„Egy jó képnek nem kell technikailag tökéletesnek lennie, elég, ha emlékezetes” – Beszélgetés Bryan Adams fotográfussal
24 • 01 • 11Jana Rajcová
Bryan Adams nemcsak többszörös platinalemezes előadóművész, hanem elismert fotográfus is, akinek hatból öt fotókönyvét a Steidl kiadó jelentette meg. Portréfotográfusi munkájának elismeréseként a Royal Photographic Society tagjai közé választotta. Az 1960-as években kezdett el érdeklődni a fotográfia iránt, amikor a körülötte lévő dolgokat kezdte el rögzíteni, a koncertektől a kádban fekvő barátnőjén át a parkoló faláig. Az emlékeit szerette volna ilyen módon megőrizni. Az 1990-es évek végén Adams saját albumának borítójához kezdett el önarcképeket készíteni. Nem sokkal később már barátokat, más zenészeket, színészeket és modelleket is fényképezett. A szórakoztatóiparban, a divat világában és a művészeti szcénában dolgozó barátait és pályatársait ábrázoló bensőséges képekkel csiszolta tudását: a modellek közt mások mellett ott volt Mick Jagger, Rod Stewart, Celine Dion, Amy Winehouse, Lenny Kravitz, Lana Del Rey és Annie Lennox is. Portfóliójának mérete idővel könyvért kiáltott: az Exposed (Steidl 2012) rávilágít az analóg fényképezőgép funkciójára, és arra, hogy a portré elárulhat valamit az alanyról. Munkáit az Esquire, a Vogue, a Vanity Fair, a Harper’s Bazaar és a GQ magazinok jelentették meg, illetve olyan múzeumokban és galériákban állították ki, mint a londoni Saatchi Gallery és a National Portrait Gallery, a müncheni Haus der Kunst vagy a stockholmi Fotografiska. Művei magán- és közgyűjteményekben is megtalálhatók. Reklámkampányokat készített a Hugo Boss, a Guess Jeans, a Converse, a Montblanc, a Fred Perry, az Escada, a Jaguar és az Opel felkérésére. Divatfotóival Adams két LEAD-díjat nyert Németországban, 2006-ban és 2012-ben. Bryan Adams emellett társalapítója volt a berlini székhelyű, művészi divatmagazinnak, a Zoonak, amely olyan híres divatfotográfusok képeit közli, mint Donald McPherson, Terry Richardson, Hedi Slimane, Karl Lagerfeld, Nobuyoshi Araki és David LaChapelle. Adams maga is rendszeresen fényképez a lapnak. Legfontosabb fotósorozatai közül kettő – a Wounded és az Exposed – a 33. Fotóhónap keretében a pozsonyi Műcsarnokban volt látható.
Mindjárt az elején be kell vallanom, hogy egészen tavalyig, amikor a Photo London fesztiválon volt szerencsém röviden találkozni önnel, fogalmam sem volt róla, hogy nemcsak szereti a fotóművészetet, de maga is fényképez. A legtöbben a világ egyik legsikeresebb zenészeként ismerik, és kevesen tudnak kreativitásának erről az oldaláról. Meg szeretném ezért kérdezni: az ön számára hol végződik a zene és hol kezdődik a fotográfia? Van köztük átfedés? Mit jelent önnek a fotográfia?
A zene és a fotó számomra mindig is összefonódott. Egyetlen művészre sem tudok anélkül gondolni, hogy ne jelenjen meg egy kép a fejemben. Gyakorlatilag minden nap írok zenét, fényképezek vagy videózok, és ez mostanára még inkább így van, mint korábban. Az internet hirtelen sokkal több tartalmat igényel, videókat, képeket... mindent. Néha idegesítőnek is találom.
A fotográfiával úgy kezdett el kísérletezni, hogy önarcképeket készített az albumborítók számára. Más művészek albumaihoz képest mit próbált megváltoztatni vagy tökéletesíteni?
Nem próbáltam másokéval összehasonlítani a munkáimat, csak azt örökítettem meg, ami tetszett, és ami a bennem lévő zenét képviselte. Szórakoztató volt megtanulni a folyamatot. Élveztem, hogy jelen lehetek egy Cindy Sherman-fotózáson, és ez máig így van.
Az önarckép a belső identitás megtalálásáról szól. Mit tudott meg magáról az önarcképek készítése során?
Azt, hogy valószínűleg én vagyok a legrosszabb alany, aki létezik! De komolyan, mindig igyekszem jól érezni magam az egész közben. Vegyük a legutóbbi albumom, a So Happy It Hurts borítóját. (A szerző megjegyzése: a CD borítóján Bryan Adams látható hátulról, aki egy régi, rozsdás autó motorháztetején áll, és egy gitárt tart a feje fölé). Az autó alapvetően az utat jeleníti meg, amit megtettem, és ironikus módon ugyanaz a típus (Chevrolet Corvair), mint amiben először hallottam popzenét.
