Menü

„Még mindig van értelme a valódi alkotók valódi munkájának” – Kizárták a valódi fotóval pályázó alkotót az AI kategóriából

24 • 06 • 15Baki László

Miles Astray amerikai természetfotográfust nemrégiben kizárták a 2024 Color Photography Contest – 1839 Awards fotópályázatának AI kategóriájából, miután a harmadik helyezett – egy flamingót ábrázoló – fotójáról kiderült, hogy az valódi fénykép. A pályázatot többek között a The New York Times, a Getty Images, a Phaidon Press, a Christie's és a Pompidou központ munkatársai bírálták el. Az eset rámutat a technológiai fejlődés és a művészet határainak elmosódására, valamint arra, hogy mennyire nehéz megkülönböztetni a valódi és az AI által létrehozott képeket.

A történet Boris Eldagsen korábbi botrányára emlékeztet, aki szándékosan nevezett egy AI által generált képpel a Sony World Photography Awards pályázatára, hogy felhívja a figyelmet az AI és a fotográfia közötti határok elmosódására. Eldagsen végül visszaadta nyereményét, ezzel is hangsúlyozva a technológia és a művészet közötti új kihívásokat.

Astray-t egy flamingót ábrázoló fotójáért ítélték az AI kategória bronzérmesének, azonban a zsűri a fotográfust először csalással vádolta meg, majd – miután bebizonyosodott, hogy a kép valóban eredeti fénykép – diszkvalifikálták a versenyből, ahol időközben a közönségdíjat is megnyerte.

0103

Fotó: © Miles Astray: FLAMINGONE

„Miután a közelmúltban láttam olyan eseteket, amikor az AI által generált képek legyőzték a valódi fotókat a pályázatokon, elkezdtem azon gondolkodni, hogy megfordítom a történetet és annak következményeit azzal, hogy egy valódi fotót küldök be egy AI-versenyre. Meg akartam mutatni, hogy a természet még mindig képes legyőzni a gépet, és hogy még mindig van értelme a valódi alkotók valódi munkájának"

– írta Astray a PetaPixelnek. A zsűri döntése, hogy kizárta Astray-t, komoly vitákat váltott ki a fotográfia közösségében. Sokan úgy vélik, hogy a versenyeknek sokkal szigorúbb kritériumokat kell alkalmazniuk az AI képek azonosítására, míg mások arra hívják fel a figyelmet, hogy a technológia fejlődése elkerülhetetlen, és a fotográfusoknak alkalmazkodniuk kell az új kihívásokhoz.

Szintén a PetaPixelnek eljuttatott e-mailben a fotópályázat szervezői közölték, hogy bár nagyra értékelik Astray „erőteljes üzenetét”, munkáját kizárták, melyet így indokoltak:

„Minden kategóriának külön kritériumai vannak, amelyeknek a pályázók képeinek meg kell felelniük. Az ő pályaműve nem felelt meg a mesterséges intelligencia által generált kép elnevezésű kategória követelményeinek. Megértjük, hogy ez volt a lényeg, de nem szeretnénk megakadályozni más művészeket abban, hogy az AI kategóriában nyerjenek.”

Ez az eset világosan mutatja, hogy az AI technológia fejlődése új kihívások elé állítja a fotográfiát, és a pályázatok szervezőinek is fel kell készülniük arra, hogy megfelelően azonosítsák a mesterséges intelligencia által létrehozott képeket. De rávilágít arra is, hogy a fotográfia és a mesterséges intelligencia közötti határok továbbra is homályosak, és szükség van a folyamatos párbeszédre és szabályozásra, hogy megfelelően kezeljük ezeket a kihívásokat. Astray és Eldagsen történetei egyaránt azt mutatják, hogy a technológiai fejlődés új lehetőségeket és kihívásokat hoz a művészeti világba is, amelyeket megfelelően kell kezelni és értékelni.