Menü

A fényképezőgép legyen olyan kényelmes, mint a ceruza – 135 éve született az első Kodak kamera

23 • 09 • 04Kéri Gáspár

Az amerikai feltaláló és üzletember, George Eastman 1888-ban olyan eszközt adott az emberiség kezébe, amellyel örökre megváltoztatta viszonyunkat a képekhez és a képek készítéséhez; a társadalmi hatások jelentőségéről nem is beszélve. Évfordulós írásunk aktualitását a ma 135 éve a rochesteri Eastman Dry Plate and Film Company által szabadalmaztatott első Kodak fényképezőgép adja.

XIX. századi születésével a fotográfia felszabadította a vizuális művészeteket a látvány utáni ábrázolás kényszere alól[1], megnyitva az utat az absztrakció irányába. Ezzel párhuzamosan a fotográfia és a festészet termékeny kölcsönhatásba és máig tartó pábeszédbe kezdett. A fotó, mint az új és objektív képalkotó médium segítségével a 19. század társadalma nem egyszerűen másként kezdett tekinteni az őt körülvevő világra, de a képekhez való viszonyunk is gyökeres átalakulásnak indult. Ám a fénnyel írt képek megjelenése – a fotográfia szót valószínűleg ugyanúgy az angol csillagász, Sir John Herschel (1792-–1871)[2] alkotta, mint a pillanatfelvétel terminológiát[3] – hol közvetett módon, hol egészen direkt gesztusokkal már a megjelenése utáni első évtizedekben hatással volt a társadalmi változásokra. Amíg a fotográfia úttörői Joseph Nicéphore Niépce-től[4] Louis Daguerre-n[5] át Henry Fox Talbot-ig[6] eljárásaikkal megnyitották az utat a magasművészettel szemben még hosszú évtizedekig alábecsült médium előtt, addig a 19. század derekától egyre inkább a műfaji sokszínűség – portré- és utazó fotográfusok, táj-, csendélet- és városfotósok, valamint az első háborús haditudósítók és riporterek tevékenysége – jellemezte a fotográfiát. Ugyanakkor hiába a kezdeti időkhöz képest egyre fejlettebb eljárások – köztük a kollódiumos nedves lemez[7] –, a vizuális látásmódon túl a fotók elkészítése elengedhetetlen kémiai és egyéb technológiai ismereteket követelt, így a fotográfusok köre még mindig viszonylag szűk körre koncentrálódott. A döntő változást a zselatinos szárazlemez[8] megjelenése jelentette, amelyet 1871-ben mutatott be az angol orvos és fotográfus, Richard Leach Maddox (1816-–1902).[9] Eljárása lényege abban rejlett, hogy a zselatinban eloszlatott, eleinte papírra, később üvegre, majd celluloidra felvitt brómezüst száraz állapotában is megőrizte érzékenységét.[10] Ez volt az a pillanat, amikor a bonyolult, csak laboratóriumi körülmények között előállítható kézműves technikák mellett lehetővé vált a szabványos méretű, előre gyártott felvételi nyersanyagok előállítása. A forradalminak számító eljárás jelentősen tágította a fotográfusok körét, valamint utat nyitott a fényképészeti ipar fejlődésére. A zselatinos szárazlemez érzékenysége idővel jelentősen meghaladta a kollódiumos nedves lemezét, valamint színérzékenysége is megfelelőnek bizonyult, ami ugyancsak növelte az eljárás népszerűségét.

