Menü

Magyar fotográfus is bekerült a 2023-as Futures vándorkiállításába

23 • 08 • 08Punkt

A 2017-ben elstartolt Futures platform célja, hogy felhívja a figyelmet Európa tehetséges, feltörekvő fotográfusaira. Nemrég bejelentették az ENERGIA: újraelosztás és mértéktartás nyolc nyertesét, akiket a 116 pályázó közül választott ki a zsűri. A nyertesek között van Biró Dávid is, akinek képei jelenleg a Mai Manó Házban megrendezett Mint Te és Én – Fiatal Magyar Fotográfia című kiállításon is láthatók. Az idei zsűri tagjai Ángel Luis González és Julia Gelezova (PhotoIreland), Mucsi Emese (Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ), Daria Tuminas (FOTODOK) és Pamela Peters (FOMU) voltak.

A zsűri döntése alapján az alábbi nyolc alkotó munkáit mutatják be a pályázatot kísérő vándorkiállításon: Biró Dávid (HU), Umberto Diecinove (IT), Tanja Engelberts (NL), Antonio Guerra (ES), Hien Hoang (VE/DE), Yana Kononova (UA), Marta Pinto Machado (CV/PT) és Yana Wernicke (DE). A nyertesek mindegyike egyedi megközelítéssel dolgozta fel az ENERGIA témáját. A munkák először a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban, a FUTURES Annual Event keretén belül kerülnek bemutatásra 2023. október 13-tól, ezt követően a dublini PhotoIreland fesztiválon, majd az utrechti FOTODOK-ban lesznek kiállítva.

0103

Fotó: © Biró Dávid: Plant. Mediators of Light

0103

Fotó: © Biró Dávid: Plant. Domestication of Light

0103

Fotó: © Biró Dávid: Plant #01

0103

Fotó: © Biró Dávid: Plant. Diffraction Experiment #02

A zsűri indoklása a következő volt: „Míg egyes munkák azt mutatták be, milyen pusztításra képes az energia a háborúban és a kitermelőiparban (Engelberts, Kononova), mások létező megoldásokat vázoltak fel (Biró, Diecinove, Guerra), megint mások az ideális társállatkapcsolatra nyújtottak példát (Wernicke) vagy a gyógyulásra helyezték a hangsúlyt (Hoang). Végezetül egy nyertes pályázat azt demonstrálta, milyen nyomot hagytak a gyarmati idők és a kapitalista struktúrák a mai városokon, és miként válhat a jelenlét energiája az ellenállás eszközévé (Machado). Lényeges volt számunkra, hogy a projektek relevánsak legyenek, egyedi művészi nyelven szólaljanak meg, és az is, hogy a választott munkák egymást kiegészítve jól működjenek együtt egy galériatérben. Mivel a közös cél egy kiállítás létrehozása, fontos szempontunk volt az is, hogy az alkotók hogyan bánnak a médiummal, a különböző matériákkal és az installációban rejlő lehetőségekkel. Így történt, hogy a végső szelekcióban akad olyan projekt, amely a dokumentarista tradíciót követi (a filmmel és dokumentációval dolgozó Kononova), míg mások a VR élményét (Hoang), vagy akár a feldolgozott téma egyes elemeit (Guerra) emelik be a kiállítási térbe. Ugyanígy, bizonyos munkák szervezőelve a narratíva (Diecinove), míg a spektrum másik végén olyan absztrakt képek állnak, amelyekben a formák és a fogalmiság a meghatározó (Biró).” Biró Dávid (HU) Plant (2019) „Biró Dávid érdeklődése elsősorban a technológia és az emberi érzékelés kölcsönhatására irányul. A fotográfiát a látás kiterjesztéseként értelmezi és a médium sajátosságait kiaknázva a valósághoz és a képolvasáshoz kapcsolódó fogalmakat tár fel. Biró az emberi érzékelést teszi próbára, különösképpen a befogadó képpel való bizonytalan kognitív viszonyának létrehozásával. Precíz kompozíciói a digitális világ esztétikáját idézik, mindeközben megkérdőjelezi a fotográfia jövőjét egy számítógép-uralta társadalomban. A Nap nélkülözhetetlen elsődleges fényforrás, amely lehetővé teszi realitásunk vizuális észlelését, azonban ciklusához és működéséhez modern technológiák segítségével alkalmazkodunk. Energiája a biológiai és élővilág igényein túl, technikai eszközök számára is működést biztosít, ezáltal ezek a készülékek végeredményében a napfény közvetítői. A fény megszelidítésével, az energiaforrás eszközzé alakításával, képesek vagyunk különböző területeken alkalmazni és új funkciókkal ellátni. Így a mesterséges világítás alternatívát kínál és felhasználási módjainak bővülésével folyamatosan alakítja életünket. Javarészt világító digitális képernyők alkotják a szinte taktilis viszonyunkat a fénnyel, ennélfogva az médiumként működve közvetít vizuális felületeket és válik eszközből újra primer információforrássá. Biró Dávid a fényt az élet és a technológia szignifikáns eredőjeként vizsgálja. Munkájában a természetes és mesterséges fény viszonyának megértésére fókuszál, amit a fotográfia mediális lehetőségeit alkalmazva mutat be. A téma fotografikus megfogalmazása a médium fénytől való elválaszthatatlan karakterisztikájában rejlik, így társadalmi kérdéseken túl médiumreflexív problémákat is érint a fotográfia működésével és virtuális környezetben való változó szerepével kapcsolatban.” – olvashatjuk Danka Zsófia gondolatait Biró Dávid képeiről.

0103

Fotó: © Biró Dávid: Plant #02

0103

Fotó: © Biró Dávid: Solar Cells #01

Jegyzetek

Biró Dáviddal készült inetrjúnk ezen a linken olvasható el, a Plant című sorozat képei pedig ezen a linken tekinthetők meg.