Ukrán fiatalok, apafigura hiánya, iraki privátfotók és transzneműség – Ezek a Carte Blanche idei kiemelt projektjei
23 • 11 • 11Baki László
A Paris Photo Carte Blanche Student díjára az európai fotó- és képzőművészeti iskolákban tanuló hallgatók nevezhetnek, közülük választja ki a szakmai zsűri a legmagasabb színvonalú pályaműveket. A Paris Photo a fiataloknak szóló elismerést a Picto Foundation és az SNCF Gares & Connexions szervezetekkel immár hetedszer adta át pénteken a Grand Palais Ephémère épületében, ahol a Punkt is jelen volt. A négy kiemelt alkotó munkáját itt a Punkton is bemutatjuk.
Florian Gatzweiler (sz. 1998) és Sascha Levin (sz. 2000) a németországi Ostkreuzschule Für Fotografie intézményben tanulnak. Zwirki című sorozatukról így írnak: „Fotósorozatunkban olyan ukrán fiatalokat mutatunk be, akik a háború miatt jelenleg egy lengyel kisvárosban, Slubicében élnek. A városközpont közelében található, kissé lepusztult kosárlabdapálya minden nap dél körül megtelik ugyanazokkal az arcokkal. Van, aki zenét hallgat, mások cigarettáznak, olcsó üdítőket isznak, ám feltűnik, hogy a laza hangulat ellenére a fiatalok állandóan aggódnak és félnek. Nagy a vágy, hogy elmeneküljenek ezek elől a gondolatok elől, így az egymás közötti barátságok jelentik a kevés figyelemelterelés egyikét. Ebbe a bizonytalan állapotba szorulva próbálnak támogatást nyújtani egymásnak, és egy rövid pillanatra mindent elfelejteni. Mert egy dolog közös bennük: az országukban háború dúl."
Aurélie Nydegger a svájci University Of Art And Design iskolát képviselte a versenyen. Nydegger a vevey-i CEPV-n szerzett diplomát vizuális kommunikáció szakon, fotográfia szakirányon, ahol tanulmányait 2021-ben fejezte be a Champ du Repos projekttel, amely családja második világháborús emlékeit mesélte el. Kutatásait a Marcel(le) projekttel folytatja, amelyet visszatérő családi minták és az apafigura hiánya jellemez. „Marcel(le)-t az apafigura hiánya jellemzi; a várakozás, a bezártság, a hiányzó képzet eszméje. Ennek a sorozatnak a párizsi kiállítása nagyszerű lehetőség lenne arra, hogy ezt a családi múltat az őt megillető helyen reaktiváljuk; hogy felszínre hozzunk egy emléket, amely egyszerre egyéni és nemzeti." – írta Nydegger, aki jelenleg a genfi HEAD-en tanul szépirodalmat.
A University Of The Arts London hallgatójaként Kairo Urovi az identitás, a hovatartozás és a családi diaszpóra fogalmait vizsgálja műveiben. Kairo – aki a London College of Communication fotográfia szakán szerzett BA diplomát – így írt sorozatáról: „A Light Are the Wounds Heavy Is the Wind egy olyan munka, amely bemutatja az utazásomat szülőhazámba, Albániába, és azokat a kihívásokat, amelyekkel transzneműként ott szembe kellett néznem.”
Raisan Hameed (sz. 1991) iraki születésű művész jelenleg a lipcsei képzőművészeti akadémián tanul. Hameed műveiben az igazság különböző dimenzióival foglalkozik. Képeinek gyakran alanya, élményeit metaforikusan dolgozza fel színészi játékon és kísérletezésen keresztül. A Zer-Störung című sorozata Moszul különböző időszakainak történetét meséli el. A projekt kiindulópontja Hameed családi archívumának fényképanyaga, valamint saját, Moszulban készült fényképei voltak.
Idén a Carte blanche finalistái között magyar fotográfus is szerepelt. Matécsa Dáviddal készült interjúnk ezen a linken olvasható el.