Menü

Meghatározó fotográfusok Berlinről szóló kiállításával ünnepli a Helmut Newton Stiftung fennállásának első húsz évét

25 • 01 • 31Kéri Gáspár

A Helmut Newton Stiftung fennállásának huszadik évfordulóján rendezett csoportos kiállítást sok más mellett Helmut Newton, Yva, Jevgenyij Haldej, Arno Fischer, F.C. Gundlach és Ulrich Wüst fotográfiáiból; nem utolsó sorban pedig a Wim Wenders által 1987-ben rendezett Berlin felett az ég filmfotóiból. A berlini Museum für Fotografie falai között 2025. február 16-ig látogatható Berlin, Berlin című tárlat meghatározó fotográfusok autonóm munkáin keresztül tárja a látogatók elé a német főváros 20. századi és ezredfordulós történetét.

Berlin weimari időkben lezajlott aranykorától a második világháborús városostrom apokaliptikus pusztításain és a kettéválasztott metropolisz skizofréniáján át az újraegyesítés után újjászülető régi-új német főváros pezsgő életéig nyerhetünk betekintést egy ikonikus európai város kulisszái közé. A mintegy száz fotográfiát felvonultató tárlat anyaga műfajilag elsősorban nem a városfotók körébe tartozik, hanem 20. századi és kortárs, zömmel német fotográfusok olyan munkáit tartalmazza, amelyekben Berlin meghatározó, vagy egyenesen megkerülhetetlen helyszínként tűnik fel.

0103

Fotó: Wim Wenders: Stiftung Wings of Desire, Berlin 1987 Outside/Day – Gedächtniskirche, Bruno Ganz © Wim Wenders Stiftung, Argos Films / Courtesy Johanna Breede

0103

Fotó: Helmut Newton: Jenny Capitain, Pension Florian, Berlin 1977 © Helmut Newton Foundation

0103

Fotó: Helmut Newton: Berlin, Berlin!, German Vogue, Berlin 1979 © Helmut Newton Foundation

0103

Fotó: Helmut Newton: Mode an der ehemaligen Mauer, Zeit Magazin, Berlin 1990 © Helmut Newton Foundation

0103

Fotó: Yva: Strümpfe, Berlin, 1935 körül Courtesy Privatsammlung Berlin

0103

Fotó: Barbara Klemm: Bruderkuss, Berlin, 1979 © Barbara Klemm

0103

Fotó: Helmut Newton: Self-portrait in Yva´s studio, Berlin 1936 © Helmut Newton Foundation

A második világháború utáni divat- és portréfotográfiát alapjaiban meghatározó, berlini születésű Helmut Newton 2004-ben bekövetkezett halála előtt nem sokkal kezdeményezte az örökségét ápoló alapítvány létrehozását. Az intézmény 2004 nyarán nyitotta meg kapuit az egykori Landwehrkasino épületében, méghozzá annak a Zoologischer Garten megállónak a közelében, ahonnan az 1938-as Kristályéjszaka után Newton elhagyta Németországot. A rövid szingapúri majd hosszabb ausztráliai kitérő után Newton pályája a hatvanas-hetvenes évek fodulójától meredeken ívelt felfelé, amit a kiállításon a Constanze, az Adam, a Vogue Europe, a Condé Nast Traveler, a Zeit, a Männer Vogue vagy a Süddeutsche Zeitung számára zömmel Nyugat-Berlinben, majd az újraegyesített fővárosban készített fotográfiái fémjeleznek.

Néhány olyan vintage kópia is szerepel a tárlaton, amelyet Newton egykori mestere, Berlin 1920-as, 1930-as évekbeli aranykorának női fotográfusa, Yva készített. De ugyanitt láthatók a szovjet vörös hadsereg hadifotósa, Jevgenyij Haldej felvételei is, aki miután szorgalmasan végigdokumentálta Budapest ostromát, Berlin bevételének egyik meghatározó krónikásává vált. Az 1950-es évek végétől a négy megszállási zónára osztott város bizonytalan helyzete lassan stabilizálódni látszott, s ezt az időszakot a városban szabadon mozgó Arno Fischer, Will McBride és F.C. Gundlach felvételei meg is mutatják számunkra. A berlini fal 1961-es megépítése drasztikusan változtatta meg a város dinamikáját, mely ugyancsak megmutatkozik azokban a dokumentumértékű felvételekben, ahol Kelet-Berlin posztapokaliptikus senkiföldjeire és a háborús sebek után otthagyott szürrealisztikus városi pusztaságokra ugyanúgy ráismerhetünk, mint a hatvanas évek végi nyugat-berlini diáktüntetésekre. Izgalmasak a fotográfus és képzőművész Arwed Messmer anyagai is, aki a nyugat-berlini rendőrség, vagy a kelet-berlini hatóságok által különféle célból készített dokumentumfelvételeket konextualizálta a jelenben. Természetesen nem maradhattak ki a kiállítás anyagából Wim Wenders filmje, a Berlin felett az ég filmfotói sem, amelyek a mai napig az egyik legérzékletesebb reprezentációi a kettéválasztott Berlin nyolcvanas évekbeli világának.

0103

Fotó: Arno Fischer: Tiergarten, West-Berlin, 1. Mai, Berlin 1959 © Erbengemeinschaft Arno Fischer, Courtesy Loock Galerie Berlin

0103

Fotó: Jewgeni Chaldej: Der Dichter Jewgeni Dolmatowski mit Trophae beim Reichstag, Berlin 1945, Sammlung Ernst Volland und Heinz Krimmer

0103

Fotó: F. C. Gundlach: Lissy Schaper in einem Ensemble von Schwichtenberg, Brandenburger Tor, Berlin 1961, © Stiftung F.C. Gundlach, Hamburg, Courtesy Collection de Gambs

0103

Fotó: Hein Gorny: Siegessäule, Berlin 1945 © Hein Gorny, Collection Regard, Courtesy Marc Barbey

0103

Fotó: Arwed Messmer / Fritz Tiedemann: Marx-Engels-Platz, Berlin 20. April 1951 (2008) © Arwed Messmer/Erbengemeinschaft Tiedemann

A kiállítás utolsó fejezete a berlini fal leomlása és az újraegyesítés időszaka meghatározó momentumait járja körül. Ezeket az éveket Ulrich Wüst, Thomas Florschuetz és Harf Zimmermann felvételei reprezentálják, melyekben a mára lebontott Palast der Republik belső terei ugyanúgy feltűnnek, mint az új világban új életre kelt berlini tévétorony architektúrája, vagy a ma már múzeumként működő, Karl Friedrich Schinkel által neogót stílusban tervezett Friedrichswerdersche Kirche. A kiállítással párhuzamosan Helmut Newton. Berlin, Berlin címen a Taschen gondozásában megjelent egy album, amely Newton szemén keresztül láttatja a várost az 1930-as évektől nagyjából az ezredfordulóig.

„Helmut Newton fotográfiai munkássága más lett volna Berlin nélkül. Egy ragyogó fotóalbum tiszteleg most ez előtt a kapcsolat előtt.” (Rolling Stone Magazine)
Jegyzetek

Berlin, Berlin – 20 Jahre Helmut Newton Stiftung
Museum für Fotografie
2024. június 6. – 2025. február 16.