Pusztuló oázisok roncsolt fotókon – a Portrait of Humanity 6. egyik győztes sorozata
24 • 08 • 16Szabó Benedek
A Portrait of Humanity fotópályázat a Portrait of Britain kezdeményezésből indult, ám amíg utóbbi csak Nagy-Britanniára koncentrált, addig előbbi a világ minden tájáról fogad nevezéseket. Idén hatodik alkalommal szervezték meg a pályázatot, amelyre hat kontinens 23 országából érkeztek pályaművek, a zsűri most 30 fényképet, és további három sorozatot tüntetett ki. A zsűri célja az volt, hogy olyan műveknek adjanak megjelenési lehetőséget, amelyek a közös tapasztalatok, vagy éppen az egyéni élmények mentén mesélnek el egy történetet a világból. A fotópályázat sorozat kategóriájában három nyertes szériát választottak ki a zsűri tagjai, melyeket itt a Punkton is bemutatunk.
A sorozat kategória egyik nyertese a marokkói Seif Kousmate lett, aki Waha című vegyes technikával készült munkájában a helyi természetes vizes élőhelyek pusztulását tematizálta. Napjainkban Marokkó ad otthont a világ legnagyobb vizes élőhelyeinek, amelyek azonban az éghajlatváltozás miatt egyre nagyobb veszélyben vannak, a művész munkájában arra törekedett, hogy képeivel rávilágítson az emberiség és a természet közötti kapcsolatra. Azért, hogy ezt a jelentést még jobban elmélyítse, a sorozat fényképeit különböző savas oldatokkal kezelte, hogy az így létrejött roncsolt felület egyfajta metaforaként utaljon a pusztuló oázisokra.
Seif Kousmate: Waha
Marokkó oázisai évszázadok óta településeknek, mezőgazdaságnak és fontos építészeti, valamint kulturális örökségnek adnak otthont, köszönhetően a transzszaharai kereskedelmi karavánutaknak. Ma ezekben az oázisokban közel 2 millió marokkói lakos él, akik hozzájárulnak a helyi-, a nemzetgazdasági és a kulturális fejlődéshez is.
Hivatalos adatok szerint Marokkó 14 millió pálmafájának kétharmadát elvesztette az elmúlt évszázadban. Marokkó oázisainak kétharmada eltűnt – és ezt a folyamatot az elmúlt évtizedek környezeti változásai felgyorsították. Az éghajlatváltozás következményei gazdasági áldozatokat követelnek az oázisok lakóitól, és veszélyeztetik megélhetésüket. Minden igyekezetük ellenére egész közösségek hagyják el földjeiket, és a jobb élet reményében a városokba vándorolnak.
Fotográfusként azt kérdeztem magamtól, hogyan kerülhetem el azt, hogy az oázis orientalista, édenkert-szerű ábrázolásait reprodukáljam? Hogyan fejezhetném ki munkáimmal hitelesebben az általam megfigyelt pusztulás valóságát?
Ezért szerettem volna kísérletezni azzal, hogy olyan kültéri és szerves elemeket is adjak a fotóimhoz (például aszalt datolyát, pálmafák elhalt kérgét, földet...), amelyek szorosan kapcsolódnak az általam kiválasztott terekhez. Emellett savat és tüzet is használtam, hogy az így kapott képeken oda-vissza utazhassunk a jelen valósága és a még eljövendő pusztulás között.
„A Waha című sorozat az emberek és a természet közötti kapcsolatról szól, különösen azokról a régiókról, ahol a természet adta erőforrások, mint a víz, rendkívül korlátozottak. Ezek az oázisok az életet jelentik a sivatag közepén, de az éghajlatváltozás és az emberi tevékenység hatásai miatt veszélybe kerültek."
Ez az idézet hűen tükrözi Kousmate elkötelezettségét az életünket napjainkban is meghatározó környezeti és társadalmi kérdések iránt, és egyben hangsúlyozza a Waha című sorozat mögött rejlő mélyebb üzenetet is.
Seif Kousmate további munkáit Instagram oldalán lehet megtekinteni.