Groteszk álomképek diszkrét gyűjteménye – Jim Jarmusch: Some Collages
24 • 11 • 07Kéri Gáspár
Az amerikai és a nemzetközi független film megkerülhetetlen alkotója, Jim Jarmusch kreatív megnyilvánulásai régóta túlmutatnak a mozi médiumán. Képzőművészeti tevékenysége 2021-ben vált szélesebb körben ismertté, miután az Anthology Editions kiadó gondozásában megjelent fotóalapú munkáit tartalmazó Some Collages című monográfiája. Mindeközben Jarmusch idén novemberben a Paris Photo vendége lesz annak apropóján, hogy a szürrealizmus születésének századik évfordulóján Man Ray négy rövidfilmje restaurált kópájához az amerikai rendező SQÜRL nevű formációja készített zenét.
Jim Jarmusch már első filmjével, az 1980-as Permanens vakációval felhívta magára a figyelmet az amerikai független filmesek körében, majd négy évvel később a Florida a paradicsommal a nemzetközi színtéren is megtörtént az áttörés. A pályaív innentől egyenesen és töretlenül ívelt felfelé, amit sok más mellett olyan ikonikus alkotások fémjeleznek, mint a Törvénytől sújtva, az Éjszaka a földön, a Halott ember, a Szellemkutya, a Kávé és cigaretta, illetve a Hervadó virágok és a Paterson. Jarmuscht szokás a legeurópaibb amerikai filmrendezőnek is nevezni, hiszen azok a szerteágazó kulturális kódok, irodalmi, képzőművészeti, zenei és filozófiai muníciók, amelyekből filmjei táplálkoznak, nemegyszer köthetők az európai kontinenshez.
A filmrendező groteszk és szürreális világa a fotóalapú munkáit összegző Some Collage album lapjain is önazonos módon jut érvényre. Jarmusch gyermekkori passzióját, a kollázskészítés gyakorlatát elevenítette fel azzal, hogy a forgatások szüneteiben, utazások közben, vagy a szállodai szobák csendjében újságkivágásokból hozta létre munkáit. Gyakorlata leginkább a dada gesztusrendszeréhez köthető: a golyóstollal tépett, vágott és szakított újságképeken a rajtuk szereplő emberek személyazonosságát időnként egy maszkra, egy prérifarkasra, vagy egy-egy másik személy arcmására cseréli, máskor pedig szövegrészleteket helyez a fejformák sziluettjeibe. Durva textúrájú karton alapra rétegzett munkái egyszerre keltenek bizarr és humoros érzetet a szemlélőben, aki ha történetesen betéve tud idézni néhány dialógust például a Halott ember, a Kávé és cigaretta vagy sok más egyéb Jarmusch opusz emblematikus jelenetéből, máris otthonosan fog mozogni a kollázsok világában is.
„A fejek eltávolítása és/vagy cseréje a vizuális információ átszervezésének talán legminimálisabb módja. Az arcok és a fejek álarcokká válnak számomra, de megváltoztathatom vagy felcserélhetem az identitásokat, a részleteket, sőt még a fajokat is.” (Jim Jarmusch)
Jarmusch zenéhez való viszonya jóval közismertebb, mint képzőművészeti tevékenysége, hiszen filmjeinek meghatározó fundamentuma azok zeneisége; legyen szó John Lurie, Tom Waits, Neil Young, Iggy Pop, Jozef Van Wissem és mások zenéinek koherens jelenlétéről, vagy Jarmusch Carter Logannel közös duójáról, a SQÜRL-ről. Utóbbi formációval készült el a szürrealizmus születésének századik évfordulójára az az imporovizatív zenei anyag, amely Man Ray négy filmje, a Le retour à la raison (1923), az Emak-Bakia (1926), a L’étoile de mer (1928), és a Les mystères du château du Dé (1929) restaurált kópiáit instrumentálja. Ennek köszönhetően lesz Jim Jarmusch a november 7. és 10. között megrendezésre kerülő Paris Photo egyik kiemelt vendége, ahol előadásokon és panelbeszélgetéseken találkozhat a közönség a filmrendezővel.
Jim Jarmusch: Some Collages
Anthology Editions, 2021
ISBN 9781944860424