Menü

Pecsics Mária: Három mű az elkerülhetetlenről – Új kiállítás a Foton Galériában

23 • 10 • 12Pecsics Mária

A Foton Galériában nyílt kiállításon szereplő három mű egy-egy fotóprojekt, amely az elmúlt években megfogalmazódó gondolataim összegzése és egyben egy életszakasz lezárása. A három mű a rész és az egész kapcsolatának összefüggéseit feltárva rámutat a részletekben rejlő, az egész jelentését átíró mondanivaló végzetszerű elkerülhetetlenségére. A kiállításon látható három projekt között vannak lezárt, új és újranyitott sorozatok.

Az Objects in mirror are closer than they appear (2016/2017/2019/2023) című sorozatban az úttesten elgázolt állatokat ábrázoló fotók autóroncsokból kiszedett visszapillantó tükrökre nedves kollódiumos eljárással vannak rögzítve. A sorozat alapvetően reflektál a kiszolgáltatottság, az egyenlőt-lenségen alapuló társas együttélés jelenségére és arra a folyamatra, amelyben a technológiai-gazdasági világrend és a modern társadalmak számára a természet elemeinek pusztulása, mint járulékos veszteségek mibenléte, nem feltétlenül váltja ki az együttérzést.

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Sün, Részlet az Objects in mirror are closer than they appear című sorozatból

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Deer – Trabant, Részlet az Objects in mirror are closer than they appear című sorozatból

A Meglőtt fotográfiák (2014/2023) című sorozatomban a vadászlesek mint a hatalom, a felsőbbrendűség arroganciájának szimbólumai, illetve a róluk készült fényképek válnak célpontokká, mivel azok egy sörétes puskával vannak szétlőve abból az elképzelésből kiindulva, hogy a fotográfia egyik lényegi (mágikus) funkciója az, hogy a képen látható jelenségeket magával az ábrázolttal azonosítja.

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Meglőtt fotográfia, Nr. 6., 2023

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Meglőtt fotográfia, Nr. 7., 2023

A harmadik sorozat szerény kísérlet egyfajta konklúzió meg-fogalmazására, amely a győztes és a legyőzött között már nem tesz különbséget, hiszen sorsuk végzetesen egy irányba halad, mindkettő elporlad. A Por (2015/2019/2023) értelemszerűen az, ami utánunk marad és amit magunk után hagyunk. Szimbolikus jelentése van, metaforaként megjelenik a köznyelvben, a filozófiában, a vallásban, a művészetben. A házi por például legnagyobbrészt az elhalt hámsejtekből áll. A levegőben kavargó apró porszemcsékről készült fotográfiák elsőre azt a benyomást keltik a befogadóban, hogy az univerzum képét látják, közelebbről szemlélve kirajzolódik az ábrázolt valóság, miközben az egyes képek tükörként is funkcionálnak.

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Por, Nr. 9., 2019–2023

0103

Fotó: © Pecsics Mária: Por, Nr. 35., 2019–2023

Jegyzetek

Pecsics Mária: Három mű az elkerülhetetlenről
Foton Galéria
2023. október 10 - 21.