Menü

Képek a fényképezés határairól – Virginie Otth Lake in the Eye című kiállítása a Photo Elysée-ben

24 • 02 • 19Szabó Benedek

A kortárs fotográfia egyik meghatározó alakja, a svájci születésű Virginie Otth a Photo Elysée-től kapott felkérést arra, hogy bemutassa legújabb alkotásait. A kiállítás olyan műveket vonultat fel, amelyek a művész különböző érdeklődési köreit érintik, és a fotográfia, valamint a tekintet és az érzékelés kapcsolatát kérdőjelezik meg. Az eddig még be nem mutatott műveket is felvonultató kiállítás november 3-án nyitotta meg kapuit, és február 25-ig várja a látogatókat.

Virginie Otth 1971-ben született Lausanne-ban. A Vevey-i Fotóművészeti Főiskolán végzett. Először Trevisóban, majd Párizsban dolgozott, később fotográfiát kezdett tanítani a Centre d'Enseignement Professionnel de Vevey-ben és a HEAD-Genève-ben. Művészi munkáiban a kortárs fotográfia határterületeivel foglalkozik. Képeit az utóbbi időben elméleti alapokra is helyezi, mivel tudományos kutatásokat is folytatott a vizuális érzékelésről, pontosabban az optikai rendszerek és az agyunk közötti kapcsolatról.

„Hogyan szabadulhatunk meg gesztusaink, szükségleteink banális, hétköznapi és triviális oldalától? Azt a hipotézist fogalmaztam meg, hogy ahelyett, hogy elfordulunk az elsőre közönségesnek tűnő dolgoktól, tekintsünk kíváncsian rájuk, és összpontosítsunk bennük arra, amit még nem ismertünk meg belőlük.”

Virginie Otth szemléletmódját legjobban talán a Quotidiennetés című sorozatának képein lehet megismerni. Ezeken az alkotásokon sem dokumentálni, sem magyarázni nem akar, hanem ezek alternatívájaként egy új nézőpontot kínál, amelyből egyedi módon láttatja a kép tárgyát. Így van ez a Photo Elysée által megvásárolt Multiple/Désirs című munkák esetében is, amelyek a női vágy témáját és annak sokféleségét vizsgálják olyan különböző méretű és formátumú képeken keresztül, amelyek egy személyes élménynek adnak formát. Ezzel a fényképek szubjektív perspektívát mutatnak, ami az egyéni látásmód sajátosságait emeli ki.

0103

Fotó: Virginie Otth: Quotidiennetes 01., 2013–2023 © Virginie Otth

0103

Fotó: Virginie Otth: Quotidiennetes 13., 2013–2023 © Virginie Otth

0103

Fotó: Virginie Otth: Quotidiennetes 30., 2013–2023 © Virginie Otth

0103

Fotó: Virginie Otth: Quotidiennetes 39., 2013–2023 © Virginie Otth

A művész a valósággal való kapcsolatot vizsgálja a Jardins című sorozatában is. Ezek a képek kapcsolatot kívánnak teremteni a konkrét, anyagi világgal, és a mulandósággal, bizonytalansággal. A nagy méretű installációk mellett a kiállításon a művész bemutatja első filmjét, a 2021-ben Marie Tailleferrel közösen készített Vihar című alkotását. A kiállítással egy időben jelent meg a művész fotográfiai munkásságát bemutató könyv is, amely személyesebb hangvétellel közelít a képekhez. A Pour l'instant című kötetet az art & fiction és a Photo Elysée közösen szerkesztette, és adta ki.

Virginie Otth a Lake in the Eye című kiállításával párhuzamosan meghívott tíz művészt, akikkel együtt a Vevey-i Iskolában találkozott. A művész koncepciója az volt, hogy a meghívott művészekkel közösen dolgozzanak együtt két rövid történeten, amely az illúziókról és kapcsolataikról szól. A One for the Other címen megvalósuló kiállításon a művész többek között Thomas Annaheim Lamberttel, és Mathieu Bernard-Reymonddal közös művészeti projektjeit állítja ki.

0103

Fotó: Mathieu Bernard-Reymond: Cold Outside Warm Inside, 2017 © Mathieu Bernard-Reymond

0103

Fotó: Mathieu Bernard-Reymond: C'etait une levee de rocs noire d'humidite et frangee de blanc, 2023 © Mathieu Bernard-Reymond

0103

Fotó: Mathieu Bernard-Reymond: Seulement comme un drap ce carré de ciel déroulé, 2023 © Mathieu Bernard-Reymond

0103

Fotó: Mathieu Bernard-Reymond: Un beau soleil était sur la montagne aux plaques de rochers, 2023 © Mathieu Bernard-Reymond

Jegyzetek

Virginie Otth: A Lake In The Eye
Photo Elysée
2023. november 03. – 2024. február 25.