Menü

A valóság és az álmok határán – válogatás az Aperture Portfolio Prize fődíjasának, Avion Pearce fényképeiből

24 • 05 • 31Szabó Benedek

A 2024-es Aperture Portfolio Prize nyertese Avion Pearce lett, aki munkáiban az idő és a test közötti kölcsönhatást vizsgálja. A fotográfus győztes sorozata, az In the Hours Between Dawn címének Audre Lorde amerikai írónő egyik verssorát választotta, amely a bizonytalan létélmény tapasztalatáról beszél. A sorozat képei is egy olyan élményvalóságba engednek bepillantást, amelyben a rejtőzködés és a veszélyeztetettség a legmeghatározóbb elemek. A sorozat képeiből egy önálló tárlat lesz látható a Baxter St at the Camera Club of New York kiállítóterében, amely június 26-tól július 26-ig fogadja látogatóit.

Avion Pearce a brooklyni Flatbushban született guyanai szülők gyermekeként, jelenleg a connecticuti New Havenben él. Szülei sok családi pillanatfelvételt készítettek Pearce-ről és testvéréről, így a dokumentálás és a mindennapok rögzítése a művész életének fontos részévé vált. Pearce pályája kezdetén édesapja 35 mm-es fényképezőgépével kísérletezett. A mágikus realizmus iránti vonzalom már ezeket a korai munkákat is áthatotta, amelyeken a részletek és a térélmények érzékeltetése is erősen jelen volt.

0103

Fotó: Avion Pierce: Dion, Crown Heights, 2022; from the series In the Hours Between Dawn

0103

Fotó: Avion Pierce: Tamara, Clinton Hill , 2023; from the series In the Hours Between Dawn

Pearce munkáinak középpontjában a brooklyni queer- és színesbőrű transzközösség tapasztalatai állnak. A fényképeken a túlélés néhol rejtőzködő, máskor látható formákban egyaránt megjelenik. Az In the Hours Between Dawn című sorozatban azt vizsgálja, hogy a különböző fotográfiai módszerek miként formálják az identitásról és a történelemről alkotott elképzeléseket. Ezt a kérdéskört járják körül azon képei is, amelyeken más vizuális művészeti elemek, például egy film megállított képkockája vagy egy plakát tűnik fel. Ezek a képi elemek a vizuális dokumentáció lehetőségeiről, ígéreteiről és veszélyeiről szólnak.

Az analóg technikákat, illetve intermediális eszközöket is alkalmazó művészi gyakorlat a politikai érzékenységgel együtt egy olyan vizuális univerzumot hoz létre, amely valahol a valóság és az álmok világa között mozog. Ezek a munkák azt a kérdést vizsgálják: hogyan lehet bemutatni, megjeleníteni azt, ami valami miatt szándékosan láthatatlan marad? A látható és láthatatlan társadalmi jelenségek művészi interpretálása Pearce kiemelt célja, mivel országában a transz és queer jogok elleni támadások nemrégiben ismét felerősödtek.

Pearce így foglalta össze sorozatának központi kérdését:

,,Ez a munka nagyon fontos és szükséges, de azt is érzem, hogy ebben a pillanatban fontos elgondolkodni azon, hogy mikor van szükség láthatóságra, és mikor tűnik inkább károsnak. Figyelmet kell fordítani arra, amit az ember láthatóvá akar tenni."

0103

Fotó: Avion Pierce: Van, Shirley Chisholm Park , 2022; from the series In the Hours Between Dawn

0103

Fotó: Avion Pierce: Caravan (Clinton Hill), 2023; from the series In the Hours Between Dawn

0103

Fotó: Avion Pierce: Offerings, both ways (Sloan) , 2022; from the series In the Hours Between Dawn

0103

Fotó: Avion Pierce: Ellington, Crown Heights, 2022; from the series In the Hours Between Dawn

Jegyzetek

A tavalyi díjazott munkái ezen a linken tekinthetők meg.