Menü

A LensCulture kihirdette a Critics’ Choice Award idei versenyének legjobb alkotóit

24 • 07 • 09Szabó Benedek

A LensCulture bejelentette annak a 44 fotográfusnak a nevét, akiket idén kitüntetésben részesített. A pályázatra több ezer művészeti projektet, fényképsorozatot és egyedi képet küldtek be a világ több mint 140 országából. A Critics’ Choice Award minden évben 20 zsűritagot kér fel, hogy a beérkezett munkák közül válasszanak ki fejenként három alkotót, akiket a pályaművei alapján a legjobbnak tartanak. Az elbírálásban művészeti szakújságírók, galeristák, kurátorok, illetve különböző művészeti intézmények munkatársai vettek részt. Azok a művek, amelyeket egymástól függetlenül több zsűritag is kiválasztott, egy tízes listára kerülnek, mint a pályázat legkiemelkedőbb fotográfiái.

A Getty Museum képviselője, Mazie Harris kiválasztott művészei között szerepel a bolgár fotográfus, Ivo Danchev. A művész hat évet töltött azzal, hogy telente Bulgária vidékét fényképezze. Ezáltal egy olyan vizuális archívumot hozott létre, amely a helyi tradíciók részét képező hagyományos maszkokat és viseleteket mutatja be. Ezeket az öltözékeket a helyiek különféle rítusok során használták, a Kukerland című művészeti projekt azonban nem a konkrét rítusokra, hanem az öltözékekre, illetve a mesterséges és természetes tájakra koncentrál.

0103

Fotó: © Ivo Danchev: Részlet a Kukerland című sorozatból.
Koldusok, Blagoevgrad. Bulgária. A baggereknek nevezett helyi figurák maszkja juhbőrből és tökből készül. Zsákot viselnek, és a helyi téli ünnepek alatt pénzért, ételért vagy italért koldulnak. Az összegyűjtött ajándékokat végül egy hosszan tartó mulatságra használják fel. Ezzel az öreg teherautóval járják körbe a Blagoevgrad környéki hegyvidéki kis városrészeket.

0103

Fotó: © Ivo Danchev: Részlet a Kukerland című sorozatból.
Fókák, Sredets. Bulgária. A fókaszerű maszkok Sredets városából származnak, nem messze a Fekete-tenger partjától, ezért fotóztam őket a tengerparton. Úgy tűnik, hogy a helyi maszkokat valahogy az a természet befolyásolja, ahol otthon érzik magukat.

Az Aperture képviseletében Cassidy Paul többek között egy japán művészt tüntetett ki. Kyosei Yoshiike Salvage című munkája a tokiói épített környezet pusztulásának és újjászületésének ciklusait mutatja be, miközben az emlékezet szubjektív és törékeny természetét is megjeleníti. A fotográfus képei, bár általában statikus témákat jelenítenek meg, mégis dinamizálttá válnak, mintha csak egy bulifotón jelennének meg. A nyüzsgő, színes felvételek a modern keleti kultúra, és a városi élet mozgalmasságát hivatottak visszaadni, a szinte eklektikus fényképsorozat ezzel azt tükrözi vissza, ahogyan az idő múlásával az emlékezet is elmosódik és torzul. Ezt a sorozatot többek között a Los Angeles County Museum of Art munkatársa is kiválasztotta, így az bekerülhetett a díj top 10-es listájába.

0103

Fotó: © Kyosei Yoshiike: Részlet a Salvage című sorozatból

0103

Fotó: © Kyosei Yoshiike: Részlet a Salvage című sorozatból

Szintén több zsűritag is a legjobbjai közé vette Lauren Kaigg munkáját. A Loop című felvétel egyaránt elnyerte a The Photographers’ Gallery, és a San Francisco Museum of Modern Art képviselőinek tetszését. A fekete-fehér fényképen egy fa kopasz ágai láthatóak. A különös hangulatú felvétel a valóság és a képzelet határainak elmosásával egyszerre lesz titokzatos, miközben feltárja a hétköznapi dolgokban rejlő különleges látványokat is.

0103

Fotó: © Lauren Kaigg: Részlet a Loop című sorozatból

0103

Fotó: © Lauren Kaigg: Részlet a Loop című sorozatból

Paolo Woodsnak, a Cortona On the Move nemzetközi fotográfiai fesztivál egyik szervezőjének kiválasztott alkotását a német művész, Gil Bartz készítette. A Fragments Of Climate Change című sorozatán keresztül az alkotó azt kívánja megmutatni, hogy az éghajlati válságra és a globális felemelegedésre az emberiségnek nincs érdemben válasza. A helyzetet a dokumentarista fotográfia nyelvén artikulálja, és egyfajta tablót készít a különböző kérdések kapcsán, hogy ezekből a töredékekből együttesen kirajzolódjon a komplex probléma több aspektusa, mint például a jéghegyek olvadása, a tengerszintemelkedés, vagy az erdőirtás.

0103

Fotó: © Gil Bartz: Részlet a Fragments Of Climate Change című sorozatból

0103

Fotó: © Gil Bartz: Részlet a Fragments Of Climate Change című sorozatból

A versenyen több olyan munkát is kitüntettek, amelyek korábban más pályázatokon is nyertek díjat. Ilyen alkotó az amerikai születésű Andrew Borowiec, akit Russ O'Connell, a The Sunday Times Magazine újságírója választott ki. A fotográfus Borowiec sorozatának középpontjában egy amerikai rozsdaövezet többnyire ember nélküli látképei állnak. A fényképek a gazdasági növekedés és a jólét törékeny természetét mutatják be, illetve azt a hanyatlást, amely ezt a többnyire elhagyatott iparvárost jellemzi. Ez a sorozat tavaly elnyerte az Urban Photo Awards Portfolio Prize kitüntetését, illetve más munkáit már a LensCulture is díjazta, amiről korábban külön cikkben is foglalkoztunk magazinunkban.

A LensCulture Critics' Choice Award versenye azért különleges, mert minden korosztály és minden tapasztalati szint művészei külön kategóriákban indulhatnak, viszont nincsenek hagyományos műfaji kategóriák, így a művészek számos kreatív megközelítést alkalmazhatnak munkáikon, mint ahogy az a cikkünk illusztrációjaként felhasznált fotóknál is tetten érhető.

0103

Fotó: © Emmanuel Rosario: Dee. Thomas, meggyújt egy cigarettát Dee-nek.

0103

Fotó: © Laura Bäcker: Rheinauen Nummer Zwei

0103

Fotó: © Sujata Setia: A Thousand Cuts

0103

Fotó: © Claudia Fuggetti: Yves, Részlet a Metamorphosis című sorozatból

0103

Fotó: © Aimee McCrory: részlet a Roller Coaster — Scenes from a Marriage című sorozatból

0103

Fotó: © Marcus DeSieno: Részlet a Geography of Disappearance: Migrant Deaths on the US/Mexico Border című sorozatból

Jegyzetek

Az idei Critics’ Choice Award pályázáton kiválasztott 44 fotográfus munkái ezen a linken tekinthetők meg.