„Munkáim a művészet és a tudomány metszéspontján helyezkednek el” – Hiền Hoàng nyerte el a 2024-es Paul Huf-díjat
24 • 06 • 19Baki László
Hiền Hoàng vietnami fotóművész nyerte el a 2024-es Foam Paul Huf-díjat. A díjjal 20.000 euró pénzjutalom és egy egyéni kiállítás jár a Foamban 2025-ben. Hoàng munkái – melyek a fotográfiát, szobrászatot, videót, installációkat és performanszokat ötvözik – olyan kulturális narratívákat vizsgálnak, mint például az ember és a természet kapcsolata, vagy az identitás szerepe. A díjnyertes alkotó az Asia Bistro – Made in Rice című sorozatában az ázsiai kultúrával kapcsolatos sztereotípiákat jeleníti meg.
Paul Huf innovatív fényképezési technikájáról volt ismert, és 2001-ben személyesen vett részt a Foam Fotografiemuseum Amsterdam megalapításában. A Paul Huf-díj kapcsán a nemzetközileg reprezentatív válogatás összeállítása érdekében a Foam mintegy harminc jelölőt keresett meg a világ különböző részeiről, és a fotográfia területén dolgozó szakembereket arra kérték fel, hogy válasszanak ki néhány tehetséges fotográfust a saját régiójukból. A 2007-ben alapított díjat évente ítélik oda a szakmai közösségben aktív és a médium kreatív határait feszegető fiatal művésznek. Az idei zsűri így méltatta Hoàng munkáját:
„Lenyűgözött minket Hiền Hoàng kiemelkedő munkája, amely erőteljes és innovatív vizuális nyelvet alkalmaz. Az Asia Bistro – Made in Rice című sorozatban Hoàng az ételek szimbolikáját használva mutatja be az ázsiai kultúrával kapcsolatos nyugati narratívák sztereotípiáit. Munkái több érzékszervnek is élményt nyújtanak, meglepő installációi, a különféle médiumok használata és vizuális esztétikája már a kezdetektől jelen voltak művészetében, melyek áthidalják a valóság és a képzelet közötti szakadékot.”
Hiền Hoàng a díj kapcsán elmondta:
„Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy megkaptam ezt a díjat, amely elismeri és megerősíti a kulturális identitás, az ember és a természet közötti kapcsolatok és a társadalmi narratívák feltárására fordított munkámat. Az Asia Bistro – Made in Rice (2019–2021) sorozatban a vietnami és ázsiai bevándorlók Nyugaton tapasztalt sztereotípiáit vizsgáltam az ételek szimbolikájának és a performansz eszközeivel. Ez a munka kihívást jelentett a különlegesség és egzotikusság percepcióival szemben, megvizsgálva a bevándorlók traumatikus tapasztalatait és alkalmazkodási mechanizmusait. Jelenleg munkáim a művészet és a tudomány metszéspontján helyezkednek el, és a természethez kapcsolódó narratívákat és emlékeket kutatom. Ez a díj arra inspirál, hogy még mélyebbre ássak ezekben a komplex témákban.”