Menü

Cenzúrázták a Joel-Peter Witkin kiállítást reklámozó köztéri plakátokat Franciaországban

23 • 01 • 20Szabó Benedek

A római király egykori palotája, a Quirinale adott otthont a híres amerikai fotóművész, Joel-Peter Witkin The art and the manner című kiállításának. Ezt a programot egy galériatulajdonos javasolta Rambouillet város művészeti és történeti múzeumának, azonban arra nem számított, hogy a provokatív fényképek miatt többen tiltakozni fognak a tárlat ellen, és végül reklámoznia sem szabad majd a tárlatot.

Witkin fényképei alapanyagául gyakran használ fel klasszikus festményeket, melyeket újraértelmez, majd átdolgozva jelenít meg fényképein. A művész meghatározó témái a test és a halál motívumai, illetve az anyagi dolgok mulandósága. Ezeket egy szürreális, gyakran felkavaró világon keresztül mutatja be, nem ritkán megrázó képi elemeket, például emberi testrészeket vagy csontokat is felhasználva.

Éppen ez a megosztó, sokak ellenszenvét kiváltó ábrázolásmód az, ami miatt a mostani kiállítás egy ideig veszélyben lehetett. Bár a tárlat programját a helyi önkormányzat jóváhagyta, Véronique Matillon polgármester nem sokkal később rengeteg olyan levelet kapott, amiben a kiállítás mielőbbi bezárását kérték a lakosok. Több levélíró azzal érvelt, hogy ilyen zavarba ejtő és provokatív, a kéjes fantáziákat előtérbe helyező fényképeknek egyszerűen nem lehet helye a nyilvánosság előtt.

A galéria tulajdonosa több mint egy hónappal a kiállítás október 29-én tartott megnyitója után értesült arról, hogy a polgármester úgy döntött, kitiltja a tárlatot hirdető reklámplakátokat a közterületekről. A város vezetése a cenzúrát azzal kezdte, hogy saját honlapjáról eltüntette a kiállítást hirdető tartalmakat. Úgy tűnt, hogy ez jó módja lehet annak, hogy megnyugtassák mindazokat, akik a provokatív képek köztéri jelenlétét kifogásolták.

Így a galéria tulajdonosának azzal a ténnyel kellett szembesülnie, hogy kiállítása jóformán reklám nélkül maradt, leszámítva persze az eset kapcsán megjelent híreket. Ezeket hallva azonban a tulajdonos cenzúrát kiáltott, és felháborodását fejezte ki. Úgy fogalmazott, hogy az alkotásokat kizárólag a nyugati művészettörténethez kötődő szempontok miatt választották ki, emellett kiemelte: a közönséget – aki egyébként szabadon eldöntheti, hogy meglátogathatja-e a kiállítást vagy sem – előzetesen figyelmeztetik, hogy egyes művek felkavaróak lehetnek. A galériatulajdonos elmondása szerint a harmincöt éves pályafutása alatt még soha nem nézett szembe ehhez hasonló cenzúrával.

0103

Fotó: A Witkin-kiállítást reklámozó plakát, 2022

Jegyzetek

Witkin 1993 nyarán Magyarországon járt, és egyik legismertebb munkáját; a The Fool, Budapest című képet ekkor készítette. Kevésbé ismert tény, hogy a fotón Spitzer Gyöngyi, művésznevén Soma Mamagésa is szerepel. A fotó történetéről ezen a linken lehet olvasni.