Az igazság és a pillanat valósága az első német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker korai munkásságában
23 • 11 • 27Kéri Gáspár
A Galerie Buchkunst Berlin január 13-ig látogatható tárlata az első teljes jogú német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker munkássága előtt tiszteleg. A Thomas Hoepker: All Around The World – Unseen Color & Early Black and White című kiállítás a nyolcvanhét éves fotóriporter korai, részben most először látható munkáit mutatja be. A kiállítással egy időben jelent meg Hoepker ötvenes évekbeli emblematikus olaszországi képeit bemutató Italia című fotóalbuma is.
Az 1936-ban Münchenben született Hoepker művészettörténeti és régészeti tanulmányait adta fel a fényképezés kedvéért, amikor az ötvenes években a Münchner Illustrierte munkatársa lett, majd két évvel később átigazolt a Kristall Magazin hamburgi szerkesztőségébe. Mivel a lap már akkor színesben jelent meg, így Koepker a dokumentarista fotográfusok jelentős részét megelőzve dolgozhatott színes nyersanyagra. 1964-től a Stern állandó riportere, majd a nyolcvanas években művészeti vezetője lett, alapjaiban határozva meg a hetilap vizuális világát. Hoepker 1974-ben New Yorkba költözött, 1989-ben pedig ő volt az első német fotográfus, aki teljes jogú tagja lett a Magnum Photos-nak, sőt 2003 és 2007 között az elnöki posztot is betöltötte. A veterán fotográfus jelenleg New Yorkban és Berlinben él, feleségével, Christine Kruchen filmrendezővel főként dokumentumfilmeket készít.
A Galerie Buchkunst Berlin kiállítása Thomas Hoepker pályájának indulására, első szakmai sikereinek legfontosabb időszakára fókuszál, amivel azonnal helyet szerzett magának a korszakot meghatározó fotóriporterek nemzetközi közösségében. Egyúttal abban is fontos szerepe volt, hogy a második világháború utáni német fotográfiát visszahelyezte a térképre. Azzal, hogy már az ötvenes évek végétől Kodachrome és Ektachrome nyersanyagokra dolgozhatott Délkelet-Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerika, valamint Európa számos országában, bő évtizeddel megelőzte a színes fényképezés általánosan elfogadott gyakorlatát a dokumentarizmus területén. Korai színes felvételei gyakorta szembehelyezkedtek a riportfotográfia akkoriban bevett gyakorlatával és szabályaival, hogy a világ alakulásának sajátos szemlélőjeként autonóm és újszerű látásmóddal tanúskodjon a 20. század derekáról. Hoepker sokrétű munkája új olvasattal egészül ki azáltal, hogy a berlini kiállításon eddig nem publikált képeket is láthat a közönség, melyek főként Rió de Janeiróban, Hong Kongban, New Yorkban, Nápolyban és Párizsban készültek.
A kiállítással párhuzamosan, a Buchkunst Berlin gondozásában megjelent a Thomas Hoepker – Italia című fotóalbum. A kétszáz oldalas, százhuszonnégy fekete-fehér fotográfiát tartalmazó kötet anyaga 1956 és 1959 között készült Olaszországban, letagadhatatlan rokonságot mutatva az olasz neorealista filmek világával. A kiállításon külön egységként is megjelenő itáliai anyag már megmutatja készítőjük azon szándékát, hogy az igazság és a pillanat valósága mindennél előbbre való.
„Szerencsés vagy, ha egy évben csinálsz egy, esetleg két jó képet. Kerülj el minden fotóiskolát és tanfolyamot. A legtöbben magasztos ötleteket adnak számodra, és egy irányba fordítják az elmédet. Találd meg a saját utadat a fényképezéshez, később senki nem fogja megkérdezni, hogy van-e diplomád.” (Thomas Hoepker)
Thomas Hoepker: All Around The World – Unseen Color & Early Black and White
Galerie Buchkunst Berlin
2023. szeptember 30. – 2024. január 13.