Az AI és a fotóművészet találkozása – A Getty Múzeum megvásárolta az első AI-generált fotóját
25 • 02 • 23Baki László
A Los Angeles-i Getty Múzeum történelmi lépést tett azzal, hogy először vásárolt meg egy mesterséges intelligencia (AI) által generált képet. Az alkotás címe Cristian en el Amor de Calle (2024), és Matías Sauter Morera, egy Costa Rica-i queer művész készítette. Ez a vásárlás nemcsak a fotóművészet fejlődésének egy új szakaszát jelzi, hanem azt is, hogy az AI által létrehozott képek immár a kortárs művészet szerves részévé válnak.
A mű egy kávézóban ülő két fiatal latino férfit ábrázol, akik kék bőrkabátot viselnek arany díszítéssel. A kép ihletője Costa Rica Guanacaste térségének „pegamachos” nevű cowboy-közössége volt, akik az 1970-es években titokban fiatal meleg férfiakkal létesítettek kapcsolatot. Mivel Sauter Morera szerette volna hitelesen megjeleníteni ezt a rejtett kultúrát, ugyanakkor megvédeni a valódi emberek anonimitását, mesterséges intelligenciát használt a szereplők megalkotásához. Így a kép egy elképzelt, de valósághű történeti rekonstrukcióként értelmezhető.
Az alkotási folyamat során a művész több AI-modellt kombinált, majd Photoshoppal finomította a képet, hogy az a klasszikus fényképek esztétikáját idézze. Egy-egy ilyen kép létrehozása több száz utasítást és hónapokig tartó munkát követel meg, ami rávilágít arra, hogy az AI-alapú művészet messze nem pusztán gépi generálás eredménye, hanem egyben összetett, emberi irányítás alatt álló alkotói folyamat is.
Paul Martineau, a múzeum fotográfiai kurátora szerint a vásárlást nem csupán annak mesterséges intelligencia általi eredete indokolta. Rámutatott, hogy a múzeum régóta törekszik arra, hogy bővítse gyűjteményét olyan alkotásokkal, amelyek az LMBTQ+ művészek munkásságát, valamint a nemi és szexualitással kapcsolatos témákat vizsgálják, továbbá, hogy nagyobb figyelmet fordítson a latin-amerikai művészek alkotásaira.
„Igen, ez a kép a legújabb technológia alkalmazásának példája a queer képzelet feltérképezésében. A mesterséges intelligencia csupán egyetlen eleme annak az összetett munkamódszernek, amelyet Sauter Morera alkalmaz.” – mondta Martineau az Artnews-nak. Hannah Sloan kurátor és művészeti tanácsadó – aki tavaly Los Angelesben mutatta be Sauter Morera munkáit a Craig Krull Galériában – „figyelemreméltónak” nevezte, hogy a Getty Múzeum úgy döntött, hogy megszerez egy mesterséges intelligencia által generált képet. Ugyanakkor, Martineau-hoz hasonlóan, ő is abban bízik, hogy az alkalmazott módszer nem fogja elhomályosítani a mű valódi jelentését.
„A fotográfia történetének alakulása során sokan siratták a médium végét a digitális korszak eljövetelével. A mesterséges intelligencia csupán a legújabb kihívás ebben a fejlődési folyamatban. Megtanultunk fényképeket készíteni film nélkül, most pedig megtanulunk fényképezni kamera nélkül. (...) Sauter Morera képeinek középpontjában az a vágy áll, hogy újragondoljuk Costa Rica kulturális múltjának egy korábban cenzúrázott és láthatatlan részét. Ha hagynánk, hogy ennek a műnek a technikai vonatkozásai beárnyékolják a mögötte meghúzódó szándékot, az súlyos kárt okozna a művésznek és annak a közösségnek, amelyről a mű szól.”
– mondta Craig Krull.
A vásárlás ugyanakkor egy tágabb művészeti vitát is elindít: vajon egy AI által generált kép értelmezhető valódi fényképként? Bár maga Sauter Morera nem tekinti hagyományos fotográfiának alkotásait, a mű kiállítása és elismerése azt mutatja, hogy a fotóművészet határai folyamatosan változnak. A technológia és a művészi kifejezés összefonódása új kérdéseket vet fel arról, hogy mit tekinthetünk autentikus fotográfiának a digitális korban. A Getty Múzeum döntése mérföldkőnek számít a művészettörténetben. Az AI által generált képek egyre nagyobb teret nyernek a klasszikus művészeti intézményekben, és Sauter Morera munkája jól mutatja, hogy a technológia nem pusztán eszköz, hanem önálló művészi médium is lehet. Ez a lépés egy új korszak kezdetét jelzi, ahol az AI és az emberi kreativitás közösen formálják a jövő vizuális kultúráját.
Matías Sauter Morera AI-generált munkái a Craig Krull Gallery honlapján tekinthető meg.