Menü

Látogatás a kozmosz határán – Válogatás a Planetfall című kiállítás képeiből

25 • 03 • 25Punkt

A csillagok végtelen távlatait és a Föld törékeny szépségét bemutató Planetfall kiállítás a fotográfia és a tudomány szoros összefonódását tárja a látogatók elé a torontói Image Centre-ben. Michael Benson alkotásai nemcsak a világűr szépségének dokumentációi, hanem a tudományos felfedezések vizuális krónikái is egyben.

Az 1960-as évek eleje óta egymást követő, távolról indított és irányított űrhajók járják a Naprendszert, és folyamatosan fényképezik a Földön kívüli képeket, amelyeket aztán a Földre továbbítanak. Az amerikai művész, Michael Benson az űrügynökségek archívumaiból származó nyers képadatokat felhasználva feldolgozza, átdolgozza és összeteszi az egyes képkockákat, hogy rendkívül részletes képeket készítsen a bolygókról és a körülöttük keringő holdakról. Fotói szokatlan nézőpontokból mutatják be ezeket az égitesteket, és megdöbbentő tisztasággal adják vissza a fényt és a színeket. Benson a robotizált űrhajók által készített képek kisajátításával és újraalkotásával meghökkentő alternatívát kínál a világűrről alkotott társadalmi vizuális klisékkel szemben, és visszaadja a csodálat érzését az emberiség által elérhetetlenül távol eső helyszíneken.

Azonban a kiállítás nemcsak a bolygóközi tér szépségére hívja fel a figyelmet, hanem a Föld helyzetének egyedülállóságára is. Benson művei egyszerre tisztelegnek a tudományos kutatások előtt és inspirálnak az univerzum további felfedezésére. A fotográfia ebben az esetben nem csupán dokumentációs eszköz, hanem a tudományos felfedezések kreatív interpretációjának eszköze is. Benson képei a fotográfia és a tudomány közötti szimbiózist példázzák, ahol az esztétika és az adat egyesül. Ezáltal a művészet és a technológia határvonalai elmosódnak, és új perspektívát nyújtanak az univerzumról alkotott képünk megértéséhez.

A Planetfall című kiállítás egyik különlegessége a képek narratívája. Benson munkái nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, hanem a bolygók geológiájáról, atmoszférájáról és történetéről is mesélnek. Az alkotó célja, hogy a nézőket elgondolkodtassa a világegyetem összetettségéről és a Föld egyediségéről.

0103

Fotó: Michael Benson: Earth and Moon, May 25, 2015, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NOAA-NASA-GOES Project. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Eclipse of the Sun by Earth, April 2, 2011, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NASA SDO/NASA. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Antoniadi Crater Near the Lunar South Pole, February 2, 2014, digital chromogenic print (made 2016). Credit: NASA GSFC/Arizona State University. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Basaltic Dune Field in Gusev Crater, December 30, 2005 - January 1, 2006, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NASA/JPL/Caltech. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Volcanic Io with Two Eruptions, July 3, 1999, digital chromogenic print (made 2003). Credit: NASA/JPL/PIRL/University of Arizona. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Transit of Io, January 1, 2001, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NASA JPL. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Night Side of Saturn, October 28, 2006, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NASA/JPL. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Europa and Jupiter’s Great Red Spot, March 3, 1979, digital chromogenic print (made 2003). Credit: NASA SDO/NASA. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Uranus and its Rings, January 24, 1986, digital chromogenic print (made 2016). Credit: NASA/JPL. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

0103

Fotó: Michael Benson: Above Saturn’s North Pole, October 10, 2013, digital chromogenic print (made 2012). Credit: NASA/JPL/SSI/Cornell. © Michael Benson, Kinetikon Pictures.

Jegyzetek

Michael Benson: Planetfall
Image Center – Main Gallery
2025. január 22. – április 5.
Kurátor: Paul Roth