Somebodies: a női identitás kérdései három fotográfusnő madridi kiállításán
23 • 08 • 28Kéri Gáspár
Somebodies címen az emberi test ábrázolásának egyéni útkereséseit mutatja be a Photo Espana 2023 keretében megrendezett kiállítás a madridi Museo Cerralbo falai között. Az Imogen Cunningham (1883–1976), Sanja Iveković (1949) és Francesca Woodman (1958–1981) tematikus fotóit bemutató tárlat október 1-ig látogatható a spanyol fővárosban.
A kiállítás anyaga José Luis Soler Vila spanyol üzletember és műgyűjtő kollekciójából érkezett Madridba, hogy közel egy évszázadot felölve mutasson be három női alkotó egymástól számos ponton eltérő gondolkodását az emberi test ábrázolásáról. Amíg Iveković és Woodman többnyire saját testüket használták vizsgálódásuk tárgyául, addig Cunningham a külső megfigyelő pozíciójába helyezkedve modelleket fotózott. A kiállított művek nem csak időben, de fogalmi és vizuális értelemben is tág keretekbe foglalva dolgozzák fel az emberi test ábrázolását a tisztán formai megközelítésektől a társadalmi, politikai, valamint lélektani kontextusokig.
Az amerikai Imogen Cunningham számos kortársához hasonlóan a piktorializmust elhagyva érkezett a straight fotó területére, s lett tagja az f64 csoportnak. Gyakorta fragmentált aktfotói újfajta esztétikát teremtve szakítanak a nyugati vizuális kultúra klasszikus megközelítési módjaival, sőt, női fotográfusként Cunningham úttörő módon kezdett el foglalkozni a férfi test ábrázolásával.
A horvát konceptuális képzőművész Sanja Iveković munkássága a titói Jugoszláviában bontakozott ki; generációja, illetve az egykori keleti blokk első feminista alkotói közé tartozik. Performanszaiban és fotósorozataiban nem egyszer saját testét használta médiumként a női szerepek társadalomban elfoglalt helyzetét vizsgálva. Amíg a jugoszláv érában a politikai aktivizmus, addig az azóta eltelt évtizedekben a nőknek a tömegkommunikációs eszközök és a konzumkultúra által közvetített képe kerül vizsgálódása középpontjába.
A tragikusan fiatalon elhunyt amerikai Francesca Woodman az elsők között használta a fotográfiát mint médiumot a személyes identitás kérdéseinek vizsgálatához, nem kevés hatást gyakorolva Cindy Sherman vagy Nan Goldin közel azonos időben kibontakozó munkásságára. Woodman jellemzően önmagát fotózta üres vagy szerényen berendezett belső terekben, ahol nem egyszer bútorok között részben eltakarva, máskor alakját bemozdulásos életlenséggel exponálva reprezentálta, hogy az emberi törékenység és a mulandóság mögöttes érzéseit közvetítse. Folyamatosan kutatta és tesztelte, hogy mire képes a fotózással, miközben megkérdőjelezte azt a saját korában még hagyományosnak számító általános nézetet, hogy a fénykép pusztán az időt és a teret rögzíti.
A Somebodies kiállítás művei arra az érzékenységre is rávilágítanak, amivel a művészet történetének évszázadaiban koronként és társadalmanként reflektáltak az alkotók – jelen tárlaton Cunningham, Iveković és Woodman – az emberi test ábrázolásának folytonosan felmerülő kérdéseire.
Somebodies: Cunningham, Iveković, Woodman
Museo Cerralbo
2023. július 13. – október 1.