Menü

Ennél a fényképezésnél nem kell okvetlen mosolyogni – Válogatás Josef Maria Eder röntgenfelvételeiből

22 • 12 • 22Gáspár Balázs

Wilhelm Conrad Röntgen 127 évvel ezelőtt, 1895. december 22-én mintegy 20 perces expozíciós idővel készítette el első felvételét felesége – Anna Bertha Ludwig – kezéről, mely fényképet az első röntgenfotóként tartja számon a világ. A felvétel a Time magazin minden idők száz legnagyobb hatású fotójának listáján is szerepel.

A Röntgen-fényképek iránt az első pillanattól kezdve nemcsak a szakmai körök, hanem a nagyközönség is élénken érdeklődött. A röntgenfelvételeket nyilvános helyeken mutatták be, külön, bárki által látogatható Röntgen-fotográfiára specializálódott műtermeket nyitottak, előadások, viták zajlottak a találmányról. Bár a röntgenfelvételekre elsősorban orvostudományi kontextusban gondolunk, már a feltalálása utáni első évben a legkülönbözőbb területeken kezdték hasznosítani azokat. Az „X-sugarak”-kal készített fényképek az emberi észlelést, érzékelést is átalakították, a művészek különösen fogékonyan reagáltak a röntgenfelvételek által nyújtott újféle perspektívára, de művészettörténeti kérdések tisztázására, bírósági ügyek eldöntésére, borok minőségének ellenőrzésére is rövid időn belül használni kezdték, és természetesen a hadsereg is meglátta benne a lehetőséget. Ugyanakkor még a Röntgen-fényképeket is hamisították, és új problémákat is felvetett, például a felbontatlan levelek elolvasásának lehetőségét.

Magyarországon pont olyan lelkesedéssel fogadták a német fizikus felfedezését, mint bárhol máshol a világon, és a Röntgen-fotográfia fejlődésében és elterjedésében a magyar tudósok is fontos szerepet játszottak. A felfedezés híre gyorsan terjedt, így Magyarországon is rövid időn belül tudtak az új találmányról. Az első magyar szerzőtől származó közleményt Wartha Vince (1844–1914, kémikus) jegyzi, ez a Természettudományi Közlöny 1896. januári számában jelent meg az első magyarországi röntgenfelvétellel együtt, amely báró Eötvös Loránd (1848–1919, fizikus) kezéről készült (a Közlöny minden hónap 10-én jelent meg, így bizonyosan ez időpont előtti a felvétel, amely nemzetközi tekintetben is a legkorábbiak közül való).

„Ennél a fényképezésnél az az elvem van, hogy nem kell okvetlen mosolyogni.”

Az 1896. január 27-i Pesti Hírlapban így írtak a röntgensugarakról:

„Az emberi testnek Röntgen féle sugarakkal lefotografált képei egy német művész nézete szerint nemcsak a sebészetben, hanem a képzőművészetben is szerepet fognak játszani. A legtevékenyebb német szobrászok egyike azt állítja, hogy az emberi csontváz állapotáról az élő testben egész új fogalmai támadtak, amikor a Röntgen sugarakkal lefotografált kéz vázát meglátta. Semmiféle anatómiai preparátum az emberi kéztő sajátságos összeköttetéseit oly tökéletesen ábrázolni nem képes, mint a Röntgen-féle fénykép, mert olyan titkai vannak az élő szervezetnek, melyek a holttestben teljesen elvesznek, és így az anatómia által meg nem állapíthatók.”

Az elkövetkezendő években a hazai és külföldi szakemberek és lelkes amatőrök pedig tovább folytatták a Röntgen-sugarakkal kapcsolatos kísérleteiket, megfigyeléseiket.

Ezek a képek a valaha készült első röntgensugár-sorozatok egyikéből származnak, amelyeket Josef Maria Eder (1855–1944), egy grafikai eljárásokkal foglalkozó osztrák intézet igazgatója és Eduard Valenta (1857–1937), fotokémikus készített. A portfólió Versuche über Photographie mittelst der Röntgen'schen Strahlen (Kísérletek a fényképezésben röntgensugarak segítségével) címmel jelent meg és összesen tizenöt képet tartalmaz.

0103

Versuche über Photographie mittelst der Röntgen'schen Strahlen, 1896
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Zöld gyík, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Újszülött nyúl, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Két aranyhal és egy tengeri hal (Christiceps argentatus), 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Aesculap kígyó, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Békák fekvő és hanyatt fekvő helyzetben, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Patkány, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Egy 17 éves kamasz lábfeje, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Egy 8 éves kislány kézfeje, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Solfisch (Pleuronectes solea), 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: X-Ray of Samples of Various Materials 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Zanclus cornutus / Acanthurus nigros, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Cameen in Goldfassung, 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Josef Maria Eder és Eduard Valenta: Chamäleon cristatus 1896 © Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, Joyce F. Menschel Photography Library Fund, and Maureen and Noel Testa Gift, 2011
The Metropolitan Museum of Art

Jegyzetek

Napjaink egyik legismertebb röntgenfotográfusa Nick Veasey, akinek tematizált sorozataiban játékok, közlekedési eszközök, fegyverek, tengeri előlények, robotok és emberek belsejébe nézhetünk bele. Veasey munkáit ebben a cikkünkben mutattuk be.