Menü

Miko Okada: A szél hangja

23 • 11 • 23Baki László

A nemzetközi kortárs fotóművészet alkotóit bemutató sorozatunkban a következő hetekben azokból a legfrissebb nemzetközi fotóprojektekből válogatunk, melyeket elismert szakértők, kurátorok, művészeti igazgatók, képszerkesztők, valamint kiadók és galériák vezetői emeltek ki a LensCulture idei Critics’ Choice pályázatán.

Miko Okada 1993-ban született Iwate városában, Japánban. 2014-ben diplomázott a Nippon Fotográfiai Intézetben, és 2015-ben elnyerte a Kawaba New-Nature díjat művészfotó kategóriában. A japán fotográfus a Punktnak küldött levelében megírta, hogy alkotói folyamatait Bernd és Hilla Becher munkái inspirálták, de egy 2016-os Thomas Ruff kiállítás is meghatározó volt eddigi pályafutásában. Első önálló kiállítását a tokiói Sony Imaging Gallery-ben rendezték meg 2023-ban.

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

Miko Okada: A szél hangja

Ha megpillantok egy más által készített fotót, a sajátomként gondolok rá. Ez azért lehet, mert csak mások szemszögéből látom a világot, ami arról árulkodhat, hogy nem érzékelem eléggé a dolgokat.

Épp ezért, hogy csiszoljam az érzékeimet, azaz, hogy tudatosabb legyek és többet fogjak fel a lefényképezett helyekből, kialakítottam egy eljárást, amelynek keretében visszamegyek egy adott helyszínre, és újra lefényképezem. Már az ezzel járó fizikai erőfeszítés miatt is elkezdtem jobban észrevenni a dolgokat. Úgyhogy illuzórikus hatásra törekedtem azzal, hogy kitöröltem a zsinórt, amelyre felakasztottam a fotókat, és megörökítettem a köztük lévő finom eltéréseket, amelyeket a napfény és a szél hozott létre. Az volt a célom, hogy több mindent érzékeljek ezeken a helyeken, mint amit valaha is el tudtam volna képzelni.

Eve Schillo – Los Angeles County Museum of Art (LACMA):
Miko Okada A szél hangja című sorozata egyszerre meditáció a fotográfus érzékeléséről, és egyben elismerése a fotográfia eredendően csalárd voltának. Az ismétlésen alapuló kompozíciós stratégia kiemeli a sorozat szemlélődő jellegét, és Okada kezében a tájképfotózás sokkal többről szól, mint az egyedülálló látványról.

Ihiro Hayami – T3 Photo Festival Tokyo:
Mi a különbség az interneten található számtalan gyönyörű kép és egy most készült között? Miko Okada úgy néz szembe e kétellyel, hogy visszatér a helyszínre, ahol fényképezett, és fizikailag is ott helyezi el munkáját. Ebben a környezetben a szándék és a véletlenek rétegeiből egyedi, mégis gyönyörű tájképeket hoz létre, amelyekbe olyan láthatatlan jelenségeket is bevon, mint a szél és a gravitáció.

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

0103

Fotó: © Miko Okada: Részlet A szél hangja című sorozatból

Jegyzetek

Miko Okada további munkái ezen a linken tekinthetők meg.