Menü

A fotó, mint jövőnk megóvásának záloga: a Prix Pictet ismertette tizedik pályázati ciklusának szűkített listáját

23 • 08 • 07Kéri Gáspár

A jelenleg is zajló Arles-i fotófesztivál júliusi nyitóhetén a korábban már díjazott Sally Mann ismertette a világ egyik vezető nemzetközi fotográfiai elismerése, a Prix Pictet 2023-as finalistáinak névsorát. A tizedik alkalommal Human címen meghirdetett díj shortlistje tizenegy ország tizenkét fotográfusának munkáit tartalmazza. A százezer svájci frankot elnyerő győztes személyét szeptember 28-án a londoni Victoria and Albert Museumban, a tizenkét kiválasztott alkotó munkáit bemutató kiállítás megnyitóján hozzák nyilvánosságra.

A banki és egyéb pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó svájci Pictet Group által 2008-ban alapított Prix Pictet mára a világ egyik vezető, a környezetvédelem és a fenntarthatóság kérdéseit előtérbe helyező fotográfiai nagydíjává vált. A százezer svájci frankkal járó elismerést a fotó bármely területén alkotó fotográfus elnyerheti, azonban a pályázat meghívásos, a résztvevőkre a mintegy háromszáz tagot számláló nemzetközi jelölőbizottság tesz javaslatot.

A Prix Pictet minden alkalommal a fenntarthatóság egy meghatározott témája köré szervezi aktuális pályázati ciklusát. Az eddig eltelt másfél évtizedben a Water (2008), Earth (2010), Growth (2012), Power (2014), Consumption (2015), Disorder (2016), Space (2017), Hope (2019), Fire (2021), illetve aktuálisan a Human témáját feldolgozva érkeztek be a portfóliók. A Prix Pictet eddigi kilenc díjazottja, akikről minden évben független zsűri dönt, Benoit Aquin, Nadav Kander, Mitch Epstein, Luc Delahaye, Michael Schimdt, Valérie Belin, Richard Mosse, Joana Choumali, illetve legutóbb Sally Mann volt. A jelöltek között magyar fotográfusokat is találunk az elmúlt évekből Dóka Béla, Dezső Tamás, Erdei Krisztina, Floszmann Attila és Sopronyi Gyula személyében. A Föld legdominánsabb fajaként az ember formálta és formálja a minket körülvevő világot, a Human témája pedig lehetővé tette a fotográfusok számára, hogy elmélyüljenek az emberi tapasztalatok, érzelmek, kapcsolatok és kihívások széles spektrumában, mindabban, amelyek meghatározzák kollektív létezésünket. A legfőbb cél az volt, hogy a portfóliók rávilágítsanak a bolygónkat és lakóit érintő kritikus kérdésekre, köztük a társadalmi igazságtalanságokra és a környezeti válságokra. A kiírók meggyőződése, hogy a fotó hatékony eszköz lehet a figyelem felkeltésére és az általános szemlélet megváltoztatására.

A shortlist tizenkét alkotója, az iráni Hoda Afshar (Speak the Wind), az ukrán Gera Artemova (War Diary), az izlandi Ragnar Axelsson ((Where the World Is Melting), az olasz, de Peruban élő és alkotó Alessandro Cinque (Peru, a Toxic State), a brit Siân Davey (The Garden), az indiai Gauri Gill (Notes from the Desert), a lengyel Michał Łuczak (Extraction), a mexikói Yael Martinez (Luciérnaga), az amerikai Richard Renaldi (Distributed Harmonies), a kolumbiai Federico Ríos Escobar (Paths of Desperate Hope), a brit Vanessa Winship (Sweet Nothings: Schoolgirls of Eastern Anatolia), valamint a francia Vasantha Yogananthan (Mystery Street) a fotográfia különféle területeiről érkezve változatosan reflektáltak az aktuális tematikára.

A klasszikus dokumentarizmustól a konceptuális munkákon át a megrendezett fotóig, a téma személyes feldolgozásától a lokális és a globális jelenségekig számos megközelítés megjelenik a shortlist portfólióiban. A Victoria and Albert Museum szeptember 28-án nyíló kiállításával párhuzamosan egy könyvet is kiadnak a tizenkét jelölt, köztük a díjazott fotográfus munkáit bemutatva. A kötetben esszék és tanulmányok, valamint egy beszélgetés is olvasható lesz a brazil fotográfus, Sebastião Salgado, valamint a Prix Pictet igazgatója, Michael Benson között.

0103

Fotó: Gauri Gill: Jannat, Barmer, 1999– ongoing Courtesy the artist and James Cohan, New York

0103

Fotó: Yael Martínez: Abuelo Estrella, 2021 Courtesy the artist and Magnum Photos, and Patricia Conde Galería, Mexico City

0103

Fotó: Gera Artemova: Left: Fragment of a Fresco from Saint Sophia Cathedral (11th Century), Kyiv Right: Hand of My Son Mykhail, Vyhraiv Village, Cherkasy Oblast 2022

0103

Fotó: Siân Davey: Lila, 2022

0103

Fotó: Vasantha Yogananthan: Untitled, 2022

0103

Fotó: Hoda Afshar: Untitled #1, 2015–20, Courtesy the artist and Milani Gallery, Brisbane

0103

Fotó: Alessandro Cinque: Before mining arrived in Ayaviri, Puno region, local people sold their cheese and milk all over Peru. Due to water pollution and drought, cows’ milk declined in quantity and quality, and the produce is increasingly difficult to sell. 2017

0103

Fotó: Federico Ríos Escobar: Hamlet Devastated, 2022

0103

Fotó: Michał Łuczak: Miner, 2017

0103

Fotó: Vanessa Winship: Tunceli—Eastern Anatolia 2007, Courtesy the artist and Agence VU, Paris

0103

Fotó: Richard Renaldi: Callery Pear, 2023, Courtesy the artist and Benrubi Gallery, New York

0103

Fotó: Ragnar Axelsson: Kötlujökull Glacier, Iceland, 2016, Courtesy the artist and Qerndu, Reykjavik

Jegyzetek

Sally Mann Prix Pictet-díjas sorozata a Virginia délkeleti részén található Great Dismal Swamp mocsarát beborító erdőtüzek sokféle arcát mutatja be. A Blackwaterben Mann a tüzek okozta természeti katasztrófát egy másik amerikai tragédiával is összekapcsolja: ugyanezen a helyen a mocsárnál kötöttek ki az első rabszolgahajók 1619-ben. A sorozat képeiből ezen a linken található egy válogatás.