New Photography 2023 – társadalmi kérdések és a múltfeldolgozás kortárs afrikai reflexiói a New York-i MoMA kiállításán
23 • 08 • 22Kéri Gáspár
Szeptember 16-ig látogatható a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) New Photography 2023 tárlata. Az évtizedek során emblematikussá vált kiállítássorozat idén először nem pusztán egyéni alkotói pályákat mutat be, hanem egy konkrét történelmi, társadalmi és kulturális közegre koncentrál. A kiállításon szereplő hét alkotó mindegyike Nigéria és az afrikai kontinens egyik legnépesebb városa, Lagos pezsgő művészeti színteréből érkezett.
Az 1985-ben életre hívott New Photography kiállítássorozat az évtizedek során eddig mintegy százötven fotográfust mutatott be a világ minden tájáról. Az idei tárlaton pályájuk nagyon különböző szakaszaiban lévő hét alkotó fotográfiái láthatók, melyek mindegyike a nyugat-afrikai kikötőváros és kereskedelmi központ, Lagos városához kapcsolódik. A fotográfusok nem egy esetben megkérdőjelezik a fényképről, mint a dokumentáció hagyományos eszközéről vallott nézeteket, hogy a fotográfia gazdag és változatos múltját felhasználva teret engedjenek a kortárs törekvéseknek.
„Egy olyan világban, ahol a globális viszonyrendszerek adottak, a fotográfiai képek döntő szerepet töltenek be. A fénykép már nem pusztán a környezetünk rögzítésének eszköze, hanem egy olyan központi prizma, amelyen keresztül megszületnek, illetve megoszthatók a megélt tapasztalatok”
– nyilatkozta Oluremi C. Onabanjo, a MOMA munkatársa, valamint a New Photography 2023 kurátora.
Akinbode Akinbiyi (1946) Sea Never Dry című fekete-fehér sorozatát több mint egy évtizeddel a nigériai polgárháború lezárása után, 1982-ben kezdte el. A derűs tengerparti képeken ugyanakkor még mindig érezhetők a traumatizált múlt felkavaró erői. Ugyancsak fekete-fehérben láttatja a világot, benne a kikötőváros utcáit Monochrome Lagos sorozatával, valamint Lagos Host című videómunkájával Logo Oluwamuyiwa (1990). Műfajilag a szubjektív dokumentarizmus, a street fotó és a konceptualitás határterületein mozgó anyag szembemegy az afrikai kontinens sztereotipikus ábrázolásaival. Amanda Iheme (1992) fényképei első látásra egy nyomozati anyag dokumentációinak tűnnek, ám a vizuális koncepció nem véletlen. The Way of Life sorozatával a fiatal alkotó arra tesz kísérletet, hogy kvázi tárgyilagos, elidegenítő eszközökkel – személyes tárgyak és helyszínfotók reprezentálásával – fejtse fel saját maga, generációja, valamint a világ számára a gyarmati múlt, a polgárháborús káosz, majd a békés évtizedek felé vezető út kollektív emlékeit.
Abraham Oghobase (1979) Constructed Realities installációja a fotó és a képzőművészet eszközeivel, vegyes technikával, fotóalapú kollázsokkal, szövegtöredékekkel a brit gyarmati idők nigériai vonatkozású traumáit dolgozza fel. The Archive of Becoming című sorozatával Karl Ohiri (1983) talált, az évtizedek során roncsolódott műtermi portréfotókat dolgoz fel, emléket állítva Lagos múltjának, miközben költőire instrumentált képeivel a jelen törékenységére is figyelmeztet. Hasonló szándékok hívták életre Kelani Abbas (1979) Casing History sorozatát, aki családja privát fotógyűjteményét felhasználva alkotta meg installatív, enciklopédikus anyagát. A kiállításon a klasszikus dokumentarizmust Yagazie Emezi (1989) fotóriporter képviseli #EndSARS Protest című sorozatával, mely annak a mozgalomnak a tüntetéseit örökítette meg, amely 2020-ban sikerrel lépett fel a nigériai rendőri brutalitás ellen.
„A New Photography 2023 hét művész munkáját egyesíti, akik a fotográfiai médium egészét kutatják, s hozzák felszínre annak térbeli, társadalmi és történelmi mélységeit, így engedve teret az érzékelés és a találkozás árnyaltabb formáinak.”
– összegezte gondolatait a kiállítás kapcsán a kurátor, Oluremi C. Onabanjo.
New Photography 2023: Kelani Abass, Akinbode Akinbiyi, Yagazie Emezi, Amanda Iheme, Abraham Oghobase, Karl Ohiri, Logo Oluwamuyiwa
The Museum of Modern Art
2023. május 23. – szeptember 16.
Kurátor: Oluremi C. Onabanjo