„Szeretem, hogy a művészet nem tökéletes” – Thomas Mailaender munkáiból nyílt kiállítás a párizsi MEP-ben
24 • 07 • 16Princz Zsófia
A fotográfia határait feszegető innovatív eljárásairól, változatos képi világáról és humoros nyelvezetéről ismert multimédia művész a MEP mindkét szintjét megtöltő retrospektív kiállítással mutatkozik be Párizsban. Mailaender munkáit – és Erik Kessels gyűjteményét – a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa projekt keretében Europe Archive címmel láthatta a magyar közönség Veszprémben.
A Marseille-ből származó Mailaender, aki szabad kezet kapott munkái bemutatására, vizuális felfedezőútra hívja a kiállítás látogatóit. Mailaender munkásságának egyik fontos jellemzője, hogy leleményes és képes a hétköznapi anyagok, tárgyak felhasználásával különös és kreatív kiállításokat létrehozni. A technikák széles skálájáról – többek között kerámia, fotográfia, kollázs és installáció – ismert alkotó változatos anyagokat használ. Művészeti gyakorlata megkérdőjelezi a képalkotás hagyományos fogalmait, a fotográfia és a múlt megközelítésén keresztül a kép sokrétű szerepét és funkcióját vizsgálja.
Monumentális installációi, amelyekbe gyakran az internetről, bolhapiacokról és régiségboltokból származó fényképeket épít be, a képek társadalmi jelentőségének vizsgálatát szolgálják. Mailaender archívuma, a The Fun Archive, több mint 11.000 dokumentummal büszkélkedhet, amelyek jelentős részét a kiállításon is bemutatják. A digitális archívumokat felfedezve Mailaender olyan hétköznapi képekre hívja fel a figyelmet, amelyek az emberi viselkedés abszurditásait és az online megosztó platformok hatását hangsúlyozzák.
„Szeretem a kudarcot, és azt, amikor a dolgok rossz irányba mennek. Számomra az emberek akkor szépek, ha nem tökéletesek; jobban szeretem a töröttet, mint a tökéleteset. Az életben akkor van jó helyzetben az ember, ha elfogadja az alapvető emberi mivoltát, ha nem próbál olyanná válni, amilyen egyébként nem lenne. Az emberek ezt szomorúnak vagy viccesnek tarthatják, de én szeretem az emberi állapotnak ezt a melankolikus aspektusát. A társadalom túl nagy nyomást gyakorol ránk, hogy tökéletesek legyünk, miközben valójában mindenkinek büdös a segge. Nem vagyunk jobbak egymásnál, és ezt az attitűdöt tanítom a lányaimnak: mérsékeljük a normáinkat, és egyszerűen ismerjük el, hogy emberek vagyunk. Szerintem ez az egészséges hozzáállás. Szeretem, hogy a művészet nem tökéletes, és hogy a tökéletlenségnek, mint életszemléletnek a geekjévé válhatok.”
– mondta egy interjúban Mailaender, aki arra készteti a nézőket, hogy újragondolják a képekhez fűződő viszonyukat, valamint a képek terjesztésének és fogyasztásának társadalmi következményeit. A hagyományos kiállítási keretektől eltérve a Les Belles Images megkérdőjelezi a kreatív folyamatok legitimitását, eltérve a hagyományos vizuális megjelenési keretektől.
Thomas Mailaender munkáit világszerte közgyűjteményekben őrzik, kiállításai elismert intézményekben, többek között a New York-i MoMA PS1-ben, az amszterdami Foamban és a londoni Tate Modernben voltak láthatóak. 2015-ben elnyerte az Aperture Foundation év fotókönyve díját. 2023-ban a Balaton Eye kiállítási program keretein belül Veszprémben került bemutatásra a két megrögzött gyűjtő-művész Thomas Mailaender és Erik Kessels hosszútávú projektje, a Europe Archive.
Thomas Mailaender — Les Belles Images
MEP
2024. június 12. – szeptember 29.