Mi történik, ha a táj kimerül? – Válogatás River Claure Mita című sorozatából
24 • 06 • 29Szabó Benedek
Az Aperture Portfolio Prize (APP) a fődíjas alkotó mellett kihirdette a döntőbe jutott négy fotográfust is. Az APP egy olyan évente megrendezett nemzetközi fotográfiai verseny, amelynek célja, hogy még kevéssé ismert fiatal művészeket fedezzen fel, és segítse őket önálló kiállításaik megszervezésében és publikációs lehetőségeket biztosítson számukra. A négy kiemelt alkotó sorozataikban helyi történetekkel, a táj és a szubjektív én viszonyával, vagy éppen a családi és generációs emlékezet kérdéseivel foglalkoznak. Cikksorozatunkban ezeket a munkákat, és a négy kiemelt művészt mutatjuk be a következő hetekben.
A díj idei kitüntetettjei között szerepel a bolíviai fotóművész, River Claure, aki az Andokban fényképezett. Mita című sorozatában, amelyen 2022 óta folyamatosan dolgozik, a közösség és a környezet viszonyát vizsgálja és azt a kérdést teszi fel, hogy milyen hatással van az ötszáz éves gyarmati kitermelés az ember identitástudatára, történelmére és földrajzi területére. A tizenhatodik század óta, a gyarmati időszakban ezüstbányák működtek itt, napjainkban pedig olyan ritka fémeket termelnek ki ezen a területen, mint az ón, a cink vagy a lítium. A bolíviai Andokban található egykori bányászközösségek területén készült felvételeivel a művész egyszerre vizsgálja a gyarmati idők, és a közvetlen jelen tapasztalatait. A felvételeken a hagyomány, a helyi őslakosok szokásai, illetve a kulturális diverzifikáció jelensége jelenik meg egy konkrét táj látványába helyezve.
„E szándékosan anakronisztikus projekt képei a világ végéről, a családom emlékéről és a földdel való gyarmati kapcsolatunkról tanúskodnak. (...) Mi történik, ha a táj kimerül? Mi történik, ha az ipar és a modernitás mindent felemésztett? Mi történik, ha a zászlók és a nemzetállamok egyre kevésbé határoznak meg minket?”
A sorozat fényképei a természet és a történelem közötti eredő kapcsolat lehetőségével is dolgoznak, miközben személyes, családi emlékek is belépnek a képek terébe. A környezetről és a városokról készült alkotások a csend pillanatait rögzítik, emlékeztetve minket a modernitás be nem váltott ígéreteire. Más fényképen a hagyomány és a vallás szimbólumai is megjelennek, például az andoki őslakosok által tisztelt istennőt reprezentáló portrékon. A Mita című sorozatban az alkotó nem törekszik arra, hogy a fotográfiához gyakran társított igazságkeresés, vagy objektivitás mezőiben maradjon, felvételei inkább megkérdőjelezik a nemzethez vagy egy adott földrajzi helyhez tartozás élményét, és a természet adta látványok megjelenítésével új, alternatív megközelítéseket kínál fel. Ezzel együtt a sorozatban a képi humor, a meglepő vizuális megoldások szintén szerephez jutnak.
A 2024-es Aperture Portfolio Prize nyertese Avion Pearce lett, aki munkáiban az idő és a test közötti kölcsönhatást vizsgálja. A fotográfus In the Hours Between Dawn című győztes sorozata ezen a linken tekinthető meg.