Menü

Párizsban az olasz arte povera: Reversing the Eye 1960–75

23 • 01 • 17A Fehér Vera

A Milánói Triennáléval koprodukciós szervezésben két párizsi helyszín, a Jeu de Paume és a LE BAL ad otthont a Reversing the Eye című, olasz avantgárd művészetet és az arte povera kapcsolatát bemutató fotográfiai kiállításnak október 11-től. A tárlaton a ’60-as és korai ’70-es évekből 49 művész több mint 250 műalkotását láthatjuk, a Reversing the Eye angol cím Giuseppe Penone a kiállításon szereplő Rovesciare i propri occhi (1970) című alkotására utal.

A Milánói Triennáléval koprodukciós szervezésben két párizsi helyszín, a Jeu de Paume és a LE BAL ad otthont a Reversing the Eye című, olasz avantgárd művészetet és az arte povera kapcsolatát bemutató fotográfiai kiállításnak október 11-től. A tárlaton a ’60-as és korai ’70-es évekből 49 művész több mint 250 műalkotását láthatjuk, a Reversing the Eye angol cím Giuseppe Penone a kiállításon szereplő Rovesciare i propri occhi (1970) című alkotására utal.

A Reversing the Eye az olasz avantgárd ’60-as és ’70-es évek eleji szegmense és a mechanikusan előállított (analóg) fénykép-film-videó között keresi a kapcsolatot. A korabeli európai kontextusban gyümölcsöző kapcsolat kifejezhető az olasz társadalomban mindenütt jelenlévő médiára kritikusan reagáló avantgárd hangjaival. Mindazonáltal a kiállítás elsősorban az arte povera, a szegényes nyersanyagokból építkező művészet színterét kívánja bemutatni, úgy, ahogyan azt Germano Celant kritikus már 1967-ben meghatározta – és nem célja megszólítani a korszak teljes avantgárd felhozatalát. Akkoriban, a pop art és a nemzetközi konceptuális szcéna tevékenységével egyidőben az arte povera mozgalom – ahogy Celant fogalmazott – egy „az esetlegesség, az események és a jelen iránt elkötelezett szabad kifejezési forma” keresése volt, mely a művészet és az élet összefüggéseit hivatott megjeleníteni.

0103

Fotó: Gino De Dominicis: Tantaativo di far formaare dei quadrati invece © Gino De Dominicis Adagp, Paris, 2022

0103

Fotó: Giulio Paolini: 1974, Antologia (26/1/1974) [Anthologie (26/1/1974)] Cartons d'invitation insérés entre deux toiles montées l'une contre l'autre Milan, collection particulière Photo Marco Ciuffreda. Courtesy Fondazione Giulio et Anna Paolini, Turin © Giulio Paolini

0103

Fotó: Giuseppe Penone: 1970, Rovesciare i propri occhi - progetto [Renverser ses yeux - projet] Photo-collage, tirage au gélatino-bromure d'argent virés au sélénium sur papier baryté Turin, collection particulière © Archivio Penone / Adagp, Paris, 2022

Bár a fényképezést, a filmet és a videót csak ritkán kötik az arte poverához, a valóságban a mozgalom tagjai széles körben használták ezeket az eszközöket. A tárlat a fősodorra összpontosít, de a kiállítás különösen sok fotográfust és jelentős hatással bíró művésztársaikat is bemutatja. A két helyszín négy tematikára oszlik, így kitér az idő és a tér viszonyának típusaira (Tapasztalás), a valóság dekonstrukciójának képeken keresztüli reprezentációjára (Kép), a médiában rejlő teatralitás dimenziójára (Színház), valamint az identitás fogalmára, a szerző szerepére (Test).

