Menü

Mary Ellen Mark képei a Száll a kakukk fészkére című film forgatási helyszínéről

23 • 03 • 19Baki László

A Toronto Metropolitan University (TMU) Képközpontjában (IMC) megrendezett Mary Ellen Mark: Ward 81 című kiállítás az Oregon Állami Kórház egyik női kórtermének mindennapjait mutatja be. A fényképeket, hangfelvételeket és archív anyagokat felvonultató tárlat célja, hogy mélyreható betekintést nyújtson a fotográfus kísérletező és úttörő megközelítésébe a dokumentarista stílusú fényképezés terén.

1975-ben Mary Ellen Mark fotográfust bízta meg a The Pennsylvania Gazette, hogy készítsen egy képanyagot Milos Forman Száll a kakukk fészkére című filmjének forgatásáról, amely az oregoni állami kórházban, egy elmegyógyintézetben készült. A forgatás közben Mark találkozott a 81-es kórterem lakóival, amely az állam egyetlen elzárt női kórházi biztonsági osztálya volt, mivel a fogvatartottakat veszélyesnek tartották magukra vagy másokra nézve.

Az intézménnyel, valamint a betegekkel és családtagjaikkal folytatott közel egyéves levelezés után 1976 februárjában, közvetlenül az osztály bezárása előtt (1977 novemberében szűnt meg, amikor egy koedukált kezelő osztály női részlege lett), Mark és Karen Folger Jacobs író és társadalomtudós engedélyt kaptak arra, hogy belépjenek a zárt osztályra, hogy megörökítsék és interjút készítsenek az ott élő nőkkel. Végül 36 napot töltöttek a 81-es kórteremben, melyre Jacobs így emlékezett vissza:

„Éreztük saját testünk sorvadását és önbizalmunk leépülését. Elborzadtunk a gondolattól, hogy mivé válhatunk egy-két év bezártság és terápia után a 81-es kórteremben."

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Tommie peeking out of room window, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

Mark ötvenéves pályafutásának nagy részét azzal töltötte, hogy a társadalom peremén élő embereket fényképezte – akiket ő „nem híres"-nek nevezett –, de határozottan kerülte a voyeurizmust és a szenzációhajhászást, ehelyett modelljei emberi mivoltára összpontosított. Az ekkor készült képek és a helyszínen rögzített interjúk segítségével Mark és Jacobs azt remélte, hogy a 81-es kórteremben élő nőket összetett, sokrétű személyiséggel rendelkező egyéniségekként tudják ábrázolni, és így felhívják a figyelmet mindennapi életükre, magánéleti gondolataikra, intim interakcióikra és az intenzív orvosi kezelésekre.

Az így létrejött projekt – amelynek képei 1978-ban jelentek meg a Ward 81 című, korszakalkotó könyvben – hiteles képet adott a nők pszichiátriai kezeléséről.

„Mary Ellen Mark hajlandósága arra, hogy elmerüljön alanyai életében, és empátiával, gondoskodással és odaadással mutassa meg azt nekik, lehetővé tette számára, hogy rendkívüli portrékat készítsen róluk, amelyek egyben őszinték és átélhetőek is. Mark 81-es kórteremről készült fotóit, a már-már filmszerű fekete-fehér képeket a fotográfus számos »kulisszák mögötti« anyaggal állította párba, amelyek teljesebb képet adnak a projektről."

– mondta Gaëlle Morel, az IMC kiállítás kurátora.

Mark és Jacobs egy Polaroid fényképezőgépet is vitt a kórházba, és ezzel lehetővé tette a lakók számára, hogy egymásról, valamint róluk is képeket készítsenek. A 81-es kórterem közösségi terében egy magnót is hagytak, hogy a betegek rögzíthessenek mindent, amit meg akarnak osztani a külvilággal. Ahogy Mark mondta a projekt befejezése után:

„Segíteni akartam ezeknek a nőknek, hogy kapcsolatba lépjenek a külvilággal, azáltal, hogy lehetővé tettem számukra, hogy kinyújtsák a kezüket és megmutassák magukat".

Az IMC-ben rendezett kiállítás a nők egyéniségére és sajátos hangjukra helyezi a hangsúlyt. A 81-es kórterem lakóit egyenként mutatják be a mindennapi életüket dokumentáló és személyiségüket kiemelő fényképek csoportosításán keresztül. A lakóktól származó idézetek még inkább hangsúlyozzák jelenlétüket a térben. Ez az egyedülálló hozzáférés a női betegek árnyalt és lenyűgöző ábrázolásához vezetett. A kiállított archív anyagok között szerepelnek a betegek levelezései, kontaktmásolatok, sajtómegjelenések, a közös polaroidok, valamint a nők által készített rajzok. A kiállításon szintén megtekinthető a Moonlight Heaven Black (2022) című film, melyet Mark férje, Martin Bell rendezett, és amely Jacobs, Mark és a 81-es kórterem lakói által készített képeket és hangfelvételeket tartalmazza.

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Tommie, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Fotó: Mary Ellen Mark, [Mona and Beth in the shower, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Mary Grace, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Ward 81
Photographs by Mary Ellen Mark and text by Karen Folger Jacobs with an introduction by Milos Forman
1979, Simon And Schuster, New York
2008, Damiani, Italy

A Ward 81 című fotóalbum előszava:

Egyszer hallottam egy történetet két asszonyról egy csehszlovákiai kisvárosban. A második világháború végén, amikor a győzelem közeledett, és a németek menekülni kényszerültek az orosz előrenyomulás elől, mindkét nő eufóriában az utcára vonult, és a visszavonuló német tankokat támadta meg, szidalmakat kiabálva és köveket dobálva. A németek rálőttek az első nőre, és azonnal megölték. A második nőt, ismeretlen okokból, a menekülő hadsereg figyelmen kívül hagyta. Hisztérikusan, sikoltozva vezették el honfitársai, és egy elmegyógyintézetbe vitték, ahol az orvosoknak végül sikerült megbékíteniük.

A megölt nőből hős lett. Fényképe az újságok címlapjára került. A neve később a tankönyvekben is megjelent. Utcát neveztek el róla. A mellőzött nő öt évet töltött elmegyógyintézetben. Amennyire tudom, senki sem vette a fáradságot, hogy lefényképezze.

Miloš Forman

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Mary Iris, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976 gelatin silver print © Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Beth in "time out," Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA] 1976 gelatin silver print © Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Mary Iris dancing, Ward 81, Oregon State Hospital, Salem, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: [Mary Iris eyes, Ward 81, Oregon State Hospital, Oregon, USA], 1976
gelatin silver print
© Mary Ellen Mark, courtesy of The Mary Ellen Mark Foundation/Howard Greenberg Gallery

Jegyzetek

Mary Ellen Mark: Ward 81
The Image Centre, Toronto – Main Gallery
2023. január 25. – április 1.
Kurátorok: Gaëlle Morel és Kaitlin Booher

 

A Ward81 című sorozat összes képe ezen a linken tekinthető meg.