Menü

A történelem vége után – Fotókon a brit munkásosztály jelene és közelmúltja

24 • 05 • 29Kéri Gáspár

Nagy-Britannia legnagyobb művészeti központjában, a londoni Southbank Centerben működő Hayward Gallery tavasszal kilépett megszokott otthonából, hogy egy, a szigetországon végigvonuló vándorkiállítás keretében mutassa be az angol munkásosztály elmúlt három és fél évtizedének történetét, valamint jelenét. A markáns korképet felrajzoló After the End of History: British Working Class Photography 1989–2024 című tárlat a kortárs brit fotográfia alkotóinak munkáit vonultatja fel.

Idén lesz harminc éve, hogy leomlott a berlini fal, s vele kártyavárként dőlt össze a szovjet dominanciájú keleti blokk. Az eseményekkel azonos időben hangzott el az amerikai közgazdász és filozófus, Francis Fukuyama máig sokunk fülébe csengő kijelentése arról, hogy elérkezett a nyugati liberális demokráciák diadala, vele a történelem vége. Bár a történelem folytonossága azóta sem szakadt meg, sőt Fukuyama nemegyszer felülbírálta egykori optimistának szánt kijelentését, ám kétségtelen tény, hogy az egypólusúvá váló világ a nyugati társadalmak klasszikus értelemben vett munkásrétegeit egytől egyig új kihívások elé állította. Arról a közegről beszélünk, amely a nyolcvanas évek posztpunk és new wave közegétől a mainstream popkultúráig rengeteget adott nem csak a szigetországnak, de az egész világnak.

A Hayward Gallery Touring programjának idei első állomásaként a Coventry szívében található Herbert Art Gallery & Museumban látható a Fukuyama egykori kijelentését parafrazeáló After the End of History: British Working Class Photography 1989-2024 című, június 16-áig látogatható csoportos kiállítás. A tárlat szánt szándékkal hozza össze azokat a munkásosztálybeli alkotókat, akik tekintetüket saját közösségeik és a nagyvilág felé fordítva a fotográfia médiuma segítségével fedezik fel saját társadalmi rétegük megváltozott sokszínűségét. Mint Brian Cass, a Hayward Gallery Touring vezető kurátora fogalmazott:

0103

Fotó: Eddie Otchere: Goldie Metalheadz at the Blue Note in Hoxton Square in 1995. Courtesy the artist

„Johny Pitts kurátor meglátásainak és szenvedélyének köszönhetően az After the End of History a munkásosztály kultúrájának bemutatását kínálja, de nem az elvárásoknak kíván megfelelni. A kiállítás az alkotók magával ragadó sorát vonultatja fel, akiknek vizuálisan lenyűgöző képei megkérdőjelezik a klasszikus dokumentarista fotográfia eszményeit, miközben létfontosságú dolgokat mondanak el társadalmi osztályukról, a közösségekről és azok kreativitásáról.”

A kiállítás alkotói között szerepel Richard Billingham, Sam Blackwood, Serena Brown, Antony Cairns, Rob Clayton, Joanne Coates, Josh Cole, Artúr Čonka, Elaine Constantine, Natasha Edgington, Richard Grassick, Anna Magnowska, Rene Matic, JA Mortram, Kelly O'Brien, Eddie Otchere, Kavi Pujara, Khadija Saye, Chris Shaw, Trevor Smith, Ewen Spencer, Hannah Starkey, Igoris Taran, Nathaniel Telemaque, Barbara Wasiak, valamint Tom Wood.

A tárlat Coventry után a tengerparti város, Southend-on-Sea kortárs művészeti központjába, a Focal Point Gallery-be költözik július 3-tól szeptember 14-ig; majd a nottinghami Bonington Gallery ad otthont az anyagnak, ahol szeptember 27-től december 14-ig tekinthetik meg az érdeklődők.

0103

Fotó: J A Mortram: Small Town Inertia. Courtesy the artist

0103

Fotó: Sam Blackwood: Rat Palace, 2013–ongoing, Courtesy the artist

0103

Fotó: Serena Brown: Clayponds, 2018, Courtesy the artist

0103

Fotó: Ewen Spencer, Necking, Twice as Nice, Ayia Napa, 2001, Courtesy the artist

0103

Fotó: Ewen Spencer: Twice as Nice, Ayia Napa, 2001, Courtesy the artist

0103

Fotó: The Phoenix Pub, M&B, 1990-91 © Rob Clayton

0103

Fotó: Early “Bush” Transistor Radio, 1990-91 © Rob Clayton

0103

Fotó: Richard Billingham: Untitled,1993, Courtesy the artist.

0103

Fotó: Richard Billingham: Untitled,1995, Courtesy the artist.

0103

Fotó: Kelly O Brian: Nana's Back & Bra, 2014

0103

Fotó: Chris Shaw: Paid for a Room and Spent the Night in a Toilet, 1996, Courtesy the artist

0103

Fotó: Richard Grassick: Ed, Elinor and Sophie Betton, 1994

0103

Fotó: Richard Grassick: Harold and Elsie Walton feeding sheep, 1993

0103

Fotó: Richard Grassick: Breakfast in the Walton’s kitchen, 1993

0103

Fotó: Anna Magnowska: Eros, 2019, Courtesy the artist

0103

Fotó: Anna Magnowska: Walker's Court, 2019, Courtesy the artist

0103

Fotó: Hannah Starkey: Untitled, May 2022 © Hannah Starkey. Courtesy Maureen Paley, London

Jegyzetek

After the End of History: British Working Class Photography 1989–2024
Herbert Art Gallery & Museum, Coventry
2024. március 29. – június 16.