Menü

Miért New Jersey? – Henri Cartier-Bresson elveszettnek hitt sorozata

23 • 03 • 07Szabó Benedek

1975-ben a neves fotográfus, Henri Cartier-Bresson meghívást kapott Amerikába, hogy utazzon oda egy fotográfiai projekt miatt. A felkérésben nem szerepelt semmilyen megkötés, a kérés csupán annyi volt, hogy válasszon valamilyen témát, bárhol az országban, és készítsen róla fényképfelvételeket. Cartier-Bresson választása New Jersey-re esett. Sem a megrendelők, sem a közönség nem értette, hogy a művész miért pont New Jersey-t találta érdekesnek, miközben Amerika tele van olyan helyekkel, amelyek felkelthetik egy fényképész érdeklődését.

De mégis miért éppen New Jersey? Egyesek szerint még maguk New Jersey lakosai sem töltenek sok időt azzal, hogy New Jersey-re gondoljanak. Cartier-Bresson, a formai kompozíció mestere számára a város adta bezártság volt vonzó. Ez a város a legtöbbekben nem kelt markáns asszociációkat, így könnyebben lehetett új nézőpontokat felmutatni vele kapcsolatban.

A fotográfus úgy érezte, hogy New Jersey sűrűre tervezett városképe és roppant sokszínűsége egyfajta tömörítése Amerikának. Ezzel indult neki a projektjének, amely során három héten keresztül mindennap napfelkelte körül elindult asszisztensével, hogy a városról felvételeket készítsen. Útjaik során meglátogatták a külvárost, a fenyőerdős vidékeket, a mocsarakat, a tengerpartot, a szépségszalonokat, laboratóriumokat, nukleáris létesítményeket, börtönöket és a környék kastélyait. Ennek köszönhetően rendkívül változatos képek készültek, amelyek egyedülálló perspektívában mutatják be a várost, ugyanakkor szuverén alkotásokként jelentkeznek.

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: A fotózás első napja
The Henri Cartier-Bresson Foundation / Magnum

Miután a fotográfus visszatért Párizsba, a WNET közszolgálati televíziós csatorna műsorra tűzött egy, a fotóművész alkotásait bemutató adást. A műsor egyik rendezője azonban megvágta az elkészült fényképeket, hogy azokat a tévéképernyőre lehessen illeszteni. Cartier-Bresson ezt a gyakorlatot árulásnak, mi több, szentségtörésnek tekintette, az ügynöke azonban már nem tudott semmit sem tenni, a képek vágott változata került műsorra.

Az esemény miatt a projektet lényegében kizárták a fotográfus életművéből, Cartier-Bresson az elkészült képek nyomatait végül asszisztensére, Peter Cunninghamre hagyta. Az összesen több mint száz darab képet – amelyekről addig még több nagyítás sem készült – Cunningham őrizte meg, és hozzá sem nyúlt majdnem ötven évig. Az elveszettnek hitt alkotások csak nemrég kerültek elő, a képanyagot a New Yorker című magazin február 13-ai számában Miért New Jersey? címmel adta közre.

Jegyzetek

Henri Cartier-Bresson New Yersey-ben készült képeiből ezen a linken található egy válogatás.