Amerika és az amerikaiak – Robert Frank fényképei a Sotheby’s árverésén
23 • 03 • 09Szabó Benedek
A Sotheby’s legutóbbi aukcióján Robert Frank több fényképét is árverésre bocsátották. A tételek többek között a From the Bus, a The Americans című sorozatokból, illetve a Black White and Things című könyv képanyagából kerültek ki. A jellemzően a huszadik századi amerikai életet középpontba állító fotográfiák közül több még sosem szerepelt egyetlen árverésen sem. Most összesen 109 alkotásra lehetett licitálni.
A Sotheby’s aukciójának kiemelt tétele a The Americans című sorozatból került ki, az alkotás a Hoboken N. J. (Parade) címet kapta. Az évek alatt ez lett a sorozat legmeghatározóbb képe, amivel az egész sorozat reprezentatív ikonjává vált. A kép 1955 márciusában, Hoboken város századik születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen készült. A megjelenített hangulat meglepően sötét az ünnep ellenére is. Ezt a képet szinte minden Robert Frankról szóló jelentős monográfia szerepelteti, illetve világszerte számos kiállításon is szerepelt, így nem csoda, hogy ezt a tételt tartják a legértékesebbnek. Az alkotást 120.000-180.000 dollárra becsülték, de az aukció során nem érkezett rá licit, így nem talált vevőre.
Robert Frank a The Americans című sorozat bemutatása után kísérletezni kezdett egy 8 mm-es filmkamerával. A művész így a fényképezés helyett inkább a filmkészítésre összpontosított, azonban ekkor sem hagyott fel a fényképfelvételek készítésével. Ezek az évek igen termékenynek bizonyultak, ugyanis ekkor készült el a From the Bus című sorozat, amelyet a művész később a legutolsó nagy fotográfiai vállalkozásaként emlegetett. Ennek a sorozatnak a része a Woman and Man on the Sidewalk című kép, amely 63.500 dolláros leütési árával az aukció legmagasabb áron értékesített képe lett.
Frank nagyítási stílusa ebben az időben nagyot formálódott. A sorozat számos képét papírra nagyította, amelyet rövid időre fénynek tett ki, mielőtt a negatívot a nagyítóba helyezte volna. Az így létrejött szürke margók azt a látszatot keltik, mintha a néző is egy fényképezőgép keresőjén át látná a megörökített jelenetet. Ezzel a befogadó egy külső nézőpontba kerül, ahonnan új szempontok szerint nézhet a mindennapi élet témáira.
Az árverés másik figyelemre méltó tétele a Párizs (Tulipán) című kép volt. Ez az alkotás akkor készült, amikor Frank 1952-ben elkezdte összeállítani a Black White and Things című könyvének képanyagát. A könyv végül több mint négy évtizeddel később, 1994-ben jelent meg a Moving Out című kiállítással egy időben. A kiadvány három nagy részre tagolódik, a jelen kép eredetileg az album Things című részének első tábláján szerepelt. A nagy kontrasztokkal dolgozó, az emberi témákat középpontba helyező művész munkáinak egyik kiemelkedő darabja. A legtöbbször mozgalmas, sok szereplőt felmutató képekkel szemben ez azonban csak két embert mutat meg, így irányulhat a legtöbb figyelem a fekete háttér elé kerülő virágra. Talán a szervezőket is meglepte, hogy erre az ikonikus képre sem érkezett vételi ajánlat.
Galéria rovatunkba a Sotheby’s árverésének képeiből válogattunk.