Rejtett öltés, vakvarrás – Fotóalbumban jelentek meg Man Ray divatfotói
23 • 08 • 15Jeneses Ádám
Az antwerpeni Divat Múzeumban megrendezett Man Ray and Fashion című kiállításhoz készült katalógus a szürrealizmus és a dadaizmus meghatározó figurájának a múltbéli és jelenkori divatra, divatfotózásra gyakorolt hatását mutatja be, ötvözve az alkotó műveit világhírű tervezők ruhadarabjaival.
Man Ray kapcsolata a fotográfiával kettős volt: bár rendszeresen dolgozott fényképészeti eljárásokkal, vezetett be új és innovatív technikákat a fotóművészetbe, mégis saját magára elsősorban, mint festő hivatkozott:
„Azt festem, amit nem lehet lefényképezni, ami a képzeletből, az álmokból vagy egy tudatalatti késztetésből fakad. Azt fotózom, amit nem akarok megfesteni, azt, ami már létezik.”
Az Egyesült Államokban 1890-ben született művész az 1920-as években települt át Párizsba, a kor avantgárdjának központjába, munkássága ezt követően fonódott össze a két legjelentősebb művészeti mozgalommal, a dadaizmussal és a szürrealizmussal. A városba érkezve, a pénzszűkében lévő művésznek a fotográfiai megbízások bizonyultak biztos bevételi forrásnak, a Man Ray and Fashion kurátora Remy Cockx szerint:
„A divat nemcsak jövedelmet és nemzetközi elismerést biztosított Man Ray számára, hanem hatással volt vizuális nyelvezetére is. Ezt a szókincset már kora gyermekkorától kezdve olyan öltözködési, ruházkodási kellékek, kiegészítők táplálták, amelyeknek egy szabó fia számára minden bizonnyal nagyobb jelentőséggel bírnak, mint a legtöbb embernek. Manökenekről és töredezett testrészekről készült képei összhangban voltak a szürrealisták vizuális nyelvével, divatfotóiban elegyedtek a vonzó és hátborzongató hatások. Vizuális művészete és kereskedelmi fotográfiája nem vált el egymástól, ráadásul ő volt az egyik első szürrealista művész, aki felismerte a tömegmédiában rejlő művészi és kereskedelmi lehetőséget egyaránt.”
Man Ray megrendelői között olyan jelentős divattervezők szerepeltek, mint Paul Poiret, Elsa Schiaparelli és Coco Chanel. 1924-től kezdve hat éven át dolgozott a Vouge magazinnak, majd ezt követően Camel Snow szerkesztő megbízásából a Harper’s Bazaarnak. Egyedi avantgárd látásmódja alkalmazott munkáin is megjelennek, felvételeit nem egyszer szokatlan szögből készítette, modelljeit - legtöbbször szeretőit, Lee Millert és Kiki de Montparnasse-t – manökeneket imitáló pozíciókban állította, és alkalmazta a dadaizmusban és a szürrealizmusban használt vizuális jeleket: 1937-es Chanel kampányhoz készített felvételein a kor ismert szobrászának Alberto Giacomettinek szobrai, térbeli kellékei is megjelennek.
A kiállítás anyaga elsőként Marseille-ben (2019. november - 2020. március) a Musée Cantini és a Chateau Borély épületében, majd Párizsban a Musée du Luxembourgban (2020. szeptember - 2021. január) volt látható. A kiállításhoz kapcsolódó könyv Man Ray ikonikus fotográfiáit és műalkotásait egyesíti a két világháború közötti időszak divatsziluettjeivel és az általa inspirált kortárs divattervezők és fotográfusok munkáival. A katalógus a MoMu (az antwerpeni Divat Múzeum) és Stockmans Art Books közös kiadásában jelent meg.
Jelenleg Man Ray egyik munkája a világ legdrágább fotója. Erről ebben a korábbi cikkünkben írtunk bővebben.
Man Ray and Fashion
Stockmans Art Books, 2023
ISBN: 9789464363364