Polaroids kiállítás képeiből

22 • 12 • 12Gyöngyösi Eszter

Nobuyoshi Araki és Daido Moriyama két emblematikus japán fotográfus. Közel húsz év után ismét nyílt egy nagy közös kiállításuk: a 400 Polaroids, melyet a San Franciscóban található Ratio 3 Galéria tár a nagyközönség elé. A médium természetél adódóan a kiállításon szereplő minden egyes fotó egyedi tárgy, amely az ábrázolt pillanatok múlandóságát és megismételhetetlenségét közvetíti.

A 2022. december 17-ig látható tárlaton 400 darab polaroid felvételt tekinthet meg a nagyközönség: 200-at Arakitól, 200-at pedig Daido Moriyamatól. Bár módszereik sok tekintetben különböznek, Araki és Moriyama közös jellemzője, hogy képeik közvetlenségére és intimitására helyezik a hangsúlyt.

Araki naplószerű megközelítése a témáihoz az 1970-es évek óta meghatározza fotográfiáját. A több száz fotókönyvet megjelentető és világszerte kiállító Araki fotográfiai gyakorlata elválaszthatatlanul összefonódik személyes életével, és évtizedek óta a nemzetközi fotográfia kiemelkedő alakjává teszi. Tökéletesen illik hozzá a polaroid technika, hiszen ő a megtestesítője a szinte minden pillanatot megörökíteni akaró megszállottnak. Ahogy Michael Hoppen londoni galériatulajdonos nyilatkozott az AnOther online magazinnak:

„Van egyfajta zsigeri, véletlenszerű minőség, napló jellegű megközelítés Araki művészetében az életével, tevékenységeivel és környezetével kapcsolatban”.

0103

Fotó: Nobuyoshi Araki: Portrait, c. 2006 - 2009, Polaroid, 4 1/4 x 3 1/2 inches

0103

Fotó: Nobuyoshi Araki: Object, c. 2006 - 2009, Polaroid, 4 1/4 x 3 1/2 inches

0103

Fotó: Nobuyoshi Araki: Flower, c. 2006 - 2009, Polaroid, 4 1/4 x 3 1/2 inches

Araki 200 db, 2006 és 2014 között készült polaroidja mellett Daido Moriyama 200 db instant filmes fotója is látható. Moriyama szemcsés képeiről és szubjektív stílusáról ismert, amely a formai innovációt a társadalmi tudatossággal ötvözi. Oszlopos tagja volt az 1945 utáni japán fotográfia egyik meghatározó folyóiratának, a Provoke-nak. Munkásságának középpontjában az egyenértékűség gondolata áll: a fotográfia nem egy összefüggő kontextus reprezentálására törekszik, hanem önmagában létezik. Moriyamának megvan a kellő éleslátása és érzékenysége ahhoz, hogy felismerje, a mindennapi észlelései azonnal történelmi leletekké válnak. A jelent úgy éli meg, mint a múltat, mintha a polaroid képek mindkét oldalról rögzültek volna, egyszerre örökítve meg a fotográfus belső érzéseit és a külvilágot.

0103

Fotó: Daido Moriyama: bye-bye polaroid, 2008, Polaroid, 4 x 4 inches

0103

Fotó: Daido Moriyama: bye-bye polaroid, 2008, Polaroid, 4 x 4 inches

0103

Fotó: Daido Moriyama: bye-bye polaroid, 2008, Polaroid, 4 x 4 inches

A kiállított polaroidok – mint egy-egy időkapszula – a személyes emlékek tárházának érzetét keltik, költőivé, melankolikussá és gyönyörűvé téve azt. A műalkotások mindegyike külön-külön egy-egy egyedi vitrinbe van zárva, és a galéria speciális polcain kerül bemutatásra. A 400 Polaroids Araki ezzel a technikával készült képeinek egyik legújabb áttekintése, Moriyama instant filmes fotóinak pedig első Japánon kívüli bemutatója.

0103

Fotó: 400 POLAROIDS, Nobuyoshi Araki / Daido Moriyama, Ratio 3 Gallery, October 29 – December 17, 2022

A kiállított képekből ezen a linken tekinthető meg egy válogatás.

Jegyzetek

400 POLAROIDS. Nobuyoshi Araki / Daido Moriyama
Ratio 3 Gallery
2022. október 29. – december 17.