Fényképész pályafutását divatfotográfusként kezdte. Herb Ritts bátorította, hogy valósítsa meg az ilyen irányú ambícióit. Az Exposed sorozat és az azonos című könyv képeit nézegetve látok egy csipet szexet és rock’n’rollt, ahogy azt Helmut Newton művelte, látom Richard Avedont, aki kivitte a modelleket az utcára, látom Irving Penn fehér háttereit és a fotóival történeteket elmesélő Peter Lindberg képi világát. Ki nyújtotta a legtöbb inspirációt, és ki volt önre a legnagyobb hatással?
Valószínűleg Avedon képei a kedvenceim, de Herb is nagyon támogató volt élete végéig. Sőt, az a helyzet, hogy amikor Los Angelesben vagyok, máig az első asszisztensével, Daviddel dolgozom. Szeretem a minimalista képek erejét, amiben pedig Ritts és Avedon mesterek voltak.
A képei nagyon személyesek. Elárulna valamit a gondolkodási folyamatról, ami megelőzi a készítésüket?
Jó lenne, ha azt mondhatnám, van egy bizonyos gondolkodási folyamat a képeim mögött, de az az igazság, hogy nincs. Divatfotózásnál többnyire stylisttal dolgozom; amikor portrékról van szó, rendszerint csak a megfelelő helyszínen gondolkodom. Inkább szeretek stúdióban dolgozni, mint odakint.
Portré- és divatfotográfusként határozza meg magát. Bejáratos a zene- és filmipar számos híres személyiségéhez és ikonjához, akik szívesen állnak modellt. A portréi gyakran intimek, néha kimondottan szenvedélyesek.
Szinte az összes portré és divatfotó magazinok felkérésére készült. A lefényképezett személyiségekkel a magazinok egyeztettek.
Segít jobb portrékat készíteni az a tény, hogy a hírességekéhez hasonló élményei vannak?
Nem vagyok benne biztos, hogy az emberek olyanok, amilyenek. Egyszerűen arról van szó, hogy úgy bánok mindenkivel, ahogy elvárom, hogy velem bánjanak.
A Pirelli-naptár híres 48. kiadásához is készített képeket, követve olyan hírességek példáját, mint Annie Leibovitz és Peter Lindbergh. A Pirelli 2022-es fotóin olyan sztárok láthatók, mint Cher, Rita Ora, Jennifer Hudson és Iggy Pop. Az On the Road témája az ön ötlete volt, és ön irányította a kreatív projektet. Volt valami előzetes elképzelése, vagy a kreatív pillanatra hagyatkozott fotózás közben?
Ha sikerül egy nap egy jó fotót készítenem, azt már sikernek tekintem. Általában sikerül többet, nem csak egyet, de a cél az mindig legalább egy.
A Pirelli-naptárban korábban nők nagyon érzéki és szexi portréi szerepeltek, ám ma, a #MeToo utáni korszakban a naptár inkább a nők szerepvállalására összpontosít. A fotókon szereplő nők függetlenek és erősek. Ön kicsit más megközelítést választott, és néhány férfit is bemutat. Miért döntött így?
A koncepció alapját többé-kevésbé a zenészek jelentették, meg hogy milyen egy zenész egy napja. Volt, akit a szállodában fotóztam, másokat a színfalak mögött vagy a színpadon, megint másokat az öltözőben; azt akartam, hogy a közönség bepillantást nyerjen mindegyik környezetbe. Azt hiszem, elég jól sikerült.
Ön szerint mitől lesz kiváló egy portré? Mi az, aminek benne kell lennie? Mit keres egy portréban?
Egy jó képnek nem kell technikailag tökéletesnek lennie, elég, ha emlékezetes.
A brit királynőt is lefényképezte, és az egyik képet, amelyet a rendelkezésére álló öt perc alatt készített, egy kanadai bélyegen használták fel. Mi a nagyobb kihívás: megírni egy új dalt vagy portrét készíteni II. Erzsébet királynőről – és miért?
Fantasztikus volt a társaságában lenni, és ő maga is sokkal könnyebbé tette a munkámat. Azt hiszem, ez azért van, mert a legjobbakkal dolgozott együtt, és tudta, hogy mivel jár az egész ilyen fényképezés. Igen, öt percem volt csak, de ugyanennyi időt kapott a Nemzetközösségből érkezett többi fotográfus is, akik az aranyjubileum alkalmából fényképezték őt. Engem Kanada képviseletére kértek fel.
