Menü

A Hard Man is Good to Find! – 60 évnyi brit queer fotográfia Londonban

23 • 06 • 01Szentirmay Réka

A londoni Photographer’s Gallery március 3-án nyitotta meg A Hard Man is Good to Find! című, 60 évnyi brit queer fotográfiát bemutató kiállítását. Az 1930-as és ’90-es évek között titokban készült és terjesztett képek ritka bepillantást engednek egy kurátorok hanyagolta (vizuális) szubkultúrába. A történelmi szempontból sem jelentéktelen válogatás több mint 100 kiállított fotó segítségével vizsgálja a londoni queer ellenállást.

A mindennapi életben olyannyira hozzászoktunk a „férfitekintet” (male gaze) teremtette „sztenderdekhez”, hogy egy női akt csak kevesek rosszallását váltja ki. Például egy köztéri óriásposzteren. Egy múzeumban azonban szemrebbenés nélkül sétálunk el köztük (legalábbis itt Európában). Évszázadokon át treníroztak minket a képzőművészek: mára a női meztelenség mindenütt jelenlévő, banális. Na, de ha a férfi tekintete a férfi felé fordul, arra már mindenki felkapja a fejét. (Hogy ez kíváncsiságból vagy felháborodásból történik-e, az már egészen más kérdés.)

Az Egyesült Királyság 1857-ben tiltotta be az obszcén, pornográf kiadványok készítését és terjesztését, védelmezve Anglia, Wales és Írország erkölcsi egészségét. Aligha meglepő tehát, hogy a kiállított képek készítői és modelljei egyaránt ismeretlenek lehetnek: sok esetben a kamera minkét oldalán álnéven dolgoztak, vagy akár névtelenül.

A képek olykor a pin-up modellek világát idézik: a 20. század első felének fabrikált, férfiak megálmodta női (szex)ideálját. A kifejezetten falra szögezendő képek (innen a név: pin-up) queer megfelelőjét természetesen diszkréten kellett kezelni, ami alighanem még izgalmasabbá tette a jelenséget mind a terjesztők, mind a fogyasztók körében. A nemi szerveket épphogy elrejtő ruhadarabka (posing pouch) fontos szerepet játszott: kisebb „legitimáló” erővel bírt, így a teljes meztelenség hiányában vitatható volt a mű pornográf jellege. Nem elhanyagolható tény persze, hogy a széles körben terjesztett, postai úton is hozzáférhető képekről a címzett ezt akár le is kaparhatta. Elképzelhető, hogy ezek az évtizedek határozták meg a ma is uralkodó kisportolt, jól ápolt férfiideált, a kiadványok ugyanis sokszor a fitnesz és sport kategóriába ágyazva leltek fedezékre.

Mindenképp kiemelendő Keith Vaughan 1933-as Highgate Men’s Pond című kollázsalbuma: egy vitathatatlan óda a kultstátusszal bíró londoni strandon napozó fiatal férfiakhoz.

A camp rajongóinak kötelező, a férfitest hódolóinak ajánlott kiállítás 2023. június 11-ig látogatható. Az anonim alkotásokon túl John S. Barrington, Cecil Beaton, Guy Burch, Basil Clavering (Royale), Rotimi Fani-Kayode, Bill Green (Vince), David Gwinnutt, Paul Hawker, Angus McBean és Ajamu X munkái is láthatóak. A Hard Man is Good to Find! kurátora Alistair O’Neill, a Londoni Szépművészeti Egyetem (University of the Arts London) divattörténet és -elmélet professzora.

0103

Fotó: Bill Green (Vince). Catalogue sheet 3, 1949, Stephen Cartwright collection

0103

Fotó: Basil Clavering: (Royale), Storyette EX FJSS print, 1950s Courtesy Rupert Smith Collection

0103

Fotó: Basil Clavering: (Royale), Storyette print, 1950s Courtesy Rupert Smith Collection

0103

Fotó: Keith Vaughan: Highgate Men’s Pond Album, 1933 Courtesy Aberystwyth University School of Art Museum and Galleries

0103

Fotó: Anonymous: The Portobello Boys, early 1960s Courtesy The Bishopsgate Institute Special Collections and Archives

0103

Fotó: Angus McBean: David Dulak, 1946 Courtesy Rupert Smith Collection

0103

Fotó: John S Barrington: John Hamill, circa 1966 Courtesy Rupert Smith Collection

0103

Fotó: Bill Green: Vince Man’s Shop catalogue, model Sean Connery, Spring/Summer 1957 Courtesy Alistair O’Neill Collection

0103

Fotó: Paul Hawker: Spencer Churchill, 1951 Courtesy Rupert Smith Collection

0103

Fotó: John S Barrington: Catalogue sheet, circa 1970s Courtesy Rupert Smith Collection

Jegyzetek

A Hard Man is Good to Find!
The Photographers’ Gallery
2023. március 3. – június 11.