Menü

„Ha egy kép jó, akkor azt a néző érzései keltik életre” – Daido Moriyama retrospektív kiállítás nyílt a C/O Berlinben

23 • 07 • 14Princz Zsófia

Daido Moriyama (szül. 1938, Oszaka) japán utcai fotográfus, hatvanéves pályafutása során döntően megváltoztatta a fotográfia iránti szemléletünket. Kameráját arra használta, hogy dokumentálja közvetlen környezetét és vizuálisan bemutassa a háború utáni japán társadalmat. Fekete-fehér képeire jellemző a város utcáin való bolyongás naplószerű megörökítése. „A városban minden van: komédia, tragédia, dicshimnusz, erotika” – mondja Moriyama. „Ez az ideális helyszín, az a hely, ahol az emberek vágyai összefonódnak. Természetes elemem maradt és marad is.”

Összetéveszthetetlen vizuális nyelvezetét éppúgy dicsérik, mint számtalan publikációját, amelyek munkásságának középpontjában állnak. A C/O Berlin retrospektív kiállítása az első, ahol Moriyama több ritka fotóalbuma és magazinja is látható, mintegy 250 műve és nagyméretű installációja mellett. A kiállítás összességében napjaink egyik leginnovatívabb és legjelentősebb művészét és utcai fotográfusát mutatja be.

„A fényképezés az idő rögzítése, nem pedig a világ kifejezése. A fényképezőgép alkalmatlan eszköz a világról vagy a szépségről alkotott elképzelés megragadására.”

0103

Fotó: Stray Dog, Misawa, 1971. From A Hunter © Daido Moriyama © Daido Moriyama Photo Foundation

Moriyama fotográfiai témái kezdettől fogva lenyűgözték a nézőket, akár a tömegmédiával és a reklámokkal, akár a társadalmi tabukkal, akár a mindennapi élet színpadiasságával foglalkozott. Megörökítette a II. világháború utáni Japán hagyományos értékeinek és az amerikai katonai megszállást követő felgyorsult modernizáció összeütközését. Az olyan amerikai művészek, mint Andy Warhol és William Klein által inspirált fotográfus a Japánban felvirágzó fogyasztói társadalmat elevenítette fel. A képek reprodukálhatóságát vizsgálta, Moriyama saját képarchívumát helyezte új kontextusba, játszott a nagyításokkal, a képkivágásokkal és a képfelbontással.

„Minden munkára hatással van a formátum, a látásmód, a szerkesztői stílus – mindezek befolyásolják és megváltoztatják a munkát. Ez a változtatási folyamat az egyik dolog, amit szeretek a fotográfiában... Ez végtelenszer megtehető bármilyen képpel. Bizonyos értelemben ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy minden képen belül megszámlálhatatlan lehetőség van.”

0103

Fotó: New York, 1971 © Daido Moriyama © Daido Moriyama Photo Foundation

0103

Fotó: Date unknown © Daido Moriyama © Daido Moriyama Photo

A retrospektív kiállítás Moriyama munkásságának két szakaszára összpontosít. A kiállítás japán magazinok számára készített korai sorozataival kezdődik, majd bemutatja a fotórealizmussal való kapcsolatát, a Provoke magazinban végzett kísérleteit és utazásai éveit. Ebben az avantgárd fotómagazinban Moriyama megalapozta egyedi esztétikáját, amelyet életlen és szemcsés fekete-fehér fotók jellemeznek. A kiadvány által népszerűsített esztétika elutasította a technikai precizitást és ellenpontja az uralkodó európai fotóriporteri stílusnak, amely akkoriban uralta a japán fotóművészetet. A kiállítás második része a Moriyama által majdnem egy évtizedig átélt alkotói válság után folytatja az életmű bemutatását.

0103

Fotó: Tokyo, 1966. From Japan, A Photo Theater © Daido Moriyama Photo Foundation

„Ha egy kép jó, akkor azt a néző érzései keltik életre.”

A retrospektív tárlat egy hároméves kutatási időszak eredménye, és az egyik legátfogóbb kiállítás, amelyet a művész munkásságából valaha rendeztek. A tárlat a brazil non-profit művészeti intézmény, Instituto Moreira Salles és a Daido Moriyama Fotó Alapítvány együttműködésében jött létre. A C/O Berlin a második intézmény a világon, és az első Európában, amely otthont ad ennek a kiállításnak. A kiállítást kísérő monográfia a Prestel kiadónál jelent meg.

Jegyzetek

Daido Moriyama. Retrospektive
C/O Berlin
2023. május 13. – szeptember 7.
Kurátorok: Thyago Nogueira (Instituto Moreira Salles) és Sophia Greiffel (C/O Berlin)