Menü

Photography Through the Lens of AI kiállítás – Hol a helye a művészetben a mesterséges intelligenciának?

24 • 06 • 05Szabó Benedek

Photography Through the Lens of AI címmel szervezett kiállítást a Foam, Hollandia egyik vezető fotográfiai múzeuma. A kiállítás célja, hogy bemutassa, miben és mennyit fejlődött az utóbbi időben a mesterséges intelligencia, és ezzel milyen új lehetőségek és kockázatok jelentek meg a művészeti életben, illetve a mindennapokban. Az elmúlt években a mesterséges intelligencia már érezhető hatást fejt ki, részben azzal, hogy belépett a fotográfia terébe, másrészt pedig megváltoztatta a vizualitáshoz való viszonyunkat is. A multidiszciplináris kiállítás május 31. és szeptember 11. között várja a látogatókat Amszterdamban.

A fotográfia a 19. század óta viszonylag gyors technológiai fejlődésen ment keresztül. A pár éve még kezdetleges AI technika pedig mára egészen magas minőségű képek előállítására is alkalmas, olyannyira, hogy a 2023-as Sony World Photography Awards nyílt kategóriájának fődíját egy ilyen alkotásnak ítélték oda. Az eset a művészi közegben nagy port kavart. A kitüntetett mesterséges ,,fényképpel”, illetve az azt készítő művésszel a Punkt.hu oldalunkon több cikkünkben is foglalkoztunk.

A Foam a Photography Through the Lens of AI című projektjében több felületen és médiumon keresztül foglalkozik a mesterséges intelligenciát övező legfontosabb kérdésekkel. Egy fényképalbummal, a Foam magazinjának különszámával, illetve egy egyéni, és egy csoportos kiállítással olyan széles körű reprezentációt szeretnének adni a felmerülő kérdéseknek, amilyenre ezelőtt még nem volt példa.

A Missing Mirror címen megvalósult csoportos kiállítás arra tesz kísérletet, hogy a képgeneráló programok mélyére is betekintést nyújtson. A tárlat első fejezete, amely a Missing Body címet kapta, a mesterséges intelligencia fizikai megjelenítésének lehetőségeit vizsgálja. A második fejezet, a Missing Person arra reflektál, hogy a mesterséges intelligencia alkalmas lehet-e az ember helyettesítésére, vagyis képes lehet-e személyiséget és identitást kifejleszteni. A harmadik, Missing Camera című fejezet a képalkotó programok fotográfiában betöltött szerepére reflektál, míg a negyedik, Missing Viewer című fejezet az emberek hiányáról szól, vagyis arról, hogy a mesterségesen létrehozott képeket akár más szoftverek is elbírálhatják és értékelik, külső, emberi beavatkozás nélkül is.

A csoportos kiállítás mellett egy olasz konceptuális művész, Paolo Cirio egyéni kiállítása is látható lesz a Foam-ban. Az AI Attacks című projektjében a művész a gépi tanuláson alapuló számítógépes modellekre és az azok által begyűjtött és létrehozott adatok felhasználására összpontosít. Cirio munkái betekintést nyújtanak abba, milyen visszaélési lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligencia mögött, és mindez milyen társadalmi következményekkel járhat. A kiállított alkotások – hasonlóan a csoportos kiállításhoz – az ember nélküli működés kritikáját kínálják, hangsúlyozva a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket és veszélyeket is.

0103

Vistas #22, 2020 © Brea Souders

0103

A self-portrait of an algorithm no.52, 2023 © Maria Mavropoulou, AI-generated image

0103

A self-portrait of an algorithm no.89, 2023 © Maria Mavropoulou, AI-generated image

0103

Tree Panties, 2022, © Brea Souders, courtesy of the artist and MACK

0103

Mugshots.com, N2, From the series Obscurity, 2016 © Paolo Cirio

0103

GIF of Variations of an Erosion op.1, 2023 © Miti Ruangkritya

Jegyzetek

Photography Through the Lens of AI
Foam
2024. május 31. – szeptember 11.