Lehetővé teszi a fotózás, hogy kreatívan fejezzen ki valamit, amit zenével lehet, hogy nem sikerülne?
Ha végigveszem az összes videóklipemet, az a benyomásom, hogy csak néhány rendező tudta, hogyan kell zenét képpel kombinálni. Marcus Nispel, aki két videóklipemet rendezte mondott valamit egyszer, amit soha nem fogok elfelejteni: „Soha ne csinálj normális dolgokat.” És ez megmaradt.
A közelmúltban felkeltette az érdeklődésemet Sohrab Hura, a Magnum egyik fotográfusának projektje, amelyben a fotográfiával és hanggal kísérletezik. Nem gondoltam volna, hogy egy fényképet zenévé lehet alakítani. Ha a fotóit zenévé alakíthatná, mit szeretne, hogyan szóljanak?
A csend és a hang hiánya néha erősebb, mint a zaj. Szívesebben hagyatkoznék a saját fantáziámra, mint amikor egy könyvből készül film. A fejünkben lévő képek néha sokkal vonzóbbak és élénkebbek... és jobban leírják a tárgyukat.
A dalszövegek nagy hatással lehetnek az emberre. Milyen gondolatot szeretne kifejezni a fotóival?
A munkáimat elnézve feltűnhet a bennük rejlő alapvető egyszerűség. Minimalista vagyok, ha a képeim mögött van koncepció, akkor az az, hogy ne bonyolítsuk a dolgokat.
Gyakran felszólal többek között a háború vagy az állatok elleni erőszak ellen. Van valamilyen konkrét módszere, amellyel a fotózást tiltakozásra vagy támogatásra használja? Van egyáltalán leghatékonyabb módja annak, hogy ilyesmit elérjünk?
A fényképezés valóban hatékony módja az önkifejezésnek. Két olyan könyvet adtam ki, amelyben olyan emberek portréi láthatók, akik nehéz helyzeteken mentek keresztül. Az első címe Wounded: The Legacy of War (Sebesültek: A háború öröksége, Steidl, 2013), és az iraki, illetve afganisztáni háborúból visszatért sebesült katonákról szól. A másiknak Homeless (Hajléktalanul, Steidl, 2019) a címe, és londoni hajléktalan emberek portréit tartalmazza. Mindkét könyvhöz a londoni műtermemben készültek a képek, és több év alatt jött létre mindkettő. Azt akartam kiprovokálni, hogy az emberek gondolkodjanak bizonyos témákról, vitatkozzanak róluk.
A kiállítás Pozsonyba hozott részében a Wounded: The Legacy of War című könyvből/sorozatból származó portrék láthatók. Ezekkel a képekkel túllépett a hagyományos megközelítésen vagy a szokásos témákon, és sebesült brit katonákat örökített meg. Honnan indult a projekt? Nem volt katona, úgyhogy személyes élményen nem alapulhat. Mi ösztönözte?
Elborzasztott, ahogyan hazudtak nekünk az iraki háborúval kapcsolatban. Egymillió iraki halt meg hiába, nem is beszélve a sok-sok ezer katonáról. A portrék dokumentumok, maradandó tanúi annak, hogy mi történik, ha feleslegesen háborút indítunk.
Ebben a sorozatban olyan fiatal brit katonák provokatív portréit mutatja be, akik nagy árat fizettek a háborúért. Bár a képek már régen készültek, még mindig nagyon valóságosak, annál is inkább, mivel a szomszédban, Ukrajnában háború dúl. Azt mondta egy interjúban: „Az egyik legfontosabb dolog az, hogy az emberek dokumentálják az atrocitásokat a fényképezőgépjeikkel. Mindenki fotóriporter.” Ön szerint miért van az, hogy ha látunk valamit, egy pillanat alatt elfelejtjük? Miért nem tudunk tanulni a múltunkból?
Nehéz eldönteni, honnan juthatunk biztos információhoz, vagy hogy kiben bízzunk. Szinte minden háború a földért és/vagy pénzért folytatott küzdelemmel függ össze. Mostanában mintha arról szólna a dolog, kinek a kezében van az energia.
Ön egy művészi beállítottságú ember, és tavaly azt mondta, hogy filmkészítői vagy akár rendezői szerepben is el tudja képzelni magát. Mi vonzza a mozgókép médiumához? Mi az, ami inspirálja? És mire számíthatunk öntől a közeljövőben?
Egy ideje már én rendezem a saját videóklipjeimet, és ebben a tekintetben nem akarok többet elérni, legalábbis egyelőre. A YouTube-on megtalálható a legújabb klipem, amely a békéről szól, és amelynek az a címe, What If There Were No Sides At All (És ha nem lennének oldalak).