Menü

„Immár minden hazugságnak meggyőző vizuális bizonyítéka lehet” – válogatás Phillip Toledano Another America című albumának képeiből

24 • 07 • 07Kéri Gáspár

A londoni születésű konceptuális művész, Phillip Toledano (1968) sorrendben nyolcadik albuma, az Another America olyan történelmi valóságot mutat be, amely soha nem létezett. Generatív képeinek szereplői, különös eseményekkel és katasztrófákkal teli 1940-es, 1950-es évekbeli Amerikája egyszerre tűnik ismerősnek és furcsának; hasonlóan ahhoz a világhoz, amelyben ma élünk.

„Az a vicces a mesterséges intelligenciában, hogy nagyon könnyű jó dolgokat készíteni, de nagyon nehéz nagyszerűt csinálni” – vallja Toledano nem először nyúl a konstruált valósághoz és a látványt manipuláló eszközökhöz.  Nála minden egy ötlettel kezdődik, majd az ötlet határozza meg a megvalósítást. Munkái médiuma a fotográfiától a festészeten és a szobrászaton át az installációig és a videóig terjed. Korábbi évtizedekben készült, valósághűnek ható, gyakran disztópikus alkotásai számos esetben rokoníthatók Cindy Sherman, Gregory Crewdson vagy Joan Fontcuberta kritikai szándékaival és alkotói módszereivel. Ám amíg korábban színészekkel és statisztákkal, sminkesekkel, jelmeztervezőkkel és a speciális effektek szakértőivel dolgozott együtt, az Another America képanyagát Toledano teljes egészében a mesterséges intelligencia segítségével hozta létre.

„Számomra a mesterséges intelligencia lenyűgöző dolog, az általam történelmi szürrealizmusnak nevezett jelenség ábrázolásának a lehetősége. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia megjelenése azt is jelenti, hogy immár minden hazugságnak meggyőző vizuális bizonyítéka lehet. Újra tudjuk teremteni a világot olyannak, amilyen még soha nem volt. Minden összeesküvés-elméletnek lehetnek vizuális bizonyítékai.” Phillip Toledano

0103

Fotó: © Phillip Toledano: Another America
ISBN: 979-12-809781-27

0103

Fotó: © Phillip Toledano: Another America
ISBN: 979-12-809781-27

A bolognai L’Artiere kiadó gondozásában megjelent, nyolcvan oldalas Another America az 1940-es, 1950-es évek alternatív New Yorkjába kalauzol bennünket. A generatív képek elkészítéséhez Toledano a The New Yorker állandó szerzője, John Kenney disztópikus novelláiból vette az ihletet, melyek szövegrészletei az albumban is olvashatók. Az Another America megkérdőjelezi az igazság fogalmát a fotográfiában, elmosva a határokat a valóság és a fikció között. Toledano párhuzamos univerzumában a múltbeli események váratlan fordulatot vesznek, a mesterséges intelligencia segítségével generált szürreális városi tájak és valósághű jelenetek az alkotó szándékai szerint arra ösztönzik a közönséget, hogy megkérdőjelezze, de legalábbis kritika tárgyává tegye a képekbe vetett hitünket.

„Azt hiszem sokan reflexből mondják, hogy »Ezt egy gép csinálta, nincs ezekben a képekben semmi lélek, semmi emberi.« Ezzel szemben én azt állítom, hogy az AI által készített képekben rendkívüli lélek rejlik. Azt is vitatnám, hogy ez egyfajta irónia lenne, mert mit is mondtak a festők a fotográfiáról, amikor az 1850-es évekre a médium tényezővé vált? Nem volt benne lélek, mert egy gép készítette azokat a felvételeket. Tehát ismét ugyanott tartunk és pontosan ugyanazt mondjuk.” Phillip Toledano

0103

© Phillip Toledano: Another America

0103

© Phillip Toledano: Another America

0103

© Phillip Toledano: Another America

0103

© Phillip Toledano: Another America

Jegyzetek

Phillip Toledano: Another America
Publisher L’Artiere Edizioni
Images created with artificial intelligence by Phillip Toledano
Texts: John Kenney
Editor: Arianna Rinaldo
80 pages
ISBN: 979-12-809781-27

Az album képeiből ezen a linken tekinthető meg egy válogatás.