A fotográfia, mint a világ szeizmográfja – Helyszíni beszámoló a 2023-as Arles-i fotófesztiválról
23 • 07 • 24Kereszty Anna
Idén 54. alkalommal kerül megrendezésre Arles-ban a Les Rencontres de la Photographie fesztivál, amely a szakmai közeg és a fotográfia iránt érdeklődők megkerülhetetlen eseménye. A legkülönbözőbb helyszíneken – templomban, szupermarketben, apátságban, katakombában és szabadtéren – megrendezett kiállítások mellett, programokkal, beszélgetésekkel, vetítésekkel és fotókönyvekkel várja a látogatókat a dél-franciaországi kisváros.
Az idei program hívószava a tudatosság, a világ tudatállapotának megragadása, amelyben nagy hangsúlyt kap a klímaváltozás problémája, a női művészek bemutatása, a kisközösségek és az LGBTQIA+ közösség reprezentációja. Emellett az idei fesztivál szerves részét képezik az archívumok és vernakuláris fotográfiák újrafelfedezése és a film-fotó közötti kapcsolódások feltérképezése.
A több mint harminc kiállításból álló fesztivál fókuszában a kortárs fotográfia áll, amelynek fontos hivatása, hogy az ismert alkotók mellett – az idei évben Saul Leiter-nek és Diane Arbus-nak van két fontos tárlata – teret adjon a feltörekvő művészek számára is.
A fotótörténet ikonikus alakjai Arles-ban
A Saul Leiter Assemblages című tárlat, amelynek kurátora Anne Morin volt, a 20.század egyik meghatározó látásmódú fotográfusának eddig nem ismert arcát mutatja be. A színes fényképezés egyik úttörőjeként számontartott alkotó eddig nem publikált, – köztük sok fekete-fehér– illetve ikonikus fotói lépnek párbeszédbe festményeivel az Arles-ban debütált kiállításon.
Diane Arbus születésének századik évfordulója alkalmából a LUMA Arles által szervezett Constellations címet viselő kiállítás, az eddigi legátfogóbban mutatja be egy immerzív installációban a jelentős fotográfus munkásságát. A labirintus-szerűen kialakított tér arra invitálja a látogatókat, hogy egy új perspektívából fedezzék fel az életművet a több mint 450 fénykép között között barangolva.
Újrafelfedezett archívumok és emlékezet
A Casa Susanna című kiállítása egy újrafelfedezett gyűjteményt mutat be, amely nőknek öltözött férfiak titkos közösségét dokumentálja Amerikában az ötvenes-hatvanas években. A háromszáznegyven fotóból álló archívumra egy New York-i bolhapiacon talált rá két régiségkereskedő 2004-ben. A kiállítás kiemeli, hogy képeken szereplő crossdresserek női identitása az akkori kor ideálját – a tisztességes háziasszonyt– testesítették meg. A titkos csoport egymásról készített fotói betekintést nyújtanak abba a rejtett hálózatba, amely a kockázatok ellenére aktív kapcsolatot tartott egymással és támogató közösségként működött. A kiállítás a fényképkészítés relevanciájára is rávilágít az LGBTQIA+ közösségben.
A Don’t Forget Me című kiállítás Jean-Marie Donat művész gyűjteményét mutatja be, amely a Marseillebe-i Studio Rex képeit foglalja magában. A fotóstúdió képei újonnan Európába érkezett nyugat és észak afrikai bevándorlókról készültek, főként adminisztrációs célokra. Az archívum a mából nézve egy híd a jelen és a múlt, Franciaország és Afrika között.
Skandináv Kortárs Fotográfia
A Søsterskap kiállítás egy olyan körkép, amely több generáción átívelve mutatja be a fotográfia szerepét az skandináv országokban. A kiállítás elsősorban a feminizmus szemszögéből láttatja a jóléti államot és annak árnyoldalait, vizsgálva a kirekesztést és a folyamatos gazdasági növekedésből származó ökológiai krízist problémáját.
Filmtől a fényképekig
Gregory Crewdson Evening Side (2012–2022) című projektje az elmúlt tíz év során, közép Amerikában készített fotókat mutat be. A gótikus hangulatú monokróm képek a digitális fotográfia lehetőségeit maximalizálva teljes világosító és produkciós csapattal, filmforgatási körülmények között készültek. A melankóliával átszőtt, kimerevített, gyakran teátrális pillanatok, minimalista hidegséggel, ábrázolnak egy hanyatló amerikai álmot.
A 2021-es Rencontres d'Arles kurátori kutatási ösztöndíj nyertese, Matthieu Orléan kurátor által szervezett kiállítás – Scrapbooks, Inside of the imagination of filmmakers – filmesek fotóalapú munkanaplóit mutatja be. A scrapbookot, amely egyesíti a fotóalbumot és a naplót, sok avantgárd és kortárs filmkészítő használta önálló műfajként. A kollázs kreatív lehetőséget kihasználva ez a gyakorlat segített a képi világok megkomponálásában, olyan alkotóknak, mint például Derek Jarman, Agnès Varda, Chris Marker vagy a közelmúltban Pedro Costa és Bertrand Mandico. A filmesek privát inspirációs kollázs füzeteiből készült kiállítást betekintést enged a művészek belső világába, feltárva inspirációs forrásaikat és alkotói folyamataikat.
A filmes világgal összefonódó kiállítások között szerepel még Agnès Varda, Séte-ben készített fotográfiáiból rendezett kiállítás, amelyeket első filmjének – La Pointe Courte – előkészítéseként fényképezett a dél-francia halászfaluban az ’50-es évek elején. Ezenkívül Wim Wenders, Az Amerikai Barát film forgatásán készített polaroidjai is bemutatásra kerülnek 1976-ból, illetve egy Pierre Zucca filmforgatásokon készített stillfotói is.
Magyar alkotók Arles-ban
Magyar vonatkozások is vannak az idei programban: Bartha Máté, Ladocsi András, Pörneczi Bálint és Szalai Dániel munkái is megtekinthetőek a fesztivál ideje alatt. Bartha Máté Anima Mundi sorozata vetítésre került a fesztivál nyitó programjának eseményén. Ladocsi András a 2023-as Dior Photography and Visual Arts Award for Young Talents program keretében állította ki sorozatát. Szalai Dániel Unleash Your Herd’s Potential sorozatát a Galerie Huit állítja ki. Pörneczi Bálint a Costa Rica-i erdőben készített fotói pedig a Manuel Rivera-Ortiz Alapítvány Caminoblu 4363 című kiállításán tekinthetők meg.
ARLES 2023
Les Rencontres de la Photographie
2023. július 3. – szeptember 24.