A tárlat – melynek összeállításában Quentin Bajac, a Jeu de Paume igazgatója, Diane Dufour, a LE BAL igazgatója és Giuliano Sergio, független kurátor mellett a társkurátor Lorenza Bravetta, a Milánói Triennálé fotográfia, mozi és új-média kurátora vettek részt – Párizsban lesz megtekinthető egészen 2023. január 29-ig, majd a kiállítás 2023 tavaszán Milánóba utazik.

0103

Fotó: Luca Maria Patella: 1965, Mare firmato [Mer signée] Tirage photographique sur toile émulsionnée, viré couleur vert d'eau Rome, collection Luca Maria Patella Courtesy de l'artiste © Luca Maria Patella

0103

Fotó: Laura Grisi: 1969, The Measuring of Time [La mesure du temps] Film 16 mm, noir et blanc, son, 5min et 45s. Courtesy Estate Laura Grisi, Rome et P420, Bologne © Estate Laura Grisi

0103

Fotó: Luigi Ontani: 1972 Dante Tirage photographique couleur mat © Rome, Fabio Sargentini, Archivio L'Attico © Luigi Ontani

0103

Fotó: Luigi Ontani: 1972, Pinocchio Tirage photographique couleur mat © Rome, Fabio Sargentini, Archivio L'Attico © Luigi Ontani

0103

Fotó: Claudio Abate: 1968, Pino Pascali, Ragno [Pino Pascali, Araignée]. Propriété de la Fondazione per l'Arte Moderna e Contemporanea CRT - en prêt à la GAM - Galleria Civica d'Arte Moderna e Contemporanea di Torino Reproduit avec la permission de la Fondazione Torino Musei. © Photo Studio Fotografico Gonella 2009 Claudio Abate Archive

0103

Fotó: Mimmo Jodice: 1969, Il viaggio di Ulisse [Le voyage d'Ulysse] Tirage au gélatino-bromure d'argent sur papier baryté Courtesy Galerie Karsten Greve St. Moritz, Cologne, Paris © Mimmo Jodice

0103

Fotó: Ugo Mulas: 1972, Verifica 7, Il laboratorio. Una mano sviluppa, l'altra fissa. A sir John Frederick William Herschel [Vérification 7, Le laboratoire. Une main développe, l'autre fixe. À Sir John Frederick William Herschel] Série Le Verifiche [Les Vérifications] Épreuve gélatino-argentique sur aluminium Paris, Centre Pompidou - Musée national d'art moderne - Centre de création industrielle Photo © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / Philippe Migeat © Ugo Mulas Heirs. Tous droits réservés

A kiállító művészek:
Claudio ABATE, Carlo ALFANO, Giovanni ANSELMO, Alighiero BOETTI, Pier Paolo CALZOLARI, Elisabetta CATALANO, Mario CRESCI, Gino DE DOMINICIS, Plinio DE MARTIIS, Luciano FABROGiosetta FIORONI, Luigi GHIRRI, Luciano GIACCARI, Paolo GIOLI, Laura GRISI, Marcello GROTTESI, Franco GUERZONI, Paolo ICARO, Mimmo JODICE, Jannis KOUNELLIS, Ketty LA ROCCA, Piero MANZONI, Plinio MARTELLI, Antonio MASOTTI, Paolo MATTEUCCI, Eliseo MATTIACCI, Fabio MAURI, Mario MERZ, Marisa MERZ, Ugo MULAS, Paolo MUSSAT SARTOR, Hidetoshi NAGASAWA, Ugo NESPOLO, Luigi ONTANI, Giulio PAOLINI, Claudio PARMIGGIANI, Pino PASCALI, Luca PATELLA, Giuseppe PENONE, Gianni PETTENA, Vettor PISANI, Michelangelo PISTOLETTO, Emilio PRINI, SALVO (Salvatore Mangione), Gerry SCHUM, Cesare TACCHI, Franco VACCARI, Michele ZAZA, Gilberto ZORIO

Jegyzetek

Reversing the Eye 1960–75
Jeu de Paume
2022. október 11. – 2023. január 29.