Pályafutását a New York állambeli Rochesterben banki alkalmazottként kezdő George Eastman (1854-–1932)[11] a közhelyként is gyakran emlegetett amerikai álom[12] egyik korai megtestesítője volt. Huszonnégy évesen vakációra indult volna Santo Domingóba, s hogy megörökítse a nyár mulandó pillanatait, komplett fényképészeti felszerelést szerzett be. Ám olyannyira meggyűlt a baja a kollódiumos nedves eljárással, hogy lemondott karibi útjáról, helyette inkább a brit fényképészeti lapokban talált zselatinos szárazlemez receptúráival kezdett kísérletezni. A háromévnyi álhatatos munka meghozta gyümölcsét édesanyja elsötétített konyhájában, 1880-ra Eastman olyan technológiát dolgozott ki, amellyel a zselatinos szárazlemez sorozatgyártását is lehetővé tette. Találmányát azonnal szabadalmaztatta és beindította manufaktúráját. A kezdetben egyszemélyes rochesteri vállalkozás olyannyira lenyűgözte a családi barát, Henry A. Strong[13] üzletembert, hogy némi pénzt fektetett az üzletbe, majd 1881. január 1-jén Eastman és Strong partnersége nyomán megalapították az Eastman Dry Plate Company vállalatot. George Eastman még ebben az évben lemondott a Rochester Savings Banknál betöltött alkalmazotti állásáról, hogy idejét teljes egészében az új üzletnek, valamint a technológiai fejlesztéseknek szentelje. A felvételi nyersanyagok gyártásával foglalkozó cég 1884-ben felvette a Eastman Dry Plate and Film Company[14] nevet, részvényeseinek száma ekkor már tizennégy főt számlált; az elnöki pozíciót pedig egészen 1919-ben bekövetkezett haláláig Strong töltötte be. Eastmanben közben folyamatosan felmerült a gondolat, hogy magát a fényképezés folyamatát is leegyszerűsítse. Ahogy saját maga számára is megfogalmazta a gondolatot, szerette volna.

„olyan kényelmessé tenni a fényképezőgépet, mint a ceruzát”.

0103

Fotó: George Eastman 1917-ben (a képet Kodak kamerával készítették). © B. C. Forbes Publishing Company, New York

Kísérletei az üvegnél könnyebb és rugalmasabb hordozók használatára irányultak, erre első körben a papírt találta a leginkább alkalmasnak. Cége már 1883-ban meglepte a kereskedelmet papíralapú filmtekercseivel, amelyeket ugyancsak saját fejlesztésű kazettával, valamint adapterrel nagyformátumú kamerák hátfalára lehetett illeszteni. A siker nem maradt el, azonban a papírhordozó, annak textúrája miatt nem adott kielégítően éles képet. A technológiai módosítás nem váratott sokat magára: a papírt egy réteg oldható zselatinnal, valamint egy oldhatatlan fényérzékeny zselatinnal látták el. Az előhívás után a negatívokat hordozó zselatint leválasztották a papírról, majd kollódiummal lakkozva már egy rugalmas, filmszerű negatívról készíthették el a pozitív kópiákat.

Ahogy Eastman tökéletesítette eljárását, úgy került cége egyre közelebb a világ első, amatőrök számára fejlesztett fényképezőgépe[15] megalkotásához, melynek bemutatása 1888 nyarán meg is történt. Ugyanebben az évben, szeptember 4-én Eastman szabadalmat szerzett a fényképezőgép zárjára, valamint védjegyet a Kodak márkanévre. És valóban, egy fényképezőgép annál már nem is lehetett volna egyszerűbb, mint az első Kodak masina. A kamerába száz expozícióra elegendő filmtekercset[16] helyeztek el, amit egy forgó henger továbbított. A zárat a fényképezőgép tetején lévő zsinórral lehetett felhúzni, és a kamera oldalán elhelyezett exponálógombbal kioldani. A film továbbítása a kamera tetején történt, ahogy kereső hiányában ugyancsak egy ott elhelyezett V alakú jel segítette a komponálást. A pofonegyszerű, de annál zseniálisabb innováció azonban nem állt meg ezen a ponton. A 25 dollárba kerülő fényképezőgépet az exponált tekerccsel együtt vissza kellett juttatni Rochesterbe, ahol potom tíz dollárért előhívták a filmet, majd lenagyították a kör alakú, 6,3 cm átmérőjű negatívokat. Végül új filmet fűztek a gépbe, hogy tulajdonosa máris gyakorolhassa fotózás iránti passzióját.

A Kodak márka ugyanakkor a kanyarban sem lett volna, ha nincsenek a mai szemmel nézve is páratlanul eredeti reklámkampányok. Az újságokban, plakátokon és szóróanyagokon hirdetett magabiztos szlogen[17] például így szólt:

„Ön csak megnyomja a gombot – a többi a mi dolgunk.”

0103

Fotó: Original Kodak Camera, 1888, Serial No. 540 © National Museum of American History

A táncba hívással felérő kijelentés hatékonynak bizonyult, hiszen amatőrök ezrei, férfiak, nők és idővel gyerekek ragadtak a kezükbe Kodak fényképezőgépet, hogy az élet legapróbb rezdüléseit is megörökítsék. Maga a Kodak elnevezés máig számos találgatásra ad okot. Egyesek szerint a fényképezőgép felhúzására és az expozíció hangjára utal az értelmetlen szó, miközben annyi bizonyos: Eastman mindig is szerette a K betűt, amiben hangzásán és magán a fantázianéven túl a jól felhasználható grafikai motívumot is meglátta.

„Mindig is tetszett a K betű. Erős és kifejező. Olyan nevet akartam, ami k-val kezdődik, és k-val végződik, egy sajátos anagramma, amiről mindenkinek ugyanaz a dolog jut eszébe.”

0103

Fotó: Baby elephant at the zoo, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Woman at a market stall, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Two men on the deck of a ship, about 1890 © National Media Museum - Kodak Gallery Collection

0103

Fotó: Kingsbury and Neasden station, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Beach photographer, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Children paddling in the sea, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Children paddling in the sea, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Children walking with a wheelbarrow, about 1890 © Collection of National Media Museum/Kodak Museum

0103

Fotó: Woman reading, about 1890 © National Science and Media Museum

Tévedni pedig biztosan nem tévedett, ráadásul a Kodak logó hiába ment keresztül története során komoly evolúción[18], a K kezdőbetű mindig meghatározó maradt, ahogy a sárga arculati szín is, mely ugyancsak Eastman választása volt. A Kodak pár technikai módósítás után már 1889-ben piacra dobta következő fényképezőgépét, a Kodak No. 1-et[19], a még mindig kör alakú képméret pedig 8,8 cm-re nőtt. Sőt, ebben az évben kerültek kereskedelmi forgalomba az első celluloid filmek is. Mindeközben az újabb reklámötletekből sem fogyott ki a cég. Még csak ébredeztek a szalonok félhomályos teadélutánjain a szüfrazsettek, amikor 1893-ban a Kodak Girl kampány[20] keretében a cég megcélozta a női fotográfusok körét, akarva-akaratlanul hozzájárulva a nők emancipációjához. A Kodak kamerák sikerének köszönhetően még az előző évben, 1892-ben Eastman Kodak Company névre változott a cég neve. Közben a kezdeti években még szaküzletekben árusított kamerák hamarosan megjelentek az áruházak polcain, a labormunkák elvégzésére pedig idővel országos hálozat alakult ki.

0103

Fotó: Fiatal lány Kodak képet készít a játékbabájáról, 1917 © Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

0103

Fotó: No. 28 - The Kodak Girl, 1909 © Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

0103

Fotó: Kodak reklám, 1930-1940-es évek © Library of Congress Prints and Photographs Division Washington

A mai kontrollálatlan képdömpingben hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy George Eastman innovációi az első Kodak kamerákkal a képek árucikké degradálásához és elsilányításához vezetett. Ha részigazságokat találunk is ebben a gondolatmenetben, összehasonlíthatatlanul jelentősebb a Kodak megszületése szempontjából az új fényképkészítési attitűd kialakulása és annak hatásai a XX. század modern fotográfiájára; de George Eastman innovációi a társadalmi szemlélet formálódásából is határozottan vették ki a részüket. Az amatőrök mozgalma a hétköznapok keresetlen valóságában, valamint a pillanatfelvételekben találta meg önmagát. Ám a pillanatok megragadása hiába korlátozódott elsősorban a privát szférára, idővel ezek a képek a közvéleményre is hatást gyakoroltak. Mindeközben az amatőrök felvételei arra is alkalmasak voltak, hogy elmélyítsék a közvetlenség és a fotó igazsága közötti máig megkerülhetetlen kapcsolatot.[21]

„A Kodak kamera a fényképek olyan gyűjteményét teszi lehetővé, amely megörökíti tulajdonosának életét, a képek értéke pedig a napok múlásával egyre növekszik.”

0103

Fotó: Ismeretlen: Amatőr snapshot album, 1890–92 © The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Ismeretlen: Amatőr snapshot album, 1890–92 © The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Ismeretlen: Amatőr snapshot album, 1890–92 © The Metropolitan Museum of Art

0103

Fotó: Ismeretlen: Album egy francia család utazásairól, 1880-1900-as évek © The Metropolitan Museum of Art

Ahogy a XIX. század derekán a fotó a rontás esztétikájával – bemozdulásos életlenség és dekompozíció – fejtette ki hatását a festészetre, legfőképp az impresszionistákra, úgy a fotó médiuma a Kodak és az amatőrök megjelenésével már önmagára reflektált. A professzionális színtéren a portré-, divat vagy éppen a riportfotósok az amatőrökhöz hasonlóan a közvetlenség, a kvázi véletlenszerűség eszközeit kezdték alkalmazni saját gyakorlatukban, ezzel is gyökeresen átalakítva a fotográfia addigi irányvonalait, ami ellen leginkább a piktorialisták[22] adtak határozott hangot. Nem mellékes az sem, hogy a Kodak találmánya a professzionális fototechnika fejlődésére is megkérdőjelezhetetlen hatást gyakorolt például azzal, hogy az egyre kisebb méretek és a könnyen kezelhetőség szemlélete felé terelte a gyártók fejlesztéseit már azzal is, hogy Eastman cége megteremtette a rollfilmet, vele a középformátumot. Biztosak lehetünk abban, hogy George Eastman 1888. szeptember 4-én szabadalmaztatott Kodak fényképezőgépe nélkül másként alakult volna a világ, benne a modern fotográfia XX. századi története. Azé a századé, amelyben az Eastman Kodak Company még számos fejlesztéssel és találmánnyal járult hozzá a modern fotográfia, sőt a mozgókép fejlődéséhez is. De az már egy másik történet.

Jegyzetek

[1] David Piper: A művészet élvezete. Helikon, Budapest 1988. 11. o.

[2] International Photography. Hall Of Fame And Museum: Sir John Frederick William Herschel
https://iphf.org/inductees/sir-john-frederick-william-herschel/ 2023.08.18.

[3] The man who coined the word ‘snapshot’: Sir John Herschel
https://www.djphoto.co.uk/man-coined-word-snapshot-sir-john-herschel/ 2023.08.18.

[4] Niépce and the Invention of Photography
https://photo-museum.org/niepce-invention-photography/ 2023.08.21.

[5] Daguerre and the Invention of Photography
https://photo-museum.org/daguerre-invention-photography/ 2023.08.21.

[6] William Henry Fox Talbot
https://photo-museum.org/daguerre-invention-photography/ 2023.08.21.

[7] Kincses Károly: Hogyan [ne] bánjunk [el] régi fényképeinkkel? Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2000. 60. o.

[8] Kincses Károly: Hogyan [ne] bánjunk [el] régi fényképeinkkel? Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2000. 64.o.

[9] How Richard leach Maddox revolutioned Photography
http://scihi.org/richard-leach-maddox-photography/

[10] Tőry Klára: A fényképezés nagy alkotói. Fordulat a fotótechnikában – A száraz eljárás
https://maimanohaz.blog.hu/2012/09/02/fordulat_a_fototechnikaban_a_szaraz_eljaras 2023.08.17.

[11] About George Eastman
https://www.eastman.org/about-george-eastman 2023.08.21.

[12] Sarah Churchwell: A Brief History of the American Dream
https://www.bushcenter.org/catalyst/state-of-the-american-dream/churchwell-history-of-the-american-dream 2023.08.18.

[13] Key Figures in Eastman’s Life – Henry Strong
https://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/key-figures-eastmans-life/ 2023.08.21.

[14] Birth of a Company
https://www.kodak.com/en/company/page/george-eastman-history 2023.08.22.

[15] Original Kodak Camera, serial No.540
https://americanhistory.si.edu/collections/search/object/nmah_760118 2023.08.19.

[16] The Last Known Roll of Kodak Film From 1888
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/07/the-last-known-roll-of-kodak-film-from-1888/490787/ 2023.08.19.

[17] Advertisement for the Kodak camera
https://artsandculture.google.com/asset/advertisement-for-the-kodak-camera-eastman-dry-plate-and-film-company-american-1884–1889/lgGXR6am_WvVAA 2023.08.22.

[18] Kodak Logo
https://1000logos.net/kodak-logo/ 2023.08.21.

[19] Kodak Number 1 – The Kodak Collection at the National Media Museum, Bradford
https://collection.sciencemuseumgroup.org.uk/objects/co8083879/kodak-no-1-camera-box-camera-roll-film-camera 2023.08.21.

[20] The Kodak Girl: Women in Kodak Advertising
https://library.torontomu.ca/asc/2013/10/the-kodak-girl-women-in-kodak-advertising/ 2023.08.21.

[21] Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve – A fényképezés kultúrtörténete. Typotex, Budapest. 2019. 185. o.

[22] Lisa Hostetler: Pictorialism in America
https://www.metmuseum.org/toah/hd/pict/hd_pict.htm 2023.